Deși guvernanții liberali subliniază că „anul 2020 este anul Autostrăzii Transilvania”, în masterplanul național de transport, la Oradea figurează nu una, ci două autostrăzi: cea spre Cluj, dar și cea spre Arad. Chiar dacă Oradea – Arad apare ca drum expres, diferența constă doar în lățimea carosabilului, care nu are bandă de refugiu, în varianta mai ieftină, de drum expres.
Ludovic Orban pare că este la curent cu problema drumului pus mereu la capătul priorităților. “În mandatul meu (de ministru al Transporturilor, în timpul Guvernului Tăriceanu – n.red.), drumul a primit un studiu de fezabilitate, însă apoi l-au băgat la sertar. Și aici am convingerea că cei de la Companie (CNAIR – n.red.) vor aduce acest proiect în stare de execuție”, a declarat Orban, vineri, pe autostrada de la Biharia. Premierul a evitat termene și angajamente concrete, de vreme ce nici ministrul Transporturilor, Lucian Bode, nu s-a aventurat în discuția despre noua legătură Oradea – Arad.
Întrebat de JB & BIHON.RO despre sursa de finanțare a acestei investiții majore, premierul a părut oarecum încurcat, dar a avansat trei variante teoretice: finanțare prin intermediul Inițiativei Celor 3 Mări sau prin intermediul Alianței Vestului (?!) ori, în ultimă instanță, din bugetul național. Așadar, foarte probabil, la anul și la mulți ani, chit că Polonia a fost promotorul autostrăzii Via Carpatia, ce ar urma să lege Marea Baltică de Marea Neagră, respectiv de Mediterana. Expres-ul Oradea – Arad este parte componentă a Viei Carpatia.
„Problema este documentația extrem de veche, astfel încât este nevoie de reactualizarea documentației și de finanțare. În ceea ce privește Inițiativa Celor 3 Mări, cele 12 state ar trebui fiecare să contribuie cu minimum 100 de milioane, dar deocamdată, doar Polonia și România și-au plătit contribuția”, spune premierul. Acesta indică Alianța Vestului, semnată de primarii Bolojan, Robu, Boc și Falcă, drept o entitate care s-ar putea simți responsabilă pentru edificarea expresului, din fonduri europene. Dacă tot s-au aliat primarii vestici…
În februarie încep lucrările la Biharia – Chiribiș. Când semnează pentru Chiribiș – Suplac?
Trimite articolul
XCe proasta organizare la CNAIR , sa stea constructorul 8 luni -sau 1 an de zile pana face proiectul, de ce nu il face cnairul care roaca banii pe tot felul de studii de fezabilitate pe care le repeta de mai multe ori in loc sa faca proiectul investitiei iar constructorul care a castigat licitatia sa inceapa munca de a doua zi, asa tergiverseaza realizarea investitilor.