Episcopia Greco-Catolică de Oradea continuă tradiţia de a amplasa în perioada Postului Mare statui care pot fi admirate în spațiul sacru al Catedralei Greco-Catolice. Dacă anul trecut au fost expuse „Premiantul” și „Îngerul”, opere create de sculptorul Mircea Roman, luni, 25 martie, a avut loc vernisajul lucrărilor „Îngerul” și „Îngerul căzut”, realizate de sculptorul Adrian Ilfoveanu, cu binecuvântarea Preasfinției Sale Virgil Bercea, episcop greco-catolic de Oradea.
[eadvert]
Vernisajul celor două lucrări a avut loc în prezenţa episcopului Virgil Bercea, a artistului Adrian Ilfoveanu şi a criticului de artă Ramona Novicov, evenimentul fiind moderat de consilierul cultural al episcopiei, Rodica Indig.
Lector la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, Adrian Ilfoveanu este recunoscut pentru sculpturile sale distinctive, lucrate în lemn, marmură, bronz sau rășini sintetice, situate în zona antropomorfului sau zoomorfului esențializat. Adrian Ilfoveanu este şi autorul lucrării pentru Premiul Gopo, cel mai important premiu anual pentru cinematografie din România. La vernisaj, sculptorul a fost prezentat de consilierul cultural Rodica Indig.
„Să nu uităm că acolo sus arde intensitatea trăirii. Poate, pentru condiţia omenească, cea mai la îndemână ar fi condiţia de jos, deşi toţi suntem fiinţele lui Dumnezeu, toţi avem în noi făptură îngerească”, a spus criticul de artă Ramona Novicov.
„Sus avem îngerul luminos şi ştim că îngerii sunt fiinţe stranii. Poartă în el şi radiază, captează lumina, o poartă în el. E situat undea într-un regn la are omenirea poate doar privi în sus şi visa. Ne putem dori condiţia îngerească. Poate, uneori, în clipe de graţie, o şi atingem”, a punctat criticul de artă.
Prieten al artistului, Cristian Bădiliță, teolog, eseist, traducător și poet român contemporan, spune despre scultor că aparține unei familii de artiști care a marcat decisiv istoria ultimelor decenii.
„În contrapunct cu tatăl său, pictorul Sorin Ilfoveanu, Adrian a optat pentru sculptură, fără să neglijeze grafica, matricea din care pleacă majoritatea lucrărilor sale. Pe lângă savoir-faire-ul dobândit prin disciplină și asiduitate, alături de nume importante ale școlii de artă bucureștene, Adrian Ilfoveanu e dotat cu un «organ metafizic», mai bine spus, cu o sensibilitate metafizică rar întâlnită la artiștii contemporani. De aici, temele sale obsedante: zborul (ciclul de Păsări), nașterea, puritatea (Copilărie, Imaculata Concepțiune), căderea și răscumpărarea (Înger căzut). Temele respective izvorăsc din adâncul ființei sale ingenue, autentice, dar sunt și produse ale culturii livrești”.
Cele două sculpturi expuse la Oradea, „Înger căzut” și „Înger”, alcătuiesc un diptic biblic, marcând un traseu metafizic, universal-inițiatic: damnare și răscumpărare, orbire și veghe/trezie, revoltă egoistă și împăcare, trădare și fidelitate etc. În plus, „Înger căzut” trimite la imaginea șarpelui edenic, târându-se împovărat, în timp ce „Îngerul” e lumină, cu ochii spre Cer.
Episcopul Virgil Bercea a îndemnat pe cei ce vor trece pe lângă lucrări să le admire, pentru că îi vor determina să se gândească la faptul că „dincolo de tot ceea ce este material, trebuie să ne gândim la spiritual”. Finalul vernisajului a fost un prilej pentru ca episcopul să spună o rugăciune pentru sufletul artistului optzecist Ioan Aurel Mureşan, pictor marcant al artei contemporane româneşti, care s-a stins recent din viaţă.
Momentul muzical al vernisajului a fost oferit la violoncel de către Victor Sandu, membru al Filarmonicii de Stat Oradea. Lucrările sculptorului Adrian Ilfoveanu vor putea fi admirate timp de câteva luni în faţa Catedralei Greco-Catolice.
Trimite articolul
Xafara cu greco catolici tradatori de neam si de tara
noi adevarati romani nu vom lasa asta noi avem credinta in neam si in dumnezeu
-
dar cat de prost poti sa fii, tu adevaratule roman care probabil ai gene provenite de la vreo 20 de natii care si-au tras-o pe aici