Asociaţia de Responsabilizare şi Dezvoltare a Tineretului Oradea (ARDT) a organizat în această săptămână un eveniment intitulat „Școala de Vară: de 5 ani și înainte”, care a avut loc la Cinema Palace Oradea. În ultimii 5 ani, Asociația de Responsabilizare și Dezvoltare a Tineretului Oradea a participat activ la dezvoltarea tinerilor și studenților din județul Bihor și alte regiuni, prin activități și proiecte educaționale menite să îi ajute în formare personală și profesională.
„Școala de Vară: de 5 ani și înainte” şi-a propus să stabilească, împreună cu partenerii ARDT, soluții prin care să poată atrage forță de muncă în Oradea, să creeze proiecte, programe de Internship și stagii de practică, atât pentru studenți cât și pentru elevi.
„Avem nevoie de tineri în Oradea, să dezvoltăm împreună oraşul”, spun Barabas Bernard Filip, preşedintele ARDT, şi Andrei Ardelean, project manager în ARDT. Asociaţia îşi propune să pună accent pe calităţile naturale ale tinerilor, să fie îndrumaţi în mod corect, pentru că un oraş creşte printr-un învăţământ superior puternic.
Şcoala de Vară, pe care ARDT o organizează de cinci ani, presupune alegerea şi orientarea în carieră, dezvoltarea personală şi profesională, activităţi de tip building, educaţie şi socializare. Ideea Şcolii de Vară este de a crea un mediu comunitar studențesc propice dezvoltării personale și profesionale, de a urmări şi ghida tinerii în căutarea unei cariere sau profesii, facilitând accesul studenților în artele Antreprenoriatului, încercând să creeze un brand studențesc nou.
Proiectul „Școala de Vară” presupune un program de orientare și gestiune a carierei, propunând elevilor din clasele a X-a şi a XI-a activităţi de cunoaștere a mediului academic orădean, oportunitatea de a face practică în companii de profil şi promovarea orașului Oradea. Până acum au avut 268 de participanţi orientaţi, au atras în Oradea 126 de participanţi, dintre care 93 au urmat studii superioare. În cadrul şcolilor de vară s-au creat prietenii, elevii putând experimenta viaţa într-un cămin studenţesc.
ARDT îşi propune să mărească rata de orientare a numărului de elevi înscrişi şi să pună accentul şi pe practică. Pentru că „studenţii” din cadrul Școlii de Vară se împart în două categorii mari: cei care au o idee de afacere şi cei care vor să înveţe şi vor să se specializeze. ARDT doreşte să le dezvolte pe ambele. Ideea este de a colabora cu cât mai multe companii, crescând diversificarea şi rata de orientare a participanţilor.
Pentru viitoarele ediţii îşi doresc o participare de peste 200 de elevi înscrişi. Îşi propun dezvoltarea și crearea unui brand studențesc în Oradea, inclusiv prin parteneriate cu colegii lor din alte asociaţii. Doresc să dezvolte un mediu în care studenţii să se poată regăsi şi din care să îşi dorească să facă parte.
Proiectul „Şcoala de Vară” a fost prezentat în patru județe din țară: Bihor, Arad, Alba şi Sălaj, şi a fost promovat în 29 de licee, la prezentări participând peste 7.000 de elevi. Ideea este de a le oferi şi pe viitor tinerilor ceea ce ei caută: o carieră, un vitor, pe baza calităţilor lor, crescând rata de orientare de la 75% la 85%.
„Şcoala de Vară” este un program cu un potenţial enorm de mare, deoarece prin programe de acest gen există o conştientizare la un nivel macro. Programele „Şcoala de Vară” aduc tineri care deja sunt targetaţi, care ştiu deja unde vor să se ducă, înspre ce să se îndrepte. În momentul în care deja există astfel de tineri, businesul începe să aibă beneficii, să se dezvolte. Pentru că deja există oameni care vin cu idei potrivite, la momentul potrivit. Contează foarte mult să le placă ceea ce fac şi să se simtă confortabil.
Fabrica de cariere
„Împreună putem face ceea ce alţii încearcă să ne convingă că e imposibil”, e sloganul celor de la ARDT. „Vrem să orientăm tinerii – elevi, absolvenţi şi studenţi – spre un loc de muncă şi să le arătăm că şi în Oradea se poate”, spun ei. „Şcoala de Vară” a fost un proiect care a dus la „Fabrica de cariere”, un alt proiect deja scris şi care urmează să fie etapizat. „Vrem să schimbăm obiceiuri vechi pentru a avea rezultate noi. Şi asta vrem să o facem prin conştientizare, orientare şi experimentare”, spun Filip şi Andrei.
Îşi propun să schimbe puţin modul de abordare a clasicelor târguri de job-uri, realizând un târg de job-uri targetat pe studenţi sau absolvenţi, ce vor şti exact unde să se ducă pentru un anumit loc de muncă, crescând eficienţa. În plus, tinerii vor afla cum se realizează un CV, cum se merge la un interviu, cum să vorbeşti, gestică, intonaţie. Este importantă creşterea ratei de orientare în carieră şi a longevităţii locului de muncă. Sunt foarte mulţi tineri cu un potenţial mare, care pot să facă foarte multe lucruri. Dar contează ca locul de muncă să nu fie un job doar pentru bani, ci să însemne şi carieră. Ceea ce presupune un viitor mai stabil şi de durată, mai ales dacă orientarea în carieră se face din timp.
Proiectul se va axa pe două arii: evenimente de tip târg de cariere, evenimente de tip intership şi a doua abordare, cea de blogging, care presupune documentare spre un loc de muncă în care companii care oferă aceeaşi poziţie pentru un loc de muncă să poată să le explice tinerilor de ce au nevoie pentru acea poziţie, ce studii, ce abilităţi, obligaţii, beneficii. Să fie informaţi într-un mod eficient, cu un conţinut de calitate, educaţional. Intenţia este de dezvoltare a tineretului în concordanţă cu mediul de afaceri.
Susţinere din partea partenerilor
„Cunoaştem şi susţinem proiectele ARDT şi suntem parteneri cu ARDT pentru că încercăm să întindem o punte între noi şi voi. Dorim ca aceste proiecte să devină şi mai performante, să implice şi mai mulţi elevi şi studenţi, dar şi cadre didactice. Noi, ca şi instituţie, vă stăm la dispoziţie. Dacă tot suntem membri ai acestei comunităţi, putem să ne unim forţele pentru a deveni şi mai frumoasă, şi mai puternică”, a spus prorectorul Univeristăţii Oradea, conf. univ. dr. Ligia Burtă. Un alt partener ARDT este Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO), care prin vocea directorului general, Alina Silaghi, îşi întăreşte susţinerea pentru proiectele ARDT. „Suntem foarte axaţi pe tot ce înseamnă dezvoltare locală. Am fost de acord să susţin ARDT şi să colaborăm pe toate proiectele, pe tot ce înseamnă partea de studenţi, de forţă de muncă, care ne interesează direct. Către tot ce înseamnă idei, sugestii, din partea noastră există deschidere maximă”.
Radu Silaghi, director executiv al Asociaţiei Firmelor Bihorene, a precizat că ARDT încearcă să apropie tineretul de mediul de afaceri, care are mare nevoie de ei. Tinerii trebuie să fie conştienţi că este nevoie de forţă de muncă calificată. „Ei fac un lucru pe care noi, cei din mediul de afaceri, îl putem face destul de greu. Avem problemele noastre şi nu avem timp pentru ceea ce fac ei de fapt. Ei trebuie să fie practic şi liantul nostru, pentru a identifica forţă de muncă pentru viitorii angajaţi ai noştri. Ne dorim să avem şi antreprenori, e nevoie de forţă proaspătă. Voi, tinerii mei colegi, aveţi rolul de a sta aproape de noi şi de a vedea, cu ajutorul nostru, de ce avem nevoie. Eu mă bucur că sunteţi alături de noi, ca dovadă că tinerii mai vor să facă ceva în ţara asta, nu să fugă din România”, a spus Radu Silaghi.
E o şansă în plus pentru tinerii din Oradea pe care le-o oferă alţi tineri, cu o viziune macro, care îşi doresc foarte mult ca acest oraş să crească prin forţa unor elevi şi studenţi orientaţi în carieră după abilităţile lor şi dorinţa de face ceea ce consideră că le place şi se simt capabili să o facă bine. Deja sunt elevi care îşi doresc să se înscrie în „Şcoala de Vară” din 2019. Semn că proiectul ARDT are succes şi rezultate.
Citiți principiile noastre de moderare aici!