Încet-încet, Bihorul îşi reface căile de comunicare rutieră cu judeţele învecinate. Cu excepţia, desigur, a DN 76 Oradea – Deva, drum care pare a fi urmărit, în continuare, de către un blestem.
În ultimii ani au fost reabilitate DN 19 Oradea – Satu Mare şi DN 79 Oradea – Arad, iar DN 1, spre Cluj, se cosmetizează în această perioadă.
Un drum ce suferă şi care-i face să sufere în egală măsură pe şoferii bihoreni şi sălăjeni este DN 1 H, care duce spre judeţul Sălaj, pornind din Aleşd, ca o bifurcaţie la DN 1. Totuşi, în această perioadă se lucrează intensiv la reabilitarea drumului. Trei firme de construcţii sunt pe traseu şi, potrivit preşedintelui CJ Bihor, se speră ca investiţia să fie finalizată anul viitor. E vorba despre o firmă spaniolă, OHL, în colaborare cu Sird Timişoara şi de doi regi ai asfaltului. UMB – firma lui Umbrărescu şi PACO – cea deţinută de Căşuneanu.
Poate că atunci când infrastructura rutieră din Bihor se va compara cu cea a Clujului, Oradea va putea emite pretenţii de capitală regională. Totul, prin mila Bucureştiului…
Drumul naţional DN 1 H, ce face legătura între Bihor şi Sălaj este sub „asediul” utilajelor firmelor de construcţii, ce au contractat reabilitarea acestui drum. E vorba despre contracte grase, pe bani europeni, dar şi de la bugetul de stat, pentru un tronson din judeţul vecin. Bani care, iată, nu s-au găsit nicicum pentru DN 76 Oradea – Deva. În ciuda promisiunilor din campania electorală…
De la Aleşd până la Zalău se lucrează pe fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii (FEDER), iar de la Zalău până la intersecţia cu DN 1 C, pe bugetul de stat, printr-un împrumut contractat cu Banca Europeană de Investiţii (BEI).
Pe tronsonul bihorean al drumului lucrează firma spaniolă OHL, în asociere cu SIRD Timişoara. Pentru cei 26 de kilometri contractaţi, această asociere de firme încasează circa 90 de milioane de lei noi. Potrivit datelor furnizate de preşedintele CJ Bihor, pe acest tronsn lucrările s-au executat în proporţie de 48,45%.
Umbrărescu şi Căşuneanu
Între kilometrii 26 şi 69, lângă Zalău, lucrează UMB, firma deţinută de „regele asfaltului” Umbrărescu, pentru 107,8 milioane de lei noi. Aici, aceeaşi sursă transmite că s-a executat 85% din contract.
De la kilometrul 75,5 până la kilometrul 128,8 lucrările sunt asigurate de PACO, societatea deţinută de un alt „rege al asfaltului” – Căşuneanu. Preţul: 142,2 milioane de lei noi. Acest tronson din judeţul Sălaj e finanţat din bugetul naţional, prin creditul luat de la BEI, fiind executat deja în proporţie de 82%.
Informaţiile ne-au fost transmise de preşedintele CJ Bihor, Cornel Popa, în urma unor date culese la instituţiile de resort din Capitală. Aceste drumuri sunt gestionate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.
Cu această ocazie, Cornel Popa s-a simţit dator să ne anunţe câteva intenţii şi pentru infrastructura rutieră din Bihor, ce arată jalnic, de ani de zile. „Noi încercăm să băgăm o serie de investiţii pentru anul viitor. Săptămâna trecută am făcut adrese să introducem între lucrări DN 19 E Biharia – Chiribiș și DN 1 P Uleacu de Criș – Spinuș, pe FEDER. De asemenea, sper să se facă licitaţia pe DN 75, de la Lunca la limita de județ cu Alba, spre Arieşeni”, ne-a declarat preşedintele CJ Bihor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!