Edilii le cer orădenilor răbdare şi înţelegere faţă de situaţia sistemului de termoficare. Îşi prezintă scuzele pentru această nouă iarnă în care Termoficare şi CET au livrat servicii cu sincope sau de proastă calitate. Nu oferă, însă, nicio variantă de compensaţie pentru frigul îndurat în locuinţe sau pentru cheltuielile suplimentare pentru încălzirea cu curent electric.
Stănel Necula, manager Termoficare SA şi CET, Eduard Florea, city manager şi Alin Ungur, director în CET au ţinut, la finalul săptămânii trecute, o conferinţă de presă pentru a expune situaţia sistemului municipal de termoficare. Au precizat, din nou, că starea echipamentelor şi reţelelor este proastă şi au recunoscut că prevederile contractului pentru termoficare cu orădenii nu se întâlnesc cu realitatea. „Sistemul pe care îl avem nu permite asigurarea serviciilor la calitatea dorită, la nivelul contractat, din motive de avarii, din motive de imposibilitatea avariilor din CET”, recunoaşte Necula.
„Modernizarea nu se poate face de pe o zi pe alta”, a spus Eduard Florea, vorbitor în numele administraţiei locale aflate la conducerea oraşului de opt ani încoace.
Lăsat să crape?
Pe lângă avariile de pe reţele care, de regulă, lasă în frig doar anumite zone din oraş, avariile din centrală au individualizat acest sezon rece. Acestea au efect general – întreg oraşul rămâne fără apă caldă şi căldură iar repornirea întregului sistem e cronofagă şi costisitoare.
Alin Ungur spune că numărul avariilor din Centrală s-a dublat faţă de anul trecut – în acest sezon rece s-au înregistrat 45, faţă de 24 în iarna dinainte.
Cauza ţine direct de decizia conducerii CET-ului de a nu face reparaţii capitale la cazanele de cărbune, în ideea că la finalul toamnei trecute ar fi urmat să intre în funcţiune CET ul nou, pe gaz.
„Bugetul anual se stabileşte cu un an înainte. În 2014 era o prezumţie de pornire a noilor echipamente din octombrie-noiembrie 2015. Undeva în vară am aflat că trebuie să funcţionăm şi iarna 2016”, spune Necula, insistând că, din 2013, Electrocentrale Oradea nu a mai primit niciun ban de la oraş pentru combustibil sau altceva. Cu alte cuvinte, problema încălzirii oraşului a fost tratată cel puţin cu zgârcenie de întreaga administraţie.
„Dacă aveam de ales între a cumpăra cărbune de patru milioane sau de a face reparaţii la cazane de patru milioane, clar am ales să luăm cărbune”, insistă managerul.
Reparaţii? Nici vorbă!
Faţă de facturile mari plătite de orădeni în condiţiile în care au stat zile sau săptămâni în frig, Necula spune că Termoficare facturează doar ce trece prin contor, deci pentru acele perioade, cei peste 60.000 de semnatari de contracte cu Termoficare SA nu au fost taxaţi. Nici el, nici edilii nu au nicio propunere de reparaţie materială pentru cei care n-au primit serviciile promise prin contract şi au fost nevoiţi fie să dârdâie în case fie să cheltuie cu surse alternative de încălzire. Nu contează deloc, în această privinţă, că clienţii CETului sunt ţinuţi captivi în acele zone unitare de încălzire, în condiţiile în care serviciile sunt proaste sau lipsesc.
Demisie?
Faţă de mai multe ieşiri publice care cer demisia lui Necula, acesta spune că, în condiţiile date nu consideră că ar trebui să facă acest gest. În plus, beneficiază de sprijinul susţinut al conducerii Primăriei:
„Azi, primăria e convinsă că echipa managerială de la cele două societăţi îşi face treaba în condiţiile date. Sunt în perioada următoare o serie de etape tehnice, juridice şi economice foarte importante – punerea noului CET în funcţiune presupune nu doar probe ci şi relicenţieri”, a declarat Florea, insistând că „azi, oamenii aceştia sunt vitali”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!