Copiii ştiu de 112
Anii mulţi şi grei de instruire şi muncă preventivă depusă de către pompieri îşi văd deja roadele. Sosiţi la sediul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, copiii din trei clase de la două şcoli diferite au fost printre primii vizitatori ai pompierilor în prima zi din săptămâna cu Şcoala altfel.Elevii, de clase de-a doua şi a patra, au dovedit rapid că ştiu de ce anume trebuie să se ferească şi că ştiu pe de rost prima lecţie ce trebuie să o aplice în situaţii de urgenţă: să sune la 112. Provocarea a venit din partea pompierilor, care au anunţat încă de săptămâna trecută că la Şcoala altfel au conceput un fel de „şcoală a vieţii” pentru că vor insista să îi înveţe pe copii să se descurce în situaţii de urgenţă: „Ce faceţi până vin echipajele de urgenţă? Cum încercaţi să vă salvaţi?”.
Program structurat
Până la prânz, 550 de copii au fost luni la „şcoala vieţii” de la pompierii din Oradea şi judeţ.
Programul pentru preşcolari, elevi şi liceeni a fost structurat funcţie de vârstă.
Intraţi pe poarta ISU, fiecare grup de copii a fost direcţionat spre „atelierul de informare preventivă”, unde pompieri de la compartimentul de inspecţie – prevenire le-au prezentat pelicule video cu diferite situaţii de urgenţă: copii aflaţi singuri în casă şi din joacă produc sau se produce un incendiu, o explozie pe şosea, o inundaţie, cutremur etc.
La acest atelier copiii au aflat, de exemplu, că dacă se produce un incendiu cu fum în încăperea unde se află singuri, e bine să se pună jos, cât mai aproape de podea şi să caute o cale de evacuare (uşă, geam etc). Pompierii le-au spus copiilor că dacă în încăperea cu fum unde se află mai e un frăţior ori o surioară mai mică îi pot salva, târându-i pe jos, spre calea de evacuare, dar în niciun caz nu trebuie să se întoarcă după jucării, nu trebuie să le caute fiindcă riscă să nu se mai poată evacua ei înşişi deloc.
Dacă un cutremur îi prinde în casă sau orice alt imobil, copiii au aflat că în niciun caz nu trebuie să figă la scări ci mai bine se ascund sub o masă (birou).
Prim ajutor
După dezbaterile de la acest atelier interactiv, grupurile de copii au fost conduse, tot pe rând, la un altul, în curtea ISU, pentru a învăţa noţiunile de bază în acordarea primului ajutor în caz de leziuni minore (tăieturi, arsuri). Copiilor mici li s-a „predat” metoda Heimlich (de ajutorare a unei persoane sufocată din pricina înghiţirii unui corp străin), iar liceenilor li s-a arătat metoda de bază de resuscitare prin exemplificări şi exerciţii pe un manechin.
Tehnica de luptă şi dotările pompierilor (instrumente de descarcerare a maşinilor, echipamente de scafandri, autospeciale etc) au constituit, ca întotdeauna deliciul copiilor mici şi mari deopotrivă.
Otilia Sandor
Citiți principiile noastre de moderare aici!