Contractul a fost semnat marți, 8 noiembrie 2022, de către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. Valoarea contractului este de 9,36 miliarde de lei. Finanțarea este asigurată cu fonduri nerambursabile prin PNRR.
Contractul de finanțare are ca scop electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor în lungime totală de 166,7 km.
[eadvert]
Patru loturi
Proiectul de electrificare și reabilitare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor este structurat în patru loturi, fiecare lot având deja constructorul desemnat, în cadrul procedurilor de licitație publică pentruproiectare și execuție lucrări. Astfel: Lotul 1 – Cluj Napoca – Aghireș – executant Asocierea Railworks; Lotul 2 – Aghireș – Poieni – executant Asocierea Railworks; Lotul 3 – Poieni – Aleșd – executant Asocierea FCC Construction – Gulermak – CNN și Lotul 4 – Aleșd – Frontieră – executant Asocierea Webuild Spa – Impresa Pizzarotti & C Spa Salcef.
Contractele pe cele patru loturi, pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor, vor putea fi semnate după incheierea perioadei aferente depunerii de contestații, conform prevederilor legale. Durata de implementare a fiecărui contract va fi de 42 de luni, 6 luni proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor.
Prin electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor se va contribui în mod direct la realizarea obiectivelor prevăzute în Master Planul General de Transport, prin: asigurarea unei reţele feroviare sustenabile şi eficiente din punct de vedere economic; dezvoltarea unui mod de transport favorabil mediului înconjurător; evitarea accidentelor rutiere prin atragerea transportului de mărfuri de pe rutier pe feroviar; asigurarea coeziunii teritoriale şi sociale; creştere economică inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii.
Obiective
Principalele obiective feroviare ale acestui program sunt: electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor pentru atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h; modernizarea a 33 de poduri feroviare și 210 podețe; reabilitarea a 5 tuneluri feroviare; 75 de treceri la nivel cu calea ferată modernizate; modernizarea stațiilor, haltelor și a punctelor de oprire; construcții de clădiri noi pentru călători în stațiile Poieni și Oradea, dar și în Hm Ciucea; construcții de clădiri de exeploatare/mentenanță în stațiile Cluj-Napoca și Oradea,dar și în Hm Ciucea, Hm Lacu Crișului, Hm Butan; modernizarea instalațiilor de semnalizare/centralizare/telecomunicații, bariere automate la trecerile la nivel; sistemul european de management al traficului (ERMS) pe întregul tronson; lucrări specific protecției mediului.
Prin electrificarea şi reabilitarea tronsonului de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia se va reduce timpul de călătorie şi va creşte viteza medie de deplasare. De asemenea, se vor îmbunătăți condițiile de siguranţă a traficului feroviar și conectivitatea rețelei feroviare. Totodată, se va reduce la minimum impactul negativ asupra mediului, cât şi impactul negativ asupra populaţiei şi asezărilor umane.
Trimite articolul
XLa viteza asta ar cam fi nevoie de garnituri de tren noi, nu???
Deci 3 ani mai bine să lăsăm trenurile să circule singure, că vor avea un orar de toată jena cu staționări și limitări de viteză.
După reabilitare nu toate trenurile vor circula cu 160 km/h și nu pe tot tronsonul. Să fim realiști, ai nevoie de material rulant capabil și un traseu lung între stații. Între Vadu Crișului-Poieni sigur nici un tren nu va atinge mai mult de 100km/h, momentan e limita maximă este de 60km/h.
Eu as fi multumit daca trenurile vor circula pe acest traseu (tronson) cu 80-100 km/h. Oricum mai mult pana atunci. Sa fim noi sanatosi.