Criza generalizată de șoferi și vatmani a determinat conducerea OTL să caute soluții în curtea proprie, ca urmare, societatea Primăriei Oradea anunță că și-a făcut școală. Din primăvară, de la debut, vreo trei serii de cursanți au dobândit permisul de conducere de categoriile TV (tramvai) și D (autovehicule cu mai mult de 8 locuri pe scaune).
„Cursurile se întind pe o perioadă de 11 săptămâni, timp în care viitorii șoferi vor parcurge minim 600 de kilometrii îndrumați de dascăli. Vârsta minimă pentru înscriere este de 24 de ani. În cazul în care un cursant vrea să dobândească permisul de categoria D, acesta trebuie să aibă permisul de categoria B pentru a putea participa la cursuri”, informează OTL SA.
Permisul de categoria B nu este necesar pentru dobândirea permisului de tipul TV.
[eadvert]
Calificarea de vatmani și șoferi în regie proprie a venit ca o urgență, pe fondul crizei europene de forță de muncă în aceste meserii de calificare medie, spune directorul OTL Adrian Revnic. Asta în condițiile în care școlile de vatmani din țară sunt insuficiente și relativ departe de Oradea.
Societatea orădeană de transport local are 110 vatmani și 180 de posturi de șofer.
„E nevoie, în permanență, de un bazin de selecție de personal. La noi, vârsta medie a șoferilor și vatmanilor e de 50 de ani, viitorul trebuie pregătit de acum, nu putem aștepta să intrăm în criză de oameni, când încep să se pensioneze”, consideră directorul.
Cum salarizarea șoferilor și vatmanilor peste graniță este superioară, e de așteptat ca mulți să părăsească orașul la finalizarea cursurilor.
„Nu ne deranjează, nu e o problemă dacă aleg să plece. Sunt tarife separate pentru cei care aleg să rămână angajați la OTL, după cursuri”, zice el.
Conform directorului, salariul mediu al șoferilor și vatmanilor OTL este între 4 și 5 mii de lei pe lună, bani în care intră și 20-30 de ore suplimentare sau cele din weekend.
Mulți dintre cei care s-au școlit sunt chiar angajați ai OTL, astfel încât șoferii să poată conduce tramvaie și viceversa.
„Dacă apar schimbări neprevăzute, cum a fost nevoia de a introduce autobuze în locul tramvaielor, noi am prefera să putem pune, de exemplu, vatmanii noștri la volanul autobuzelor, în loc să căutăm personal de urgență”, explică Revnic.
Directorul spune că proiectul școlii OTL e unul de care s-a legat personal, chiar dacă demersurile birocratice premergătoare au darul de a tăia din avântul ideii inițiale.
„A durat aproape un an să punem pe picioare școala asta, să pregătim personalul care instruiește și care evaluează cursanții. A fost nevoie să fie pregătit un polițist special pentru evaluarea vatmanilor”, explică el.
Citiți principiile noastre de moderare aici!