31 decembrie este termenul limită pentru încheierea proiectelor cu fonduri europene. Tot ceea ce pică după această dată va fi plătit din banii oraşului, spune regula jocului. În acest context, primarul Ilie Bolojan pune pe masă un procent de palmares dar refuză să estimeze sumele de bani pe care oraşul va trebui să le suporte din bugetul propriu pentru închiderea proiectelor. Motivul e că „situaţia e fluidă acum”, din cauza accelerării lucrărilor şi a deconturilor. „Vom avea o rată de absorbţie globală, pe Oradea, de cel puţin 90 – 95%. Avem o rată de absorbţie bună, ADR NV ne-a spus că e posibil să avem cea mai bună rată de absorbţie din zonă, cu toate întârzierile şi problemele pe care le avem”, e declaraţia sa.
Întârziate
„În mod cert vor fi proiecte care nu vor putea fi închise în totalitate, din motive obiective spun eu.
Contractul de finanţare pentru centrala nouă se încheie în februarie, noi vom termina lucrările în decembrie, dar trebuie să facem probe centralei. Cheltuielile acestea nu pot fi închise decât la preluarea centralei de Termoficare Oradea. Până atunci, aceste cheltuieli operaţionale vor fi trecute la cheltuieli neeligibile”, exeplifică edilul.
Alte proiecte cu risc sunt reabilitarea termică a bocurilor, Campusul şcolar sau Aquaparcul.
„E posibil să mai existe cheltuieli, de exemplul gazonul de la aquaparc, care nu pot fi închise în decembrie din cauza condţiilor meteo. Noi vom achiziţiona toate materialele, există o circulară care ne permite să cumpărăm materialele şi ulterior, din banii oraşului să achităm doar manopera”, spune primarul.
Asta poate veni la pachet cu corecţii financiare, dar Bolojan zice că e de preferat să pierzi cinci mii de euro la materiale cumpărate în valoare de 100.000 de euro, de exemplu.
Dare de seamă
Pe finalul lunii, executivul va trebui să prezinte un set de hotărâri de consiliu prin care să îşi asume răspunderea pentru achitarea diferenţelor pentru anul următor. Bolojan a evitat să estimeze o sumă în euro a plăţilor care pică pe bugetul oraşului dar insistă că acesta nu va depăşi 5% din banii contractaţi.
„O problemă importantă e închiderea proiectelor şi plăţile. Avem nişte vârfuri de plată majore, între perioada de plată pe care o facem noi spre executanţi şi perioada de decont de la finanţatori sunt diferenţe de câteva luni de zile. Prin urmare, e o perioadă în care jucăm foarte strâns financiar şi asta va mai dura cel puţin o lună de zile. Noi am plătit banii dar nu ni s-au decontat, de aceea au fost aceste credite-punte care au trebuit luate. Noi le vom achita în primele luni ale anului viitor, dar acum nu avem ce face”, spune edilul.
Expresul
Drumul expres are recepţia înainte de Crăciun, lucrările sunt, acum, aproape gata pe porţiunea avută la dispoziţie, apreciază edilul. „E în lucru banda de racordare a drumului expres cu Strada Adevărului. S-a asfaltat rampa de coborâre de pe Pasteur şi Ecaterina Teodoroiu. Mai sunt de montat nişte parapeţi, dar drumul expres e gata, practic”, susţine el. Pentru porţiunea din remizia CFR, cea pe care Căile ferate au refuzat s-o cedeze oraşului, Bolojan zice că a ajuns la un conses cu ministrul transporturilor: porţiunea va fi scoasă la licitaţie, în urma emiterii actelor guvernamentale premergătoare. „Avem discuţii cu autoritatea de management de la Budapesta pentru ca banii alocaţi acestei porţiuni – 274.000 de euro, să îi folosim ca decont a unor cheltuieli care iniţial nu au fost recunoscute ca eligibile – rampe de acces pe drum, de exemplu”, precizează primarul.
Încurcate sunt benzile Domnului…
„Zilele următoare veţi vedea în permanenţă proceduri de închidere de proiecte. Cred că nu avem probleme deosebite dar depinde de starea vremii şi de capacitatea constructorilor. La pasajul de pe Aradului au fost montate toate grinzile, dacă vremea ne va permite vom termina şi acest pasaj, celălat, de peste DN76, sigur se termină. Va fi deschis în zilele următoare”, declară Bolojan, arătându-se optimist şi în ceea ce priveşte finalizarea Pieţei Unirii anul acesta. Piaţa Rogerius are programată recepţia la sfârşitul acestei săptămâni.
Municipalitatea nu a lămurit, încă, public, problema benzii de acces pe pasaj. Deşi în proiect aceasta figura pe două benzi, executantul a executat doar una, mărginită de canale de scurgere. Acum, edilii o dreg: vor exista două benzi, una executată în proiect şi una pe banii ERA, care câştigă, astfel, acces la dreapta. Doar că între cele două, pe fix mijlocului drumului deci, există un canal de scurgere ale cărui elemente din beton sunt deja sparte. „Iniţial, nu exista banda de virare dreapta către Era. Ulterior, cei de la Era au venit să facă aceasta bandă pe cheltuiala lor şi acum trebuie să întercalăm într-o lucrare pe bani europeni o lucrare a unei firme în vederea accesului suplimentar. Din punctul meu de vedere, soluţia mea e întubarea canalului de scurgere”, e explicaţia lui Bolojan.
Citiți principiile noastre de moderare aici!