Afirmația din titlu îi aparține directorului general al OTL, Mircea Viorel Pop. Însă în mod paradoxal, cu excepția Hidișelului, niciuna dintre primăriile liberale din Zona Metropolitană Oradea nu a intrat încă în ADI Transregio. Acestea nu sunt deservite de OTL ca operator public de transport, pentru a lega comunele respective de Oradea, prin transport public. Bunăoară, comunele Sântandrei, Girișu de Criș și Toboliu sunt deservite prin transport comercial de către firma Teșan, la Oșorhei are licență Acular Com – un alt operator comercial, spre Ineu circulă Intrans, în timp ce la Nojorid este Bustrans.
Dar primarii de Sântandrei, Oșorhei și Giriș au dubii că OTL poate face o treabă mai bună decât operatorii comerciali actuali, fiind îngrijorați și de prețurile pe care operatorul public de transport le-ar putea opera. De altfel, în Oradea, calitatea transportului public este impulsionată de către Primărie, prin subvenții anuale.
Șefii OTL plusează, după un 2020 greu
„Nu avem nicio reținere să operăm în Zona Metropolitană. Putem merge chiar până la Ateaș!”, plusează directorul tehnic al OTL, Adrian Revnic, dând exemplul ultimul sat de pe granița județului, de după Cefa.
[eadvert]
Anul acesta este unul cheie pentru dezvoltarea rețelei OTL în Zona Metropolitană. Până la finalul anului 2021 vor trebui înnoite licențele de transport în baza cărora operează azi transportatorii comerciali. Iar dacă comunele limitrofe și OTL nu vor ajunge la o înțelegere, cetățenii din Zona Metropolitană care speră la un salt calitativ pe rutele de transport vor avea ce aștepta, încă cel puțin șapte ani.
„OTL poate opera până la 60 kilometri de Oradea, fără tahograf. Am putea acoperi până la Salonta, Marghita, Beiuș”, afirmă directorul general al OTL, Mircea Viorel Pop.
Anul 2020 a fost unul greu pentru OTL, cu scăderi ale vânzărilor de bilete și abonamente în valoare de 1,8 milioane de euro (18% din cifra de afaceri) și cu 130 de angajați trimiși la un moment dat în șomaj tehnic. Șefii OTL recunosc că fără sprijinul financiar primit de la Primărie, se putea pune lacătul pe activitatea OTL, nerentabilă economic. Însă OTL oferă un serviciu de utilitate publică, nefiind vorba despre transport comercial. Iar achizițiile realizate de OTL în ultimii ani conferă operatorului public din Oradea un avantaj cert în fața concurenței private, cel puțin din perspectiva confortului.
Harta cu rețeaua actuală de transport OTL din Zona Metropolitană Oradea
Primarii, între diplomație și virulență
Cum în 2021 sunt premise de mai bine, o dată cu apariția vaccinurilor, conducerea OTL pare mult mai optimistă, inclusiv în privința extinderii serviciilor în afara Oradiei. Dincolo de oraș, OTL operează azi în Sânmartin, Hidișel, Borș, Paleu și Cetariu. Conducerea OTL informează că se fac demersuri pentru ca în acest an, OTL să deservească și Tileagd, respectiv Ineu.
Însă la Sântandrei, Girișu de Criș, Nojorid și Oșorhei, primarii PNL manifestă rețineri serioase de a aduce OTL ca operator public de transport în aceste comune, pentru a le integra cu sistemul public din Oradea și Zona Metropolitană.
Cel mai categoric este primarul de Giriș, Ioan Pașca: „Nu dorim. La noi a fost OTL și știm cum s-a descurcat, în urmă 10 – 12 ani. Noi am discutat la nivel de Zonă Metropolitană și nu mai avem ce discuta. Să ne lase așa, că nu avem nicio reclamație de la cetățenii care fac naveta la Oradea”, transmite primarul Pașca.
Omologul său din Sântandrei, Ioan Mărcuș, e mai diplomat: „Vom intra (în Transregio, cu OTL operator unic – n.red.) când va fi momentul potrivit și OTL va putea lucra. Deocamdată, directorul ZMO, domnul Foghiș, mi-a spus că OTL nu poate să facă transport metropolitan”.
Și primarul de Oșorhei, Ioan Gligor, are rețineri, legate îndeosebi de costurile pe care le-ar putea practica OTL, în condițiile în care Primăria Oșorhei subvenționează doar 20 de lei/lună pentru cei circa 1.000 de pensionari din comună. „Vom vedea până la sfârșitul anului. Noi avem o Hotărâre de Consiliu Local încă de acum doi ani, în care ne-am dat acordul. O parte din cetățeni și-ar dori, problema e că sunt foarte puțini. Trebuie să vedem condițiile. OTL a fost în Oșorhei și a plecat. De ce a plecat? Acum 15 ani a lăsat comuna fără transport”, reacționează Gligor.
Proaspăt sosit în administrația publică, primarul de Toboliu pare cel mai deschis, dar depinde de Giriș și de Sântandrei, din motive de ordin geografic. „Mi-aș dori, nu am o problemă. Ar conta prețul și confortul oamenilor. Trebuie văzut prețul, am văzut că autobuzele OTL sunt ok. Am discutat și cu domnul Bolojan, însă sigur că oamenilor nu le-ar conveni un preț dublu, de pildă. Rămâne de văzut ce se poate face”, declară precaut primarul Adrian Crăciun.
Foghiș îl contrazice pe Mărcuș: “Susținem ca OTL să intre în ZMO”
Ulterior apariției acestui articol, directorul Zonei Metropolitane Oradea, Adrian Foghiș s-a delimitat de spusele primarului de Sântandrei, după ce Mărcuș ne declarase că Foghiș i-ar fi transmis cum că OTL nu e pregătit să se extindă metropolitan. “Nu am declarat așa ceva. Noi susținem OTL să intre în ZMO ca operator de transport public local. Dacă UAT-urile sunt de acord, OTL își va adapta politica de investiții pentru a asigura flota necesară”, ne-a transmis Foghiș.
Directorul ZMO spune că a cerut celor deja aleșilor locali din Sântandrei să intre în ADI Transregio, pentru ca OTL să poată opera în comună. “Am fost și la o ședință cu toți consilierii locali din Sântandrei, în care am solicitat acest lucru, acum 2 săptămâni. Am avut o ședință dedicată pentru strategia locală de dezvoltare a Sântandreiului și, implicit, a mobilității, adică transport + infrastructură”.
CĂLIN CORPAȘ
calin.corpas@informmedia.ro
Trimite articolul
XIar in purul stil Bolovan autobusele vor porni din statie doar cand sunt pline ca sa fie maxim profitul. Iar timpii de asteptare vor fi criminal de lungi, cele 20-30 min din Oradea vor fi nimic . Czsuzi a reusit sa faca un OTL performant apoi l-a perfectionat atotstiutorul betonator ca l-a adus cred pe ultimul loc in tara.
-
Exact, trebuie sa fie bus din 2 în 2 minute. Și dacă e vorba de un cătun cu 3 oameni, sa fie bus de la Oradea către cătun și înapoi! Cel puțin 65 pe zi!
Ca doar sunt bani mulți de furat prin taxe de la gunoaiele astea capitaliste care au productivitate ridicata
-
Normal ca primarii au dubii, nici macar oradenii nu mai circula cu otl! Astepti 15,20 min dupa tramvai duminica ca tampitul, autobuzele astea second sunt jegoase! Astia viseaza sa mearga la Salonta? Hai baieti trezirea!
-
Nu viseaza ci vor merge, pt ca Bolojan e presedintele CJ, si poate desfiinta toate autorizatiile si licentele de transport, poate cere conditii pe care doar OTL le va respecta si ii poate elimina pe toti, apoi dupa ce OTL va face ce vrea in tot judetul banii din profit intra la OTL si primaria Oradea care e actionara. Cu RER a facut la fel a eliminat Urbana apoi baga RER peste tot in judet, si acum ridica preturile cat vor ei. E foame de bani la bugetul Oradea si trebuie dati inapoi banii europeni, ce nu intelegi, e simplu ca vor face ce vor ei pt ca pot
-
Pai o raza de 60km inseamna tot judetul cam 90%din judet
Ce mafie a venit Bolo la judet ii elimina pe privati sa ramana firma de casa de unde ii pica si lui. Exact ca si cu RER a eliminat Urbana sa nu aiba concurenta iar acum cu RER beleste lumea de bani si detine monopol. Intr-o economie libera exista concurenta nu doar monopol si firmele de casa. Incredibil ce se intampla in oras si judet si nimeni nu se sesizeaza.
-
exact, foarte bine remarcat
-
Nu e mafie, asa trebuie sa fie ca un singur om sa conduca tot, si acel om e Bolojan, el merita sa fie un dictator, e zeul suprem. Degeaba faceti spume la gura ca Bolojan va conduce acest judet cel putin 25 de ani in continuare
-
Dar mai taci odata! Mai poti mai, mai poti debita idiotenii
-
dropu provocatoru nu ai tu treaba cu 25 de ani, limba ta nu va rezista
-
o sa fie ca pielea tabacita limba lui peste 25 de ani
-
-
-
nici firmele private care opereaza acum nu mi se par foarte ieftine; iesi mai ieftin cu autoturismul, decat sa dai banii pe bilet
Normal ca unii primari nu vor ca OTL sa opereze in zona lor ca de la OTL sigur nu o sa le pice nimic, iar intretinerea masinilor de lux costa.
-
Reparati cazaturile !ca unele zici ca is din al-2-lea razboi mondial!
Nu eliminati concurenta .Cei care aveti o buna colaborare cu privatii nu renuntati la ei pentru ca nu ve ti mai avea la ce sa va intoarceti dupa OTL. Vreau sa cred ca vreti binele cetatenilor si nu al OTL ului.Prin semnarea acordului ve ti ajunge la mana OTL ului si implicit aPMO .OTL va mari preturile si va organiza cursele dupa cum ii vor da lui calculele economice si nu dupa nevoile locuitorilor din comuna ta.Traseele se vor organiza la fel iar PMO ca principal asociat si ordinator de credite va presa primariile din asociatie pentru a plati mai mult an de an.Cu operatorul privat poti discuta despre o cursa la o ora mai nepotrivita care a fost solicitata de cetateni si sa ai srpriza sa accepte dar la OTL nici sa incerci daca nu i rentabila.Plus ca nu e cazul sa reinviem pas cu pas sistemul comunist,acaparator
-
Tu te auzi imbecilitati debitezi?! Nu poti sa scornesti si sa scrii asa ceva decat daca esti platit. Daca tu esti pe bune, eu chiar ti-as da premiul Darwin pentru creativitate. Si spuneai ca esti ocupat cu propria intreprindere, curios ca ai timp sa postezi toata ziua argumente debile, chiar sunt curios cum faci sa ai timp pentru asta, sau la tine in “intreprindere” nu prea exista activitate !
-
bai esti prost ca deobicei, vezi ca-l confunzi pe vasile cu mine. Tu ti-ai pus pata pe cativa aici si toti suntem ioneli, vasi, ovi , gheorghe etc, vezi ca eu sunt vasi nu vasile. Si mai termina cu imbecilitatile tale. Faci diferenta intre vasi si vasile? Astia de la stat le e mai greu cu limba romana si cu cititul.
-
Hai sa-ti spun si parerea mea, OTL-ul era foarte bun inainte de a-si baga Bolojan laba in el, l-a distrus, de atunci oamenii numai se plang de timpii de asteptare si conditiile din ele, si doi intr-o economie sanatoasa nu e voie sa existe monopol, e cel mai toxic lucru ce se poate intampla, nici nu evoluezi si nu esti motivat sa oferi nimic bun ca stii ca esti singur si poti impune ce pret vrei ca nu exista alta varianta la care sa apeleze lumea.
-
A ajuns si dropu nebunu postacu PeNaList.
-
chiar tu vorbesti dropulache ? tu ai o parere idioata despre orice se scrie pe bihon, tu crezi ca te pricepi la toate ca prostu satului 🙂
-
Daca il lauzi pe Bolojan o sa te placa, doar asta vrea sa auda dropulache, laude la adresa Betonatorului zeu
-
-
-
Drop te intreb nu vrei sa candidezi la primarie, ca ai fi tare bun, sigur bolovanul te-a remarcat si te pune in locul lui Birta, cred ca Hitler e mic copil pe langa ce ai face tu de ai avea puterea in mana.
Concurenţa scade biletul.
-
Bolovan nu vrea concurenta, vrea doar OTL apoi ridica pretul si vin banii la PMO care e actionar, si e si el pe felie si partidul. Cati bani din lucrari baga Bolo la PNL, de ce crezi ca il lasa partidul in pace, ca cotizeaza, firmele de casa, partidul, el, toata lumea castiga, numai noi le platim pe astea
,,,Anul 2020 a fost un an greu pt otl “…cum sa nu fie greu ,că șoferii nu dau bilete nici la un sfert din Nr. călătorilor ,cel puțin din autogara nufărul și baga banii în buzunar….nu mai vorbesc de pirații care iau clienții otl și-i duc cu mașinile lor parcate pe langa piata nufărul .
Dacă nu vã convine, veniiţi.