Imediat după intervenția de la fața locului, conducerea Salvamont Bihor a insistat pe lipsa de experiență a celor doi bărbați, ca fiind cauza principală care a dus la accident.
„Parcurgerea unui traseu de alpinism necesită anumite cunoștinte tehnice privind asigurarea, autoasigurarea, progresie etc, pe lângă abilitățile de mișcare”, transmite serviciul public, punctând pașii de parcurs când se amenajează un traseu de cățărat: acesta este parcurs de echipa care l-a amenajat, care „plasează punctele de asigurare și punctele de trecere fixe sau mobile”, respectiv amenajează regrupările. Acestea sunt puncte din care echipa de cățărători ori pornește în continuarea traseului în sus ori, la nevoie, poate coborî în siguranță.
„Indiferent de faptul că traseul este sau nu frecventat (traseele de alpinism din Romania sunt din ce în ce mai puțin parcurse, unele sunt repetate de una sau două echipe pe an sau nici atât) cei care repetă traseul trebuie să aibă cunoștinte suficiente să își facă o idee în privința traseului, cunoscând gradul de dificultate (3A, în acest caz), să fie în stare să amplaseze puncte de asigurare fixe sau mobile suplimentare dacă le consideră insuficiente sau neadecvate pe cele existente. În acelasi timp trebuie să fie în stare să își amenajeze regruparea și să cunoască foarte bine tehnicile de asigurare – autoasigurare, să fie în stare să își organizeze retragerea din traseu în caz de nevoie, cu atât mai mult dacă aleg să parcurgă un traseu de mai multe lungimi de coardă”, mai comentează Salvamont Bihor, concluzionând că „motivul accidentului este lipsa unor cunoștinte elementare absolut necesare pentru a putea desfășura această activitate în condiții de relativă siguranță. Dacă cei doi făceau aceleași greșeli eventual în lungimile de coardă superioare, azi probabil vorbeam despre doi morți …și nu traseul era de vină”.
Dintre erorile comise de cei doi, Pinter Istvan, șeful Salvamont Bihor a punctat cele mai importante: s-au băgat într-un traseu care îi depășea, la retragere au parcurs traseul înapoi în jos, inducând șoc în toate mijloacele de asigurare prinse în stâncă dar mai ales faptul că secundul, cel care trebuia să îl asigure în coardă pe cel care deschide traseul, a lăsat o buclă atât de lungă încât, când capul de coardă a aterizat, coarda dintre ei nici măcar nu s-a întins.
Traseul este cel marcat cu roșu și nu are o dificultate foarte mare, are lungimea de aproximativ 75 m și trei regrupări. Accidentul s-a produs în primi 8 m de traseu.
http://www.bihon.ro/barbat-cazut-de-pe-o-stanca-la-remeti-transportat-cu-elicopterul-la-spital/2286117
http://www.bihon.ro/barbatul-care-a-cazut-de-pe-o-stanca-in-remeti-facea-un-traseu-de-escalada/2286164
Citiți principiile noastre de moderare aici!