Senatorii au votat noua lege care reglementează taxarea folosirii drumurilor publice. Vechea rovinietă se va aplica numai vehiculelor mai ușoare de 3,5 tone. Posesorii de autoturisme vor plăti mai mult, în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare a acesteia și durata de folosință a drumurilor publice.
[eadvert]
În prezent, toate vehiculele care circulă pe drumurile publice din România sunt obligate să plătească rovinieta, diferențierea de tarife fiind determinată exclusiv de categoria vehiculului.
Dacă legea va fi promulgată, din 1 ianuarie 2026 se va face distincție între „mașini mici” și „camioane”, fapt care se va reflecta în modul în care va fi taxată circulația lor pe drumurile publice. Pe scurt, autoturismele vor „plăti” pentru gradul de poluare, iar camioanele „la kilometru”.
Rovinieta, numai pentru anumite vehicule
Conform noii legi, șoferii vor plăti rovinietă doar pentru vehiculele mai ușoare sau egale cu 3,5 tone. Valoarea acesteia va fi stabilită pe noi criterii, diferite de cele valabile în momentul de față.
Pe lângă categoria vehiculului au fost introduse drept criterii de diferențiere clasa de emisii poluante în care este încadrat și durata de parcurs, ceea ce înseamnă că prețul rovinietei va fi direct proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului. Totodată, rovinieta va putea fi achiziționată pentru 10, 30, 60 zile sau 1 an. Neplata rovinietei este contravenție, iar amenda aferentă va fi cuprinsă între minimum dublul valorii anuale a acestui tarif și un maxim care reprezintă de patru ori contravaloarea anuală a rovinietei.
TollRo, noul concept pentru camioane
Pentru camioanele cu masa mai mare de 3,5 tone, va fi introdus conceptul TollRo, care presupune că taxarea se va face prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu valoarea unitară a TollRo, ce va fi stabilită ulterior.
Noua formulă de taxare va presupune tarifarea utilizatorilor în funcție de distanța parcursă pe drumurile din România.
TollRo se va calcula prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. La fel ca în cazul rovinietei, valoarea tarifului unitar ar urma să fie stabilită prin ordin de ministru.
Trimite articolul
XO aata taxa si hotie romaneasca. Daca am euro 4 dar circul circa 2500km pe an poluez mai putin decat euro 6 care face 50000 de km pe an … eu platesc mai mult, poluez mai putin.si bineinteles folosesc infrastructura mult mai putin E conform logicii tovarasilor, nu-i asa?
Mari jegosi pai mai idiotilor de politicieni credeti ca daca oameni siar permite masini noi nu le-ar cumpara?
Ce are norma de poluare sau vechimea masinilor cu uzura drumului sunteti niste hoti ordinari dar vet face ca tot mai putini propietari sa va palateasca aceste biruri
As fi de acord sa platesc un tarif mult majorat daca as avea parte de sosele expres sau autostrazi pe tot cuprinsul tarii. Pana una alta e un furt oficializat din partea statului. Ma tot intreb toti acei mastodonti supratonati care cara pentru prietenii nostri ucraineni platesc rovinieta ? Astia ne-au terminat si bruma de autostrazi pe care le avem.
Hotie pe fata, ne taxeaza pt. drumuri nationale pe care abia poti circula, in timp ce in restul Europei civilizate autoturismele sunt taxate doar pe autostrazi .
O nouă ocazie să scoată și mai mulți bani din buzunarul fraierului care are o amărâtă de mașină pentru că nu își permite ceva mai scump. Pe această logică puteau pune ca criteriu de diferențiere puterea motorului sau greutatea mașinii, că uzează mai tare asfaltul fiind o forță mai mare ce se trasmite prin preuri la contactul cu solul. Oare prin ce studiu au ajuns la concluzia că norma de poluare influențează cel mai mult asfaltul? Ce se întâmplă cu mașinile Euro 6 la care s-a anulat catalizatorul și trece ITPul prin fentă? Eu de exemplu am mașină de 19 de ani, deci veche și ghici: e hibridă.
Voi tine cont la votare unde voi pune stampila.