Numărul românilor care au solicitat suspendarea ratelor în 2021 este mult mai mic decât al celor care au făcut acest lucru în 2020. Potrivit datelor Asociației Române a Băncilor (ARB), băncile din România au primit 21.825 de solicitări pentru suspendarea obligațiilor de plată a ratelor, dobânzilor şi comisioanelor de la clienții persoane fizice și juridice, în perioada 1 ianuarie – 15 martie 2021. Asta înseamnă 3,17%. Aproximativ 96% dintre aceste solicitări au fost depuse de persoanele fizice, restul de aproape 4% fiind înaintate de companii, respectiv 800 de cereri.
[eadvert]
„Anul trecut, Guvernul României a emis o ordonanță de urgență prin care împrumutații au putut solicita instituțiilor de finanțare amânarea la plată pentru o perioadă de maxim 9 luni. Anul acesta, ordonanța emisă de guvern pentru restructurarea ratelor a fost doar pentru anumite categorii de împrumutați și doar pentru cei care nu au beneficiat anul trecut de reeșalonare sau au beneficiat, dar nu pe perioada maximă de 9 luni. Cei care au beneficiat anul trecut de mai puțin de 9 luni de reeșalonare, anul acesta au putut solicita reeșalonarea ratelor pe o perioadă care cumulată cu perioada de anul trecut să nu depășească 9 luni în total. Având în vedere noile condiții, anul acesta au avut acces la această facilitate doar o parte mică din totalul împrumutaților. Spre deosebire de anul trecut, anul acesta nu a mai fost un Lock down total, astfel încăt o parte din activitatea economică să trebuiască să se întrerupă. În primul trimestru din acest an, cele mai multe sectoare din economie au înregistrat o creștere față de anul trecut”, explică Lavinia Sturz, consilier financiar la Impera Credit.
Termen 15 martie 2021
Clienții ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de situaţia generată de pandemie au transmis solicitările către creditori, până la data de 15 martie 2021, inclusiv. Până la această dată, au fost înregistrate deja 17.220 de soluționări, ponderea în totalul solicitărilor fiind de 79%, restul fiind soluționate după această dată. Băncile au transmis răspunsuri la cererile de suspendare a obligaţiilor de plată a ratelor în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii solicitărilor complete, dar nu mai târziu de 31 martie 2021.
Aproximativ 83% din totalul cererilor soluționate până la data de 15 martie 2021 au fost soluționate în baza moratoriului legislativ, a prevederilor OUG nr. 227/2020, iar restul de 17% în baza măsurilor individuale de sprijin adoptate de bănci.
Recomandări
În conformitate cu reglementările europene emise de Autoritatea Bancară Europeană, clienții au beneficiat de o perioadă maximă de suspendare de nouă luni, luând în calcul și suspendările de care au beneficiat pe parcursul anului trecut în baza moratoriilor legislative și non legislative. Clienții care au beneficiat deja de această facilitate în limita temporală trasată de reglementarea europeană și care înregistrează în continuare dificultăți financiare temporare au opțiunea să se adreseze băncii creditoare pentru măsuri de restructurare pentru a evita ca împrumutul să devină neperformant. Sau mai există o posibilitate: apelarea la un consultant financiar.
„Recomandarea mea, pentru persoanele aflate în dificultate, este să încerce să aibă o relație cât mai transparentă și sinceră cu banca la care au rate, iar pentru soluții concrete recomand să apeleze cu încredere la un consultant financiar, care poate oferi consultanță pentru restructurarea creditului, refinanțarea pe termen lung, diminuarea cheltuielilor, creșterea veniturilor, diversificarea acestora sau consiliere pentru evitarea istoricului negativ”, recomandă Lavinia Sturz.
Instituțiile de credit au continuat, și pe parcursul anului 2021, să absoarbă problemele de lichiditate întâmpinate de populația și companiile debitoare ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de situaţia gravă generată de pandemia COVID-19.
Băncile au soluționat 686.500 de cereri provenite de la clienți la nivelul întregului an 2020, în această statistică fiind incluse și măsurile de amânare la plată a dobânzilor pentru cardurile de credit. Aproximativ 67% din totalul soluționărilor la nivelul anului 2020 s-au realizat în baza măsurilor individuale adoptate de bănci pentru sprijinul clienților, iar restul de 33% în baza moratoriului legislativ, transmit reprezentanții ARB.
Citiți principiile noastre de moderare aici!