Au adus într-un singur loc informaţiile destinate tinerilor care intenționează să devină fermieri sau să se formeze într-o meserie din domeniul agricol.
Fermieri, agenţi economici din Salonta, autorităţi locale, reprezentanţi ai ISJ, ai APIA au răspuns invitaţiei L.T. nr. 1 Salonta şi Fundaţiei World Vision România de a participa la o masa rotundă în cadrul campaniei „Mândru să fiu fermier”. Evenimentul este parte a programului naţional „Liceele agricole – Hub-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici şi mijlocii”. Campania include 8 licee agricole din România: Miroslava, Huşi, Brăneşti, Slatina, Turda, Ciumbrud, Prejmer şi Salonta. La evenimentul de la Salonta au participat şi elevi din şcolile gimnaziale din Talpoş şi Ciumeghiu.
Dezbaterea din cadrul mesei rotunde a avut ca temă principală găsirea răspunsului la întrebări majore despre educaţia agricolă care ar trebui să reprezinte o parte importantă a învăţământului profesional şi tehnic-agricol din România, având în vedere potenţialul de dezvoltare a activităţilor agricole sau non-agricole din mediul rural:
„Cum îi ajutăm pe liceenii de acum să devină fermieri şi antreprenori în agricultură?”, „Cum sprijinim liceele agricole pentru ca ele să poată oferi programe educaţionale relevante pentru economia locală?”, „Ce pot face marile ferme/afacerile agricole pentru a ajuta elevii din liceele agricole să facă stagii de practică relevante?”. Fost profesor de horticultură la liceul din Salonta, iar în prezent fermier, dr. ing. Ioan Matiu a ţinut să precizeze: „E nevoie de ambiţie şi dragoste faţă de natură şi animale şi de multă practică pentru a fi un bun agricultor”, dar şi să atragă atenţia că „sistemul de învăţământ ar trebui gândit astfel încât elevii să poată participa la toate fazele tehnologice, şi nu doar în perioada când este programată practica”.
Învaţă meserie la ferma de bizoni
Deşi se spune că „veşnicia s-a născut la sat”, inspectorul şcolar Florian Mieluţ a recunoscut că imaginea învăţământului profesional şi tehnic s-a degradat după anii 90, foarte multe licee agricole abandonându-şi profilul. Aşa cum spunea dl Mileluţ, acum „singurul liceu din judeţ care a reuşit să-şi păstreze profilurile agricole este liceul din Salonta”.
Reprezentantul ISJ Bihor a militat pentru învăţământul dual şi a scos în evidenţă beneficiile aduse atât pentru elevi, cât şi pentru fermierii locali. Inspectorul crede că această formă de învăţământ va genera, în cele din urmă, parteneriate puternice între licee şi agenţii economici. Interesul agentului economic va fi să-l pregătească bine pe elev, deoarece acesta va fi viitorul angajat. Liviu Oros, administratorul Avior Prod, a vorbit despre necesitatea evaluării agenţilor economici din zonă, precum şi despre conştientizarea de către aceştia a eventualelor pierderi şi riscuri la care se expun.
Despre experienţa fermelor austriece a vorbit Emilian Truţă, reprezentantul SC Euro Buffalo SRL, fermă care se ocupă cu creşterea şi abatorizarea bizonilor. În Austria, atunci când fermele solicită specialişti în agricultură, se adresează Camerei Agricole din Austria, care administrează legătura dintre fermieri şi şcolile agricole. Emilian Truţă a precizat şi faptul că ferma de bizoni Euro Buffalo are disponibilitate de a primi elevi la practică şi de a angaja absolvenţi ai liceului. Şi-a arătat disponibilitatea de a primi elevi în practică şi administratorul Artimplet, Erdei Robert, partener de practică al liceului, cerându-le, totodată, elevilor „să aibă mai multă dorinţa să înveţe, să fie interesaţi de agricultură”, insistând că e nevoie de comasarea orelor de practică, de o practică mai flexibilă, programul de 6 ore pe zi nefiind eficient.
„Elevul trebuie educat o dată acasă, o dată la şcoală şi apoi la locul de muncă. Angajatorul trebuie să ştie să-l învețe şi să-l păstreze”, consideră Ioan Vesa, consilier local şi membru în Consiliul de Administraţie al şcolii, care colaborează cu 80% dintre fermierii locali, fiind evaluator al factorului de risc pe securitatea în muncă. Mai mulţi fermieri şi-au exprimat dezamăgirea că, în ciuda eforturilor constând în timp, muncă, bani şi alte resurse, mulţi dintre elevii care vin la practică sunt dezinteresaţi să înveţe, iar la absolvire foarte puţini se întorc să se angajeze, majoritatea preferând să plece din ţară. În concluzie, un contract nu este suficient pentru angajarea fermă a unui absolvent.
Concluzia i-a aparţinut lui Emilian Truţă:„Nu contractele ţin oamenii împreună, ci oamenii ţin oamenii împreună!”.
O altă nevoie a fost identificată de un alt colaborator al liceenilor din Salonta: schimbarea legislaţiei rutiere. Istvan Molnar a atras atenţia că acum carnetul de conducere pe tractor nu poate fi obţinut de elevii de la profilul mecanic agricol, din cauza prevederilor legislaţiei rutiere privind vârsta şi omologarea tractorului în şcoală.
Cine e World Vision?
Fundaţia World Vision România este o fundaţie creştină care desfăşoară programe de educaţie, sănătate, agricultură şi dezvoltare rurală, intervenţii umanitare de urgenţă şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. Programul pentru agricultură şi dezvoltare rurală din cadrul World Vision România promovează dezvoltarea micilor afaceri rurale care consolidează familiile şi le oferă tinerilor şansa de a-şi făuri un viitor în satul natal şi de a contribui la dezvoltarea comunităţii. În 26 de ani de prezenţă în România, fundaţia a ajutat peste 500.000 de copii şi adulţi, în 400 de comunităţi din 8 judeţe.
Programul „Liceele agricole – Hub-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici şi mijlocii” este derulat de Fundaţia World Vision România împreună cu Junior Achievement România (JAR), Fundaţia Civitas pentru Societatea Civilă – Filiala Cluj, Centrul pentru Educaţie Economică și Dezvoltare din România (CEED) şi Centrul Român pentru Politici Europene (CRPE), în parteneriat cu Romanian-American Foundation.
Citiți principiile noastre de moderare aici!