Sărăcia este principala cauză a abandonului şcolar în Bihor. Potrivit statisticilor Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, abandonul şcolar este în creştere comparativ cu anii precedenţi.
Simina Morar, directorul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Bihor, a declarat pentru Jurnal bihorean că principalele cauze ale abandonului şcolar sunt: nivelul socio-economic scăzut al familiei, nivelul de şcolarizare modest, indiferenţa faţă de şcoală a copilului şi a părintelui, slaba motivaţie a copilului pentru activităţile din şcoală etc. De asemenea, în timp ce unii copii se roagă şi speră să se întâmple o minune astfel încât să poată merge la şcoală, alţii, elevi care provin din familii bogate, cu grad mare de libertate, consideră că şcoala este prea strictă pentru ei şi aleg, în locul studiului, barurile, cafenelele, jocurile, sălile de internet etc.
În Bihor, rata abandonului şcolar este în creştere. Conform studiului efectuat de Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Bihor, 481 de elevi au abandonat şcoala încă înainte de a se încheia primul semestru al anului în curs. Dintre aceştia, 255 sunt băieţi şi 226, fete.
„Studiul a fost efectuat în judeţul nostru, în perioada 15 septembrie – 15 noiembrie 2009, pentru învăţământul obligatoriu, de la grupa pregătitoare şi până la învăţământul neobligatoriu. Ne-a interesat absenteismul şi abandonul şcolar pe anul în curs, precum şi cauzele care au determinat pentru fiecare caz în parte fenomenul. Din datele furnizate de şcoli a rezultat că 481 de elevi din Bihor nu s-au prezentat la cursuri timp de cel puţin 20 de zile de la începerea anului şcolar, din motive necunoscute sau nejustificate. Abia la finalul anului şcolar vom putea şti cu exactitate care este rata abandonului în anul şcolar 2009-2010”, a declarat profesorul sociolog Rareş Crişan, de la Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Bihor.
Şcoala, militărie pentru unii
Potrivit acestuia, în Oradea, din totalul de 15.030 de copii, 0, 62 la sută au abandonat şcoala. Este vorba de 48 de băieţi şi 30 de fete.
„În alte municipii din Bihor, din totalul de 5.411 de copii din şcolile care au răspuns cercetării noastre, 46 de băieţi şi 49 de fete, au abandonat şcoala, iar în mediul rural, din 20.092 de elevi, 132 de băieţi şi 140 de fete au renunţat la şcoală”, a declarat Simina Morar, directorul CJRAE Bihor.
„Dacă ar fi să facem un clasament al abandonului şcolar pe nivele de învăţământ, cei mai mulţi care au abandonat şcoala se află în ciclul primar şi gimnazial (clasele IV-VIII) dar şi liceal (clasa a IX-a)”, a declarat Simina Morar.
În timp ce pentru copiii sărmani şcoala este un lux şi unica modalitate de a înfrânge sărăcia, pentru unii copii care provin dintr-un mediu bogat şi cu un grad mare de libertate, şcoala este militărie curată. Astfel, copiii bogaţi aleg în locul şcolii cluburile, cafenelele, sălile de jocuri electronice, sălile de internet etc. Cel mai mare abandon şcolar este întâlnit în mediul rural, pentru că aici copiii sunt nevoiţi să înceapă şcoala vieţii.
Responsabilităţi
„În loc să meargă la şcoală, copiii sunt reţinuţi la muncile prin gospodărie. Unii sunt reţinuţi de la şcoală pentru că trebuie să îngrijească de copiii mai mici sau să îngrijească de animale, să participe la muncile câmpului. Un alt motiv al absenteismului este sărăcia şi indiferenţa faţă de şcoală. Şi copiii care provin dintr-un mediu bogat şi cu grad mare de libertate renunţă la şcoală, pentru că şcoala li se pare prea strictă”, a mai spus Simina Morar.
Pe lângă cazurile de acest fel există şi cazuri în care părinţii nu au bani pentru a-şi pregăti copiii de şcoală. „Avem o mulţime de astfel de cazuri în şcolile în care predau. Părinţii nu au un serviciu stabil şi nu reuşesc să le asigure copiilor strictul necesar”, a declarat Mădălina Tăut, profesoară la Şcoala „Lucreţia Suciu”, la Liceul Greco-Catolic şi la Colegiul Naţional „Emanuil Gojdu” din Oradea.
În trecut
Potrivit juristului Sebastian Hebriştean, referent la Compartimentul Reţea Şcolară din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, în anul şcolar 2008/2009, 422 de elevi au abandonat şcoala. Dintre aceştia, 170 au fost înscrişi în clasele I-IV, 173 au fost în clasele V-VIII, 32 în clasele IX-XIII şi 47 au provenit din zona învăţământului profesional şi tehnic.
În anul şcolar 2007/2008, la nivelul judeţului Bihor au abandonat şcoala 362 de elevi. Dintre aceştia, 76 au fost în clasele I-IV, 122, în clasele V-VIII, 79 în clasele IX-XIII şi 85 au fost înscrişi la Şcoli de Arte şi Meserii (clasele IX-XI, plus anul de completare).
Crina Dobocan
Citiți principiile noastre de moderare aici!