Departamentul de Arte Vizuale al Universității din Oradea și Asociația Culturală Ars Nobilis a organizat în parteneriat cu Muzeul Țării Crișurilor Oradea Complex – Muzeal, ediţia a V-a a proiectului expoziţional Impuls.
În urma unei riguroase selecţii au fost selectaţi şapte artişti. Plecând de la premisa că expunerea este o împlinire firească și necesară a creației, sunt prezentate profilurile artistice ale celor mai performanți șapte studenți ai momentului de la Departamentul de Arte Vizuale din cadrul Universității din Oradea. Proiectul este conceput sub forma unor „mini expoziții” personale cu lucrări reprezentative pentru specificul celor șapte specializări din cadrul departamentului, cinci la nivel de licență: Pictură, Grafică, Arte decorative, Modă-design vestimentar, Design și două la nivel de master: Arte plastice și multimedia, Design de obiect: Modă și ambient. Expoziția are ca obiectiv stimularea, evidențierea și promovarea atât la nivel local cât și la nivel național a artiștilor studenți performanți.
„IMPULS este un eveniment care, pe de o parte, îi învață pe tinerii noștri artiști să-și asume, printr-o expoziție, o anume etapă artistică și să o prezinte publicului. IMPULS, pe de altă parte, îi învață pe profesori, iubitori de artă, comunitate de afaceri să-și dea mâna pentru a-și susține tinerele talente, a-și recunoaşte valorile și a le proteja, călăuzindu-le. IMPULS propune un binom artist-comunitate fructificabil în orizonturi de timp diferite, dar intercondiționate, care sunt temelia unei societăți sănătoase. Fie ca noi toți, prin artă, să ne bucurăm de beneficiile muncii noastre și să privim cu încredere la construcția citadelei frumosului, căreia îi suntem datori cu o susținere consistentă”, punctează Rodica Indig, președinta Asociației Culturale Ars Nobilis.
Cei şapte studenţi selectaţi sunt: Mihuț Eszter (Pictură) – coordonator conf. univ. dr. Paul Blînda, Larisa Gașca (Modă. Design vestimentar) – coordonator lect. univ. dr. Amalia Judea, Alana Hrista Turcuț (Grafică) – coordonator lect. univ. dr. Kante Meister, Andrei Lupu (Design) – coordonator conf. univ. dr. Ana Maria Abrudan, Denisa Cîșlariu (Arte Decorative) – coordonator lect. univ. dr. Corina Urzică – Baciu, Vasile Kin (Arte Plastice și multimedia) – coordonator conf. univ. dr. Teofil Ioan Ştiop şi Bianca Andreea Bonaț (Design de obiect: modă și ambient) – coordonator conf. univ. dr. Ana Maria Abrudan. Cei şapte au primit fiecate şi câte un catalog cu lucrările cuprinse în proiectul fiecăruia.
Expoziţia este deschisă la Muzeul oraşului Oradea din Cetate, secţie Muzeului Ţării Crişurilor – Complex Muzeal. Ea poate fi vizitată până în data de 23 iunie.
[eadvert]
„Trecere”
Mihuț Eszter este absolventă a Liceului de Artă din Oradea și în prezent studentă în anul II la specializarea Pictură. Eszter Mihuț propune o serie de lucrări care își au originea în atracția față de natură, dublată de pasiunea față de experimentare și de fascinația față de diversitatea și provocările lumii în care trăim.
„Rezultat al încercării de a da formă plastică căutărilor sale, proiectul Trecere se constituie ca o expresie metaforică a unei modalități profund personale de (re)găsire a identităţii pierdute a omului. Dificultatea asumării și parcurgerii acestui drum al inițierilor și încercărilor este ilustrată prin inevitabilele obstacole care iau forma unor provocări care trebuie înfruntate, dar care sunt esențiale în această permanentă și formatoare căutare de sine care dă contur existențial ființei noastre lăuntrice”, precizează conf.univ.dr. Ștefan Gaie în prezentarea din catalogul studentei.
Coordonator al proiectului tinerei artiste a fost conf. univ. dr. Paul Blînda.
„Nocturn”
Pentru Larisa Gașca, absolventă a Liceului de Artă din Oradea, iar în prezent studentă în anul III la specializarea Modă-Design Vestimentar, arta înseamnă mai mult decât o profesie, înseamnă o pasiune, un stil de viață, înseamnă nevoia permanentă de a căuta și de a da un sens lumii în care trăim.
„Proiectul Nocturn se înrădăcinează tocmai în această căutare, în care, mânată de curiozitate, spirit ludic și atracție față de natură, se oprește asupra a ceea ce pentru ea reprezintă cel mai gingaș și grațios simbol din natură, fluturele. Ilustrațiile de modă pe care le creează sunt bazate pe contopirea a două specii de fluture, Ornithoptera croesus și Ornithoptera chimaera, pe selectarea unor componente specifice ale culorii, formei și modelului cromatic al acestora. Rezulatul este o colecție vestimentară de zece piese, însoțită de ilustrații individuale pentru fiecare ținută în parte, în care imaginile se îmbină armonios într-o compoziție plastică, decorativă. Gama cromatică este una vie, vibrantă, dar și echilibrată, astfel încât reușește să creeze o atmosferă misterioasă și să transmită un sentiment al contopirii cu natura”, punctează conf.univ.dr. Ștefan Gaie.
Proiectul Nocturn a fost coordonat de lect. univ. dr. Amalia Judea.
„Posthuman”
Atrasă încă din copilărie de lumea artei, Alana Hrista Turcuț, absolventă a Liceului de Arte din Oradea, iar în prezent studentă în anul III la specializarea Grafică, propune un proiect artistic ambițios a cărui miză o constituie explorarea relației dintre percepție și logică.
Convingerea Alanei este că misiunea artei este aceea de a atrage atenția asupra unor noi modalități de a vedea și de a gândi, cele șapte colaje din seria Posthuman venind în prelungirea aceste idei. „Creațiile sale dau formă vizuală conștientizării unor provocări majore cu care ne confruntăm astăzi, chiar dacă suntem doar parțial conștienți de acest lucru. Este vorba despre consecințele interacțiunii cu tehnologiile avansate, care au, poate mai mult decât niciodată înainte, un impact major asupra vieții noastre”, precizează conf.univ.dr. Ștefan Gaie.
Alana Hrista Turcuț spune că dezvoltă în lucrările sale elemente ale unei filosofii postumane a artei, prin care se acordă o atenție specială bioartei care se ocupă de aspecte ale reflecțiilor critice post- și transumaniste.
„Filosofia artei postumane examinează estetica monstruosului, a hibridității, a netezimii și a antropomorfului,etc. Nu sunt incluse doar exemple de bioartă, artă corporală, artă performativă și
criptoartă, ci și o gamă mai variată de astfel de elemente. Folosesc experiența artistică ca un context pentru a deschide mințile oamenilor către noi moduri de a vedea și de a gândi. Pentru a face acest lucru, am dezvoltat această modalitate de a investiga obiectul și de a-l reduce la o înțelegere de bază a metaforei sale și a modului în care se conectează la privitor, în viața de zi cu zi și în cadrul relațiilor sociale și filosofice, și apoi înapoi la obiect”, explică artista, al cărei proiect a fost coordonat de lect. univ. dr. Kante Meister.
„Pudre luain”
Andrei Lupu a absolvit specializarea Design, iar în prezent este masterand la specializarea Design de obiect: modă și ambient. Tânărul artist este activ în domeniul designului de bijuterii, dar este atras și de sculptură, experimentând cu cele mai diverse tehnici și materiale.
„Intrând în spațiul expoziției, luăm contact cu atmosfera de atelier, devenim martori ai întregului proces de creație, gândit până în ultimele detalii. Este remarcabil faptul că dincolo de frumusețea și delicatețea bijuteriilor expuse, ni se dezvăluie sub ochi întregul proces prin care s-a ajuns la ele, faptul că pentru a le crea, Andrei a conceput trei dispozitive speciale care au făcut posibilă trecerea de la idee la formă. Prezența simbolului mâinii este mai mult decât relevantă în contextul în care tot ceea ce vedem este produs al mâinii artistului, al mâinii care creează, rânduiește, binecuvântează, dar și al mâinii care, atunci când este cazul, distruge”, precizează conf.univ.dr. Ștefan Gaie în prezentarea din catalogul masternadului.
Proiectul lui Andrei Lupu a fost coordonat de conf. univ. dr. Ana Maria Abrudan.
„Variaţiuni de semne colaterale”
Atrasă de modalități de expresie mai puțin convenționale, Denisa Cîșlariu, studentă în anul III la specializarea Arte Decorative, propune un proiect artistic alcătuit din lucrări realizate în diferite tehnici, de la serigrafie la readymade, care fac legătura între fizic si digital.
„Instalațiile sale sunt realizate din obiecte neconvenționale și semne care aparțin cotidianului, asupra cărora intervine prin diverse tehnici grafice, deconstruindu-le și deturnându-le semnificația. Variațiuni de semne colaterale reușește să ne introducă într-un labirint vizual și să ne încurajeze să vedem și să conștientizăm altfel mediul urban în care suntem scufundați, să ne deschidă ochii asupra unor mecanisme pe care le dezvoltăm pentru a face față dimensiunilor mai sumbre sau mai dificile ale vieții”, punctează Ştefan Gaie.
Coordonatorul proiectului „Variațiuni de semne colaterale” al studentei Denisa Cîșlariu este lect. univ. dr. Corina Urzică – Baciu.
„Univers oniric”
Vasile Kin, absolvent al Facultății de Arte Vizuale specializarea Pictură, este în prezent masterand la specializarea Arte plastice și multimedia, anul I. Fascinat de lumea visului și a libertății pe care acesta o oferă, artistul propune un ciclu de picturi în care explorează lumea subconștientului.
„Eliberat din chingile rațiunii, Vasile Kin construiește un Univers oniric guvernat de cu totul alte legi decât cele ale vieții cotidiene, legi date doar de imaginația sa debordantă. Suntem invitați, noi ca privitori, să pășim într-o lume suprarealistă în care totul pare posibil, o lume prin care suntem conduși de personaje imaginare și în care trăim experiențe pe care nu le-am putea trăi în viața reală”, precizează Ştefan Gaie.
Vasile Kin, decanul de vârstă al celor şapte artişti selectaţi, a fost coordonat în realizarea proiectului „Univers oniric” de conf. univ. dr. Teofil Ioan Ştiop.
„Viață și conexiune prin design biofilic”
Bianca Andreea Bonaț este studentă în anul II la specializarea Design. Atrasă în egală măsură de lumea graficii și a designului, își construiește proiectul pe conceptul de design biofilic.
„Conștientă de consecințele negative ale tot mai accentuatei rupturi produse între ființa umană și mediul natural, motivată de dragostea față de natură și de dorința de a o integra in viața cotidiană, Bianca Andreea Bonaț caută soluții de design pentru refacerea acestui echilbru vital. Proiectele de amenajare interioară și exterioară, precum și obiectele propuse, sunt gândite și create astfel încât să includă elementele designului biofilic care au scop îmbogățirea experiențerei multi-senzoriale, eliminarea stresului, stimularea creativității și crearea unei atmosfere sănătoase pentru creșterea bunăstării celor care locuiesc în acest spațiu”, punctează Ştefan Gaie.
Artista a fost coordonată în proiectul „Viață și conexiune prin design biofilic” de conf. univ. dr. Ana Maria Abrudan.
Citiți principiile noastre de moderare aici!