Piața 100, cum se va numi noua piață de vechituri a orașului, e în amenajare, dincolo de șoseaua de centură, în zona sensului giratoriu de la Cimitirul Municipal. Într-o conferință de presă la fața locului, directorul Administrației Domeniului Public, Liviu Andrica, a precizat stadiul lucrărilor, modul în care se face mutarea activității de pe actualul amplasament și căile de acces spre piața nouă.
Conform directorului, lucrările sunt deja cu termenul prelungit. Modificarea programului de lucru, spune el, s-a făcut ca urmare a unor lucrări suplimentare necesare din cauză că pânza freatică pe acest teren este foarte sus. „Nu este o lucrare ieșită din comun, mai mult se desfășoară pe sol, cu excepția acestor construcții, dar ne-am confruntat cu o problemă care ne-a luat mult timp să o remediem. Având în vedere că este foarte aproape pânza freatică, la niciun metru de sol, ca să nu avem probleme în timp, au fost puși bolovani la o adâncime de 40-50 cm pe alei, pentru a nu se crea valuri. Ba mai mult, sunt făcute vreo patru canale de drenaj pe toată lungimea amplasamentului”, a explicat Andrica.
Noul termen limită asumat de constructori – Trameco SA, Drumuri Bihor SA și Drum Asfalt SRL – este sfârșitul lunii septembrie.
Mai mare
Piața de vechituri nouă are alocat un teren mai mare decât cea funcțională încă, de 8,3 hectare față de puțin aproximativ 5 hectare.
Din suprafața amenajată, 2.000 mp revin construcțiilor, și anume o clădire administrativă, 32 de chioșciuri de alimentație publică, fiecare de aproximativ 54 mp, și patru toalete publice, câte una la fiecare tronson. De asemenea, vor fi amenajate 1.216 locuri pentru vânzare de antichități, haine și alte obiecte.
Spre deosebire de piața veche, cea nouă are o zonă dedicată parcării mașinilor orădenilor care vin în piață la cumpături. După cum se poate constata la fiecare sfârșit de săptămână, lipsa locurilor de parcare duce la congestionarea șoselei de centură pe km întregi. Parcarea va fi cu plată și va avea o capacitate de 614 locuri pentru autoturisme și 14 locuri pentru microbuze. „În vechea piață nu există locuri de parcare în interior. Având în vedere că, duminica, toată șoseaua de centură e plină, Cartierul Europa, e la fel, aglomerat, oamenii nu au unde să parcheze, încercăm pe viitor să nu ne mai confruntăm cu astfel de probleme”, a spus directorul.
“Intenționăm ca, anul viitor, cel puțin o parte din suprafața ocupată de modulele pentru antichități să fie acoperită, astfel încât să poată deveni funcțională în fiecare sâmbătă și duminică, chiar dacă plouă sau ninge. Asta ar însemna venituri mai bune pentru noi, dar totodată și pentru cetățeni”, a precizat Liviu Andrica, directorul Administrației Domeniului Public (ADP) Oradea.
Pentru vânzarea de autoturisme vor fi destinate 860 de locuri.
În prezent se lucrează la împrejmuirea locației, au fost trasate aleile și se lucrează la fundații și asfaltări. Proiectul include și amenajarea unor spații verzi, împrejmuirea locației cu gard de beton, precum și introducerea utilităților, cum ar fi iluminatul public, racordare la rețeaua de apă-canal și curent electric.
S-a început amenajarea spațiilor în care vor funcționa aproximativ 30 de societăți comerciale. Investiția are o valoare de peste 6,9 milioane lei.
Când trebuie
Mutarea propriuzisă a activității pieței de vechituri se va face ori după ce se termină lucrarea ori atunci când constructorul sălii polivalente va cere eliberea terenului. Până acum, acesta a cerut ADP SA doar permisiunea de a face forajele necesare studiilor de teren.
„Dacă Societatea Națională de Investiții, cea care va realiza noua sală de sport, dorește să eliberăm amplasamentul într-o lună, în două săptămâni ieșim. Nu punem piedici realizării unei investiții de o asemenea amploare. Cei care au autoturisme în piață vor fi nevoiți să le mute, cei care vin să vândă nu vor mai intra și mai sunt acele spații comerciale pe care dorim să le relocăm. Mai exact, dorim ca o mare parte din acele structuri metalice să le reamplasăm la Adăpostul Grivei, astfel încât să avem unul dintre cele mai moderne adăposturi din țară”, a mai menționat directorul ADP Oradea.
Cu autobuzul
Cea mai mare problemă a viitoarei piețe este conexiunea cu orașul. Fiind situată peste șoseaua de centură, piața este inaccesibilă pietonilor sau bicicliștilor. Ca soluție temporară, directorul ADP spune că va contracta servicii de transport în comun cu OTL SA, pe o rută scurtă din zonă, cu frecvență mare și cu program de weekend, până la ora 14:00.
O promisiune mai veche a Primăriei e că în zonă ar urma să fie construit un pasaj rutier peste sensul giratoriu de la cimitir, cu trotuare și piste, ca variantă civilizată de legătură. În mod evident, până la darea în funcțiune a noii piețe, pasajul nu va depăși nici stadiul proiectului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!