Scandalul iscat de traseul inelului metropolitan prin Cheriu, unde traversează și fragmentează mai multe proprietăți culminează, zilele acestea. Joi după-masa, mai mulți lideri ai PSD au ținut o conferință de presă în teren, alături de oamenii afectați. Vineri, traseul se va vota de urgență, în ședință de Consiliu Județean extraordinară.
PSD propune un traseu alternativ, care să iasă în extravilanul satului sau reluarea unui proiect mai vechi al Consiliului Județean, despre care spune că a fost abandonat la instalarea PNL la conducrere – un drum expres de patru benzi, cu finanțare din POIM, care nu afectează deloc intravilanele.
Conferință la lanul de grâu
La periferia satului, dar în intravilan, terenurile semănate acum cu cereale, sunt parcelate în fâșii lungi, cu front stradal îngust, pentru construirea de locuințe. Peste acestea, într-un fel de diagonală, a fost trasată de Consiliul Județean centura metropolitană care va lega, pe exterior, Nojoridul, Sânmartinul și Oșorheiul. Conferința vicepreședintelui PSD Bihor Florian Sîrca, s-a ținut pe locul unde ar urma să fie un ax al viitorului drum. Au participat, alături de săteni, și consilierii județeni Bujor Chirilă, Florin Oros și Sergiu David.
„Alături de cetățenii din Cheriu ar trebui să fie și primarul din Oșorhei, care, din păcate nu a înțeles decizia Curții de Apel din Alba Iulia care spune că nu e în raport de subordonare cu președintele Consiliului Județean. Eu susțin că e în raport de subordonare cu interesul cetățenilor care l-au votat și care i-au încredințat mandatul de patru ani. Am mai aflat că dânsul e preocupat de modificarea Planului Urbanistic General din această zonă, pentru a facilita ca acest inel metropolitan să treacă prin intravilan”, a spus liderul PSD în deschiderea conferinței.
Referindu-se la traseul drumului, el insistă că propunerea CJ e nepotrivită pentru că aduce un drum cu trafic intens într-o zonă cu dezvoltări imobiliare noi dar și cu case vechi.
Pesediștii au prezentat și o alternativă la drumul propus de CJ – inelul rutier să ocolească intravilanul și să facă joncțiunea în același punct, ceea ce ar însemna un plus de vreo 600 m față de traseul avansat de CJ Bihor. Sîrca propune ca diferența de cost, de 500 mii euro cu TVA în plus, să fie luată din diferența de valoare a terenurilor expropriate, în extravilan e mai ieftin ca în intravilan.
„Valoarea proiectului este de 288 milioane lei, din care CJ are cam 70%, adică 180 milioane lei, din care 140 din Programul Anghel Salingy și încă 40 milioane confiscate de la Primăria Oradea. Aceia erau bani alocați orașului prin Anghel Salingy. Oradea, e desigur, orașul -centru, care a uitat de zonele mărginașe, a uitat că are 300 de străzi neasfaltate și că are cel puțin 200 de străzi fără utilități de apă, canal și gaz”, insistă Sîrca.
Alternativa alternativei
Sergiu David a folosit momentul pentru a repune în discuție un mai vechi proiect al CJ Bihor, de pe vremea mandatului de vice a lui Ioan Mang: „a existat o variantă de drum expres cu patru benzi, lung de 21,4 km, avansată de vicele de atunci, Ioan Mang. Drumul ar fi ocolit comunele pe departe, prin extravilan și ar fi ieșit în DN1. Avea finanțarea din POIM, 55 milioane euro, deja era depusă documentația la ADR. Noua conucere a abandonat propunerea aceea și a venit cu acest drum care trece prin intravilanul Cheriu”.
În opinia consilierului, noul proiect „are un iz politic”, în sensul că s-ar vrea un proiect de blazon pentru președintele CJ Ilie Bolojan. El consideră că, din moment ce mai sunt bani în POIM, ar fi mai potrivită reluarea proiectului abandonat: „dacă, din 2019 când s-a prezentat acest proiect, se continua, azi putea fi început și se apropia spre finalizare”.
„Invadează efectiv aceste teritorii”
Claudiu Someșan, reprezentantul viitorilor expropriați, a fost cel mai vehement dintre vorbitori. Faptul că viitorul drum îi taie din proprietatea cu care avea planuri de afaceri, îl face și mai acid. El consideră un abuz modul în care a fost trasat traseul peste proprietățile oamenilor, pe care „le fărâmițează în așa hal încât porțiuni bune din acestea devin inutilizabile. Acești cetățeni ar urma să trebuiasă să traverseze un inel metropolitan ca să ajungă în grădina proprie”.
„Consiliul Județean nu a făcut niciun efort să vadă ce planuri au oamenii în zonă, ce afaceri și ce interese au localnicii de rând, la urma urmei. Îmi franjurează efectiv terenul, nici măcar în diagonală”, susține el.
El acuză CJ de lipsă de transparență în relația cu viitorii expropriați: „sunt aici persoane în vârstă care nu citesc ziare și nu se uită pe internet. Cum pot ele să își apere proprietatea în fața unei acțiuni ca aceea a Consiliului Județean, făcută pe ascuns? În România nu se respectă proprietatea. Liberalii nu respectă proprietatea. În Constituție scrie că ești dator să îți aperi țara, cum să îți aperi țara. Cum să îți aperi țara de un invadator din afară dacă nu ți-o poți apăra de un invadator din țara ta. Asta se întâmplă la CJ. Invadează efectiv aceste teritorii. Nu suntem în Oradea unde nu există posibilități. Aici câmplul este mare, foarte puțin le lua să meargă puțin în lateral. Când vin cu un inel rutier care traversează de-a curmezișul această zonă, unde se vede că sunt parcele intravilane, distrug total destinația de locuire și servicii a acestei zone. Aici se vor mai putea construi cel mult hale. Se va dezvolta altă zonă, spre est. Clar, există interese ascunse. Nu spun că nu sunt legitime, dar sunt ascunse. Ori, nu franjurezi niște interese legitime, le vedere, pentru a respecta niște interese ascunse, de grup”.
El zice că a aflat de șoseaua viitoare când au ajuns topografii pe teren. „Lucram în grădină, eu dezvolt o afacere. Am rafting, am tir cu arcul și vreau să atrag orădenii spre consum de legume proaspete. Lucram în grădină când am văzut pe unul care făcea măsurători că se apropie neperimis de mult de solar. Mi-a zis că pe aici va trece drumul. Practic îmi dobora jos ambele solarii. În aceeași situație e vecinul meu care și-a făcut livadă în regim intensiv. De 2, 3 ani a plantat copacii și anul acesta intră pe rod. Ce recoltă va mai avea el de acolo dacă îi fragmentează terenul, cum va mai putea iriga? Eu am sistem de irigație până în capătul terenului, la limita de nord. Am cablu electric pozat subteran, am cablu de supraveghere video. Lucrile au fost grăbite în mod intenționat pentru ca lumea să nu poată reacționa. Așa s-a făcut și la Aleșd și așa mai departe. Din fericire noi am aflat mai repede, este o acțiune total netransparentă”, susține el.
Argumentează asta prin modul în care a comunicat cu CJ, când a cerut studiul de oportunitate, care trebuia să fie deja gata, instituția a cerut 30 de zile răgaz pentru răspuns. „Nu au așa ceva, deși întotdeauna când fac lucrări de acest gen trebuie făcut. Mi-au dat răspuns la cerere că cer o amânare de 30 de zile, atâta e termenul maxim pe lege, când e vorba de chestiuni complexe. Nu era cazul de amânare, trebuiau deja să aibă studiul în computer, era cazul doar să dea un send. În data de 6, le-am cerut studiul de fezabilitate. Mi-au dat răspuns că SF e în stadiu de finalizare. În data de 7 eu deja îl aveam, l-am trimis și la CJ, cu mențiunea că mint cu nerușinare. În instanță voi spune că dezinformează din interese ascunse”, a declarat Somașan.
În final, politicienii au subliniat că „PSD Bihor nu obstrucționează ac investiție, nu dorește să o blocheze”, dar că nu îi văd fezabilitate pe termen lung, pentru că „în 3 ani, acest drum nu va mai coresunde nevoilor de trafic și va fi lărgit la 4 benzi”. O viitoare investiție masivă ar putea fi evitată, consideră ei, dacă mergeau pe varianta cu finanțare europeană, din extravilan.
„Riscul major al administrației este ca instanța, nu din Bihor, să blocheze proiectul pentru multele observații pe care le-am prezentat aici”, a spus, în final Sîrca.
Lăsați de izbeliște
Înainte să ajungă la consilierii județeni ai PSD, sătenii au cerut ajutor și informații de la primarul de Oșorhei și de la Consiliul local. Ei consideră că în acest conflict, administrația locală ar trebui să se așeze de partea lor. „Domnii consilieri locali se sustrag, le e frică. Am făcut sesizare la Pirmărie, la Prefectură, nimeni nu ne-a răspuns. Nimic nu s-a făcut cu transparență, trebuiau să ne informeze de la început, chiar în fază de idei, nu neapărat să se ajungă la proiecte”, consideră Sorin Tiponuț, proprietarul unei parcele moștenite, afectate de traseul drumului.
[eadvert]
Trimite articolul
XOare nu sunt unii care stiau de aceste planuri si au profitat sa isi inceapa chipurile afaceri profitabile?
Proprietatea e sfântă!!! Dacă oamenii nu vor să cedeze terenul lor nimeni nu-i poate obliga. Doar dacă e vorba de interes național. Și nu e cazul cu acest drum.
-
Zici si tu… ca sa te bagi in seama! Carcoteala sa traiasca! Daca ar fi dupa voi, ar trebui sa se faca direct drumuri suspendate si tot nu ar fi bine.
Stimați proprietari… cam greșiți. Faptul ca aveți o sosea în zona agricola face ca pământurile vs sa devina mult mai valoroase dpdv investițional.
Cum poate creste valoarea pământului când tu îl hăcuiești și acel proprietar nu-l poate folosi cum trebuie.PNL nu accepta nici o alta idee ei sunt cei mai “deștepți”, avem multe ex. ciuperca ,parcarea Independentei, nu vedeți cate nereguli faceți din mândrie? PROSTIE
-
Imi place cam ti-ai tras singur concluzia propriu-ti la comentariu: o PROSTIE! Ca sa nu zic ca pute a jegosenie politica ceea ce aberezi tu mai sus.
Mai oradeanule e o prostie să nu pui in balanta ce simt acei proprietari când au aflat că acel drum va trece prin mijlocul parcelor ,( este o varianta care nu afectează pe nimeni ) politic ești tu și cei care nu vor să-i înțeleagă pe proprietari ,