Cetăţenii ar putea beneficia de un card pe care să fie înscris tot istoricul medical al fiecăruia şi care ar fi util mai ales în cazuri de urgenţe, dar şi la farmacii. Ideea, care s-a încercat să se implementeze la Oradea în februarie anul acesta, a fost anunţată public miercuri şi de premierul Emil Boc.
Card informatic
Miercuri, după şedinţa de Guvern, Boc a anunţat că „până la finele anului 2010 sistemul informatic unitar integrat în sistemul de sănătate trebuie să fie rezolvat în România, pentru că ar aduce economii anuale importante, de 300 milioane euro, printr-un control riguros al reţetelor eliberate pentru medicamente compensate”. Premierui a explicat ulterior în conferinţă de presă: „Cardul informatic va permite să avem dosarul complet al fiecărui cetăţean care nu va fi obligat să meargă să aducă adeverinţă că a plătit contribuţiile sociale şi nu va mai pierde timp pentru solicitarea unui serviciu. Banii trebuie să fie alocaţi prin Fondul Naţional al Casei de Asigurări de Sănătate, după ce sistemul informatic integrat este în aplicare. Până la finele lui 2011 trebuie implementat acest card de sănătate”. Boc a informat că finanţarea va proveni din fonduri europene, costurile proiectului fiind estimate la 50 de milioane euro, inspectorii de la casele judeţene de asigurări de sănătate fiind mandatate să implementeze aceste programe până la finele lui 2011.
La Oradea – demult
Boc însă nu a precizat despre ce costuri este vorba în implementarea acestui proiect. La Oradea, o firmă din Timişoara, adusă de dr. Florin Bodog, fostul manager al Spitalului Judeţean la Unitatea de Primiri Urgenţe, a prezentat în luna februarie avantajele acestui card şi costurile lui. La Spitalul Judeţean Oradea, s-a explicat, cu cardul şi cititorul de card în faţă, că baza ar fi fişa medicală a fiecărui pacient. Datele medicale ar urma să fie scrise de medic şi pe card, printr-o aplicaţie informatică, la solicitarea pacientului, la nevoie, informaţiile de pe card fiind utile medicilor care pot afla rapid şi în detaliu istoricul medical al pacientului şi pot astfel diagnostica şi trata mai exact pacienţii. Cardul ar fi vital pentru pacienţi sensibili la alergeni, cei cu grupa sanguină rară, bolnavi cronici, cu antecedente medicale, în caz de accidente. De pildă, o persoană alergică la unele medicamente sau cu diabet ori cu altă afecţiune cronică, care are cardul la el tot timpul şi la un moment dat suferă un accident grav şi nu poate vorbi, are şanse să fie salvat fiindcă medicii de urgenţă pot afla de pe card şi despre suferinţele pacientului şi pot astfel evita administrarea unor medicamente contraindicate, tratând mai uşor, pe baza informaţiilor, pacientul. Cardul prezentat de firma din Timişoara e disponibil în mai multe limbi străine, iar utilizarea lui poate scuti angajatorii de unele taxe fiscale.
În februarie, firma din Timişoara a şi montat un cititor de card la Unitatea de Primire Urgenţe, distribuirea şi instalarea acestuia fiind gratuită. În schimb, posesorii de card sunt cei care trebuie să plătească pentru perioada în care beneficiază de card. Reprezentanţiii firmei în discuţie anunţaseră că bihorenii pot să îşi facă acest card optând pentru mai multe variante: plata pentru un an (45 lei), pentru doi ani (72 lei) sau pentru trei ani (90 lei) urmând ca apoi să se prelungească ţinerea în posesie a cardului respectiv.
La spitalul privat din Oradea, pacienţii beneficiază de o bază de date, astfel că atunci când revin pentru control sau alte investigaţii, în fişa electronică apar şi antecedentele.
Prin urmare, premierul nu a explicat ce anume va finaţa din fonduri europene: distribuirea şi instalarea cititoarelor de card care de fapt se dau gratuit de către firme sau costul cardului pentru fiecare român pe o anumită perioadă.
O.Ş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!