Este tot mai mult de lucru în industria auto şi sunt tot mai puţini meseriaşi în acest domeniu. O soluţie ar putea fi şcoala profesională în sistem dual. Acesta a fost unul dintre subiectele seminarului organizat la sfârşitul lunii februarie, în Cetatea Oradea, de către Revista Autotehnica, în colaborare cu Asociaţia Firmelor Bihorene.
[related-post post_id=”2000436″]
La eveniment au participat peste 80 de persoane din judeţele din partea de nord-vest a ţării, reprezentanţi ai service-urilor auto, ai producătorilor şi importatorilor de piese auto şi ai autorităţilor. Workshop-ul a fost şi un prilej de a transmite autorităţilor problemele cu care se confruntă reprezentanţii service-urilor auto şi a primi răspunsuri direct de la aceştia.
În cadrul manifestării a fost organizată şi o expoziţie cu piese auto de la diverşi furnizori şi importatori.
Sistemul dual
Potrivit lui Victor Balaş, director general al Revistei Autotehnica, organizatoarea evenimentului, „școala profesională în sistem dual reprezintă o alternativă de excelenţă pentru formarea profesională a absolvenților de clasa a VIII-a cu vârsta până la 23 de ani. Este o formă de organizare a învățământului profesional, organizată exclusiv la cererea agenților economici care devin furnizori de formare profesională, parteneri de practică și potenţiali angajatori ai absolvenților”.
coala profesională în sistem dual se derulează pe baza unui contract de parteneriat între companie, școală și primărie. Este învățământ obligatoriu de stat. Selecția elevilor se realizează de către companie împreună cu reprezentanții școlii, cultura generală fiind asigurată de școală, iar pregătirea practică de către companie în baza unui contract de pregătire practică individuală.
Statul asigură tripla finanțare: finanțarea per elev aproximativ 4.500 lei/an; finanțarea cheltuielilor administrative prin administraţia publică locală; bursă profesională lunară de 200 lei.
Agentul economic asigură finanțare complementară: bursă profesională suplimentară (minim valoarea asigurată de stat) – obligatoriu; cazare, masă, transport, echipamente de protecție – opțional.
Avantaje şi beneficii
Agenţii economici ar avea o serie de avantaje şi beneficii prin implementarea sistemului şcolii duale. În primul rând, ar avea forţă de muncă pregătită în conformitate cu cerinţele companiei. În al doilea rând, ar participa activ la formarea tinerilor (atât din punct de vedere al abilităților și cunoștințelor tehnice, cât și din punct de vedere al culturii organizaționale). Pe de altă parte, elevii aflați în stagiul de practică pot fi angrenați în activitatea curentă a firmei cu costuri minime, iar absolvenţii vor putea fi integraţi direct în activitate fără costuri suplimentare.
Este important de ştiut! Clasele de învățământ profesional în sistem dual sunt peste Planul Anual de Școlarizare aprobat și se pot realiza, conform Legii Educației, oricând până la începerea anului școlar.
Există cerere
Potrivit unui sondaj realizat de Asociaţia Specialiştilor Auto din România pe un eşantion de 226 de respondenţi, specialităţile dorite ar fi: mecanic auto – 29%, electrician auto – 17,1%, tinichigiu auto – 15,4%, vopsitor auto – 15,4%, electromecanic auto – 5%, vulcanizator auto – 2,7%, electronist auto – 2,5%, diagnoză electronică – 2,1%, pregătitor vopsitorie – 1,3% şi sudor – 1%.
Numărul mediu de elevi solicitat de către operatorii economici din domeniul auto pentru stagiul de practică este de aproximativ 7 elevi. Numărul total al elevilor solicitat de operatorii economici pentru stagiul de practică este de 1.343 de elevi.
Deşi elevii ar dori să urmeze una dintre aceste meserii, există reticenţă din partea unor părinţi. „Au fost cazuri în care elevilor li s-a oferit 1.450 de lei pe lună plus 200 de lei pe timpul şcolarizării, dar părinţii au refuzat, pentru că pierdeau ajutorul social. Pe de altă parte, unii părinţi preferă să-şi trimită copiii la facultate, pentru a îngroşa numărul şomerilor cu studii superioare, în loc să-i lase să înveţe o meserie care să le asigure un loc de muncă”, a concluzionat Victor Balaş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!