Câteva zeci de orădeni au răspuns vineri seara, la apelul familiei Chiva, de a participa la un protest în Calea Aradului, la trecerea de pietoni unde fiul lor, Horia, a fost spulberat pe trecerea de pietoni de un șofer, în iunie.
[eadvert]
Familia a cerut Primăriei Oradea amplasarea unui semafor la această trecere, dar municipalitatea și Poliția Bihor a respins solicitarea, fără motivare, spune Luiza Chiva. Ca atare, familia a mobilizat comunitatea pentru protest, în speranța că va sensibiliza și autoritățile locale. Participanții și-au pus numele pe lista de semnături anexată cererii, care va ajunge, din nou, la Primăria Oradea.
La fața locului, mai multe participante au venit cu pancarte cu mesaje „Viteza ucide” sau „A trăit 12 ani”. S-au împărțit flori de lavandă, consolări familiei și impresii generale care coincid: zona este periculoasă pentru pietoni, iar autoritățile doar mimează un oarecare interes.
„Șoferii nu opresc, pur și simplu. Ne uităm de pe balcon, nu pune unul frâna aici. Se circulă cu o viteză, nu vă vine să credeți. Fac liniuțe seara, e concurs de motocicliști. Noi facem roată, pe la Hanul Piraților, că ne e frică să trecem pe aici. Acolo e giratoriul și trebuie să încetinească, e musai. Dar aici, ne e frică să trecem, ne e frică să nu fim luați pe capotă”, ne-a spus o doamnă mai în vârstă, venită la protest alături de soțul său.
Ei consideră că, decât acel covor de frânare, mai utilă ar fi fost o denivelare, ca aceea de la Liceul de Arte de la Parcul Petofi, ca să oblige șoferii să frâneze. Încet, tristețea a fost înlocuită de furie, iar oamenii au decis să își facă mult mai simțită prezența. Grupuri, grupuri, au început să traverseze strada pe trecere, înainte și înapoi, blocând, practic traficul rutier. Conflictul în trafic nu s-a lăsat mult așteptat.
Obișnuiți să circule cu viteză pe această porțiune de stradă și obligați, acum, să aștepte în coloane, unii șoferi s-au proptit, cu tupeu, în claxoane.
Ba mai mult, șoferul unui Mercedes de lux, rulând spre centru, a depășit coloana de mașini care staționa la zebră și a încercat să forțeze accesul pe direcția înainte.
Mulțimea l-a oprit și a fost nevoit să intre pe o străduță lăturalnică, unde a fost interceptat de polițiștii și jandarmii mobilizați la protest. A fost alertat un echipaj de la Rutieră, care a venit, însă, după vreo 20 – 25 de minute.
În acest timp, șoferul a dat telefoane și și-a trimis copilașul minor pe bancheta din spate, în scăunel, spun martori de la fața locului. În ciuda evidenței, șoferul oprit a susținut că, de fapt, el a susținut protestul:
„Am știut de eveniment, l-am susținut pe facebook, chiar am dat unele sfaturi. Și eu am copil de patru și chiar îmi pare rău. Am vrut să vin aici să susțin inițiativa. Era o coloană de 10 mașini, toată lumea făcea stânga dreapta, o fost un haos nebun și lumea printre mașini. Am vrut să fac aici dreapta, să ieșim din acea coloană. Mercedesul de lângă mine mi-a făcut semn să mă duc, el a luat-o în dreapta, la fel și eu. Atunci o doamnă o venit cu o pancartă printre noi, printre mașini”, a declarat el. Martorii spun că, de fapt, el i-ar fi adresat agresiv femeii cu pancartă, după care a luat-o la dreapta, pe lângă protestatari.
„Am lăsat geamul jos la ea să îi explic că nu așa se rezolvă între mașini tam-tam-ul ăstă că iar, Doamne feri, se întâmplă un eveniment sau ceva. Dânsa a plecat și eu m-am dat jos să o chem să îi explic”, mai zice el.
Echipajul de la rutieră a venit fără alcoolotest sau drugtest, l-a luat pe șofer și l-a condus de la fața locului, pentru analize. Polițiștii orădeni au transmis că acesta nu consumase alcool sau droguri înainte de a se urca la volan.
Între timp, protestatarii și-au continuat „traversările” dar și contrele cu jandarmii și polițiștii care, într-un final, au intervenit în conflictul de trafic, dirijând circulația.
Va urma
„Voi continua acest protest măcar o dată pe săptămână, până în momentul în care voi vedea semaforul montat”, a mai spus mama lui Horia. A relatat cum cererile sale, adresate Primăriei Oradea, au fost tratate cu refuz, dar fără explicații:
„Am primit răspunsul că s-a montat un covor de frânare, că se vor monta semnalizare led și că se va vorbi cu Poliția Rutieră să sporească vigilența pe acest sector. Nu mi s-a comunicat de ce nu pun semafor. Din surse nefociale, nu știu dacă contează, am înțeles că ar consuma prea mult curent…”
Trimite articolul
XRomania, o adunatura de tampiti. Sper ca la prostestul asta sa ajunga sa participe mii de oameni. Birta nu are coaie sa apara acolo totusi sa discute cu cetatenii pe care cica ii reprezinta?
Nimeni nu ar vrea sa fie in locul acestei doamne. Regretam cu totii ce s-a intamplat si empatic o sustinem pe aceasta mama necajita. Dar…. De la tragedie la prostie, e o cale. De parca trecerea de pietoni (neinsufletita) ar fi devina. Acum montam semne de circulatie si semafoare la fiecare loc de accident? Asa a fost sa fie si e tragic, dar nu rezolvam nimic cu sute se semafoare si inventii tardive. Ce era daca era semafor? At fi murit baiatul de 12 ani? Cine stie, sa ne raspunda mai jos. Pana una alta, actiunea si idea in sine sunt o prostie!
Orice șofer poate confirma faptul ca trecerile de pietoni sunt prost marcate, semnele nu sunt vizibile de cele mai multe Iri pt ca sunt acoperite de vegetație de care nu are absolut nimeni grija, noaptea nu sunt luminate nuci trecerile și nuci semnele de circulație ascunse deja. Pe lângă toate astea se traversează pe biciclete sau trotinete cu toate ca trebuie sa te dai jos de pe ele și sa traversezi la pas nu cu 20km/h trecerea. Majoritatea care o fac la pas nu se asigura in nuci un fel când traversează, ca este semaforizata sau nu trecerea. Nimeni nu e interesată de propria siguranța, se comporta ca niște sinucigași care trăiesc intr-o ignoranta totala. In primul rând e vorba de viața ta ca și pieton ei sa faci tot ce se poate ca sa traversezi in siguranța. Intr-o luna de zile era sa fiu spulberat de 2 ori cu copilul de mâna pe trecerea de la Oramil. Mai suntem in viața doar pentru simplul și logicul motiv ca m-am asigurat chiar dacă era verde pt mine. Dacă vi se pare ca aberez, luați-va un scaun și o bere și stați lângă orice trecere de pietoni sa vedeți ce se intampla cu adevărat. Ignoranta primăriei, a șoferilor si a pietonilor duce la asemenea tragedii. Dacă pintenii nu ar fi niște ignoranți, dacă părinții si-ar educa copiiii cu adevărat in acest sens, cu toate mizeriile primăriei si a șoferilor aceste tragedii nu ar avea loc.
-
Si cati soferi trec pe rosu (cand e verde pentru pietoni)….
E suficient sa se puna o camera video la trecerile de la Gojdu si medicina. In 10 minute ar vedea cel putin 2-3 mari soferi care trec pe rosu, ca sunt ei grabiti, fara sa castige de fapt nimic, ca oricum il ajung pe ala din fata, dar sunt prea imbecili ca sa realizeze asta.
Felicitări Zaha Aurel! Din nou ai demonstrat cât ești de prost!
De cand sa produs tragedia se puteau mionta acele insule de calmare daca semafor nu e posibil un semafor ar bloca traficul in mod clar dar insulele de calmare a vitezei ar obliga soferi sa incetineasca.
Cat despre individul cu M;ercedes este un cocalar care trebuia sa ramana fara permis pana la aceasta ora pentru asemenea specie empatia este o chestie necunoscuta el conteaza si nevoile lui
Fix pe trecerea respectiva acum cativa ani era de cateva ori sa fiu lovit in plin de handicapatii care mergeau cu viteza, franau brusc si nici nu s-au oprit sa ma intrebe daca is ok. Toate emailurile mi-au fost respinse despre orice trecere de pietoni care am cerut sa se ia masuri. Incapabili in toate functiile.
Marele Viceprimar care nu detine permis de conducere.
Pietonii nu cumva sa se asigure cand traverseaza. Ca sa stiti in “decret” scrie ca si pietonul e obligat sa se asigure
-
Da Marius,scrie.cum de altfel scrie și că șoferul trebuie să reducă viteza pină la evitarea oricărui eveniment rutier când se apropie de o trecere de pietoni.nu mai vorbesc de băutură.
-
Si care-i limita, desteptaciune ??
Ca si pe timpul comunistilor, de fiecare dată ca d un prost sau o cretina se arunca fara sa intoarca capul pe trecerea de pietoni, tot asa descopereau militienii, ca DOAR soferul este de vină !
Ptr. țigănia aia cu reducerea vitezei pina la limita evitarii oricarui pericol.
Deci care e aceea limită ?
Cine o stabileste si cum ?
Sau vreti ca fiecare masina sa franeze de cate ori se apropie de fiecare colt de strada, trecere de pietoni, colt al gardului scolii sau gradinitei, etc…., ptr.ca domnii pietoni considera că ei sunt suverani si de neatins pe trecerea de pietoni.
Caci de aia se arunca asa pe trecere.
Sustin ca s-au asigurat, desi au venit in fuga si au virat brusc, sarind in fata masinii.
Si sa mai stiti ca inca nu am vazut mămică sa spună ca odrasla sa a fost de vină, cand a fost accidentată.
Indiferent ca s-a asigurat sau nu, chiar daca trecea pe rosu pietonul.
Mămica tot asta sustine vesnic ca nimeni nu e mai corect si mai atent ca odrasla sa.
Ca o fi bun sau ca nu.
E aceeasi poveste ptr.care sar mamicile de un metru in sus cand vine vorba despre o posibila reintroducere a serviciului militar obligatoriu cu posibilitatea ulterioara de mobilizare in caz de conflict armat.
Toate mamicile sar sa spună ca odraslele lor nu pot sau nu au voie medical sa participe !!
Că-s odraslele lor. Si coboara icoana cu domnul Isus Hristos de pe perete si agață tabloul unicului lor băiețel.
Ca să se inchine la el permanent.-
Dar mămică ta oare ce ar spune?
-
-
Deci desteptaciune de eu, tot soferul e obligat, pietonul nu e deloc obligat. Va meritati soarta astia ce va aruncati pe zebra, ca tare mare e aroganta si infatuarea sa te asiguri, in loc sa te pazesti singur , sa iti pazesti viata, mai bine depinzi de altul.
-
Pacat de copil…Dumnezeu să-l odihnească..Bunicului Lucian alinare după faptele din tinerețe