„Săptămâna verde” urmărește dezvoltarea competențelor prevăzute în curriculumul național, alături de competențe complementare, care încurajează investigarea interdisciplinară și transdisciplinară a mediului înconjurător și formarea unui comportament responsabil față de natură. Programul este adaptat obiectivelor de învățare specifice vârstei antepreșcolare și nevoilor educaționale ale preșcolarilor și elevilor, așa cum sunt identificate de unitatea de învățământ, contribuind la atingerea obiectivelor educaționale în domeniile științei, tehnologiei, ingineriei, artelor și matematicii.
Nu se derulează simultan cu Programul „Școala altfel”
„Săptămâna verde” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului școlar și se desfășoară în baza unei planificări, la decizia fiecărei unități de învățământ. „Programul «Săptămâna verde» nu se derulează simultan cu Programul «Școala altfel». Unitățile de învățământ primar, gimnazial și liceal din cadrul sistemului național de învățământ preuniversitar planifică și organizează obligatoriu programul «Săptămâna verde», conform OME nr. 4448/16 05 2024 pentru aprobarea Metodologiei de implementare a activităților școlare din cadrul programului «Săptămâna verde», pentru anii 2024 și 2025”, a transmis inspectorul Florin Negruțiu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Bihor.
Activități educaționale
În perioada alocată programului se pot desfășura activități educaționale, precum: lecții în natură, dezbateri, jocuri de rol, fotografie vorbită, exerciții de construcție participativă a unor scenarii de viitor, vizionări de documentare, experimente, biblioteci vii, teatru forum, teatru legislativ, proiecte de servicii în folosul comunității, ateliere, voluntariat, expediții și excursii în parcuri naturale și arii protejate, fără a se limita la acestea. Cadrele didactice și partenerii au acces la o platformă dedicată educației pentru schimbări climatice și pentru mediu (https://www.saptamanaverde.edu.ro/ro). Platforma cuprinde o bibliotecă digitală cu resurse educaționale pe teme de mediu și climă, exemple și oferte de activități, o hartă interactivă a disponibilităților de cazare gratuită din ariile naturale protejate, precum și exemple cu privire la orarul și proiectarea activităților, precum și la evaluarea acestora. Activitățile din programul „Săptămâna verde” sunt desfășurate de cadrele didactice împreună cu preșcolarii, elevii, părinții sau reprezentanții legali, cu reprezentanți ai instituțiilor, autorităților, companiilor și organizațiilor nonguvernamentale la nivel local, regional, național și internațional, adaptându-se la resursele disponibile în cadrul unității de învățământ.
Stagii de practică
Pe durata programului „Săptămâna verde”, activitățile obișnuite conform orarului școlar nu se desfășoară, fiind înlocuite cu un orar special pentru fiecare dintre cele cinci zile ale programului. La clasele din învățământul liceal cu filiera tehnologică și învățământul profesional, se pot organiza activități incluse în curriculumul de specialitate, în cadrul stagiilor de pregătire practică, în concordanță cu scopul „Săptămânii verzi”. Pentru învățământul postliceal, săptămâna este dedicată activităților de instruire practică. Unitatea de învățământ este responsabilă de stabilirea unei oferte variate de activități, asigurând astfel participarea tuturor elevilor și cadrelor didactice prin opțiuni alternative. Activitățile „Săptămânii verzi” se pot desfășura atât în incinta unității de învățământ, cât și în afara acesteia, cu respectarea reglementărilor privind siguranța preșcolarilor și elevilor pe parcursul activităților.
Evaluarea programului
Potrivit Inspectoratului Școlar Județean Bihor, „evaluarea programului «Săptămâna verde» se va realiza prin două modalități: preșcolarii, elevii își autoevaluează implicarea în activități și reflectează asupra învățării, activității fie oral, prin discuții libere, reflecții de grup, focus-grup, fie în scris, prin chestionare, mesaje scrise, prin desen, ghidați de educatorul, învățătorul sau dirigintele clasei; cadrele didactice evaluează comportamentele de învățare individuale și de grup, precum și schimbările de atitudini și/sau preocupări ale preșcolarilor și elevilor față de natură, schimbări climatice, explorarea resurselor naturale, investigarea mediului înconjurător, relaționare cu mediul social și natural, protejarea mediului înconjurător, atât pe parcursul programului «Săptămâna verde», cât și după încheierea acestuia”.
Competiția „Săptămâna verde”
Unitățile de învățământ sunt încurajate să promoveze activitățile și rezultatele programului „Săptămâna verde” în rândul părinților, reprezentanților legali ai preșcolarilor și elevilor, precum și publicului larg. În baza instrumentelor și criteriilor de evaluare agreate, fiecare unitate de învățământ selectează o activitate dintre cele desfășurate, cu care să participe la competiția „Săptămâna verde“ desfășurată la nivel județean, în baza unui regulament elaborat de inspectoratul școlar. În județul Bihor pentru perioada septembrie-decembrie 2024 au depus proiecte nouă unități de învățământ din județul Bihor: Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” Aleșd, Școala Gimnazială nr. 1 Cefa, Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu” Oradea, Școala Gimnazială nr. 1 Lunca, Școala Gimnazială nr. 16 Oradea, Școala Gimnazială „Kazinczy Ferenc” Șimian, Școala Gimnazială nr. 1 Nucet, Școala Gimnazială nr. 1 Călugări, Școala Gimnazială „Iosif Vulcan” Holod, iar pentru perioada ianuarie-mai 2025 alte 70 de unități de învățământ.
Citiți principiile noastre de moderare aici!