Românii au toate motivele să treacă graniţa şi să alimenteze cu carburanţi de la vecini. La pompele din România litrul de benzină şi de motorină se vinde cu preţuri mai mari decât în ţările vecine.
Potrivit Cargopedia Network, în data de 19 august, preţul mediu al benzinei Euro 95 se vindea în România cu 1,222 de euro. La pompele din Ungaria benzina Euro 95 costa 1,173 de euro. În Bulgaria, litrul de benzină de acelaşi tip se vindea cu 1,176 de euro. În Serbia, benzina Euro 95 se vindea cu 1,181 de euro. Mult mai ieftină este benzina în fostele ţări ale Uniunii Sovietice. Astfel, în Moldova litrul de benzină Euro 95 costă 0,865 de euro, iar în Ucraina – 0,869 de euro.
Motorina avea la pompele din România un preţ mediu de 1,186 de euro/litru. În Ungaria, acelaşi tip de carburant costa 1,121 de euro/litru, iar în Bulgaria – 1,176 de euro/litru. În Serbia litrul de motorină se vindea cu 1.194 de euro. În Ucraina acelaşi tip de carburant costa 0,750 de euro, iar în Moldova – 0,760 de euro.
În ceea ce priveşte GPL-ul situaţia este aproximativ la fel în ţările vecine României. Doar Ungaria şi Serbia au preţul mai mare, de 0,707 euro/litru, respectiv 0,611 euro/litru. În România GPL costă 0,549 de euro/litru. În Bulgaria GPL se vinde cu 0,506 euro, în Ucraina – 0,353 de euro şi în Moldova – 0,446 de euro/litru.
Petrol mai ieftin
Potrivit datelor agenţiilor de ştiri, pe cotaţiile de la New York, petrolul a ajuns la 40 de dolari pe baril. La Londra, Brentul este totuşi mai sus, la 49 de dolari, departe chiar şi de minimul acestui an, din ianuarie, când intra spre 45 de dolari. Dar e un trend major de ieftinire şi nu sunt în perspectivă motive care să aducă o revenire a cotaţiilor. Economiile lumii sunt destul de fragile, oferta este mare, mai ales în perspectivă, pentru că Iranul va pompa mai mult. Sunt analişti care readuc în discuţie iarăşi cotaţiile de 30 de dolari şi chiar sub.
Potrivit Digi24, variaţiile cotaţiilor la petrol brut nu se regăsesc în preţul de la pompă, pentru că pot interveni factori conecşi. De pildă, în perioada următoare se aşteaptă ca petrolul să se ieftinească şi din cauză că rafinăriile intră toamna în revizii. Asta reduce cererea de ţiţei pentru rafinare şi poate, pe de altă parte, să oprească scăderi în continuare ale cotaţiilor pentru produse rafinate. Depinde care este stocul din acest moment. Trece vara, mai scade consumul după plimbările din vacanţe şi atunci va fi important ce va avea consumatorul la dispoziţie. Înainte de începutul perioadei de vacanţe, stocul de produse rafinate în Europa era la maxime istorice. Contează care a fost consumul de vară, pentru că dacă nu s-a ars multă benzină, atunci cotaţiile de la carburanţi pot scădea şi mai accelerat decât cele ale petrolului. Sunt multe variabile, multe foi la plăcinta asta a preţului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!