Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea a fost gazda etapei judeţeane a concursului regional cu tematică preventivă „Şcoala fără violenţă”, adresat elevilor de liceu. Evenimentul a fost organizat de poliţiştii aparținând Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Bihor, în colaborare cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Bihor şi cu cei ai Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu”.
Peste 120 de elevi și profesori, organizaţi în 11 echipaje de la mai multe licee din Oradea, Beiuș, Ștei, Șuncuiuș, Dobreşti și Vadu Crişului, au concurat pentru a-şi dovedi cunoştinţele în materie de prevenire a violenţei în mediul şcolar. În cadrul concursului „Şcoala fără violenţă”, elevii au avut posibilitatea să abordeze într-un mod original recomandările poliţiştilor.
Constituiți în echipaje din maxim cinci membri, elevii au avut posibilitatea să abordeze într-un mod original recomandările poliţiştilor, prin combinarea educaţiei cu arta teatrală, pentru a transmite un mesaj de impact vizavi de prevenirea manifestărilor violente.
Prin intermediul concursului, elevii au putut aborda problematici specifice propriei generaţii, devenind mai conştienţi şi mai responsabili atât de propria conduită, cât şi față de comportamentul colegilor sau prietenilor lor, fiind capabili să discearnă şi, astfel, să evite anumite riscuri. Competiţia a constat în parcurgerea a două probe, respectiv un moment artistic și realizarea unui eseu cu teme din domeniul prevenirii criminalității.
Nu, violenței!
Prima probă, momentul artistic, a constat în demonstraţii de dans, muzică, sport sau scurte scenete, care au surprins efectele nocive ale cyberbulling-ului şi violenţa asupra adolescenţilor, indiferent de formele de manifestare. Liceenii participanţi au identificat metode şi soluţii de a contracara aceste manifestări, atât în mediul virtual, cât şi în viaţa de zi cu zi.
Expresivitatea, originalitatea, legătura conţinutului cu tema, precum şi alte asemenea criterii, i-au animat pe elevi într-o strânsă luptă pentru locurile fruntaşe. Emoționați, nerăbdători să urce pe scenă, dar și îmbrăcați spectaculos, elevii au folosit atât limbajul verbal, cât și cel nonverbal pentru a-și transmite cât mai eficient mesajele de prevenire a violenței, utilizând și fond muzical adecvat, astfel încât să încânte auditoriul.
Realizarea unui eseu preventiv a fost cea de-a doua probă în care au fost implicați elevii de liceu. În cadrul probei, liceenii au avut ocazia să îşi exprime în mod creativ părerea cu privire la formele de manifestare a violenţei, au reliefat cauzele producerii acestui fenomen şi au încercat să ofere soluţii, eseurile realizate de aceştia constituind adevărate lecţii pentru colegii lor.
Concursul a fost urmărit şi evaluat de un juriu alcătuit din psihologi, coregrafi, reprezentanţi ai ISJ Bihor, ai Palatului Copiilor și reprezentanţi ai unor ONG-uri din Oradea. În urma parcurgerii probelor din concurs, premiul I a revenit echipajului format din elevii Liceului Tehnologic Sanitar „Vasile Voiculescu” din Oradea, locul II a fost ocupat de echipa Colegiului Național „Iosif Vulcan” din Oradea, iar pe locul III s-a clasat echipajul Liceului Tehnologic nr. 1 din Dobreşti. De asemenea, au mai fost acordate două mențiuni: echipei Colegiului Tehnic nr. 1 din Vadu Crișului şi celei a Liceului Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaş” din Beiuș.
S-au dat și două premii speciale: pentru „Cel mai bun eseu”, obţinut de echipa Colegiului Tehnic „Traian Vuia” din Oradea, respectiv pentru „Cea mai bună interpretare”, adjudecat de reprezentanții Colegiului Național „Avram Iancu” din Ștei.
Mesaje antiviolență
În cadrul concursului, elevii au promovat mesaje precum: „Forța e slăbiciune, nu putere!”; „Împreună, luăm atitudine!”; „Bătaia nu face legea!”; „O persoană nu se folosește, se prețuiește!”; „Combaterea violenței? E în tine însuți!”; „Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face!”.
„Prin intermediul acestui proiect educaţional ne-am propus să sporim nivelul de siguranţă al elevilor în spaţiul public şi privat, provocându-i să înveţe în mod creativ. Liceenii participanţi s-au implicat activ în elaborarea unor piese de teatru cu mesaj preventiv, pe care, ulterior, le-au transpus pe scenă, în spectacole prezentate propriilor colegi.
În acelaşi context, elevii şi profesorii participanţi au dezbătut cu poliţiştii de prevenire bihoreni subiecte precum siguranţa în mediul virtual, hărţuirea on-line sau importanţa protejării datelor cu caracter personal pentru a preveni victimizarea”, a precizat comisarul-şef de poliţie Ioana Indrieș, din cadrul Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii al IPJ Bihor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!