Vuşcan jr. a motivat joi plângerea pe care o va înainta Consiliului Local Oradea privind regulamentul de ridicare a maşinilor parcate ilegal.
„Taxa de ridicare este de 250 de lei. Ori firmele private îţi ridică şi transportă o maşină în Oradea la preţuri în jur de 80 de lei. Rolul administraţiei locale e să ofere servicii la cost real, nu să facă profit sancţionând suplimentar, prin încasarea unui profit ascuns, şoferul amendat deja de Poliţia Rutieră. E neconstituţional să sancţionezi de două ori, simultan, aceiaşi contravenţie. Ar trebui scos la licitaţie serviciul de ridicare a maşinilor”, a declarat Vuşcan, confirmând că şi radarele fixe din jurul Oradiei au fost defiinţate fiindcă s-a activat fără licitaţie parteneriatul dintre Poliţia Rutieră şi firma care gestiona radarele încasând procent din amenzi.
Alt aspect atacat de Vuşcan este că maşina ridicată nu se înapoiază până la plata taxelor de ridicare şi depozitare. „Maşina e proprietate privată, apărată de Constituţie, care nu poate fi reţinută de AIO fără procedură de executare silită sau de sechestru. Contravenientul poate fi dat doar în debit, urmând să-şi plătească datoria când poate sau când vrea, cu asumarea penalităţilor. Dar nu să-i fie sechestrată maşina ad-hoc”, a mai spus liderul Mişcării Verzilor Oradea.
Liderul Mişcării Verzilor din Oradea a motivat ieri public plângerea prealabilă pe care o va înainta Consiliului Local pentru modificarea hotărârilor CL Oradea privind regulamentul ridicării maşinilor parcate neregulamentar.
Horea Vuşcan a mărturisit că a studiat problema împreună cu un avocat după ce mama sa a crezut că i s-a furat maşina după ce nu a mai găsit-o unde o lăsase, întradevăr, încălcând normele rutiere.
Taxă fără licitaţie
„În primul rând, suprataxa praticată de AIO (Administraţia Imobiliară Oradea) pentru ridicarea maşinilor încalcă Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 195/2002. Conform OUG 195, contravenientul trebuie să achite doar contravaloarea cheltuielilor de ridicare şi transport a maşinii. Deci legea naţională se referă la cheltuială, nu la preţ. Ori preţul e format din cheltuială plus profit. Iar la AIO putem vorbi despre profit câtă vreme suprataxa e de 250 de lei iar eu am o ofertă de la o firmă privată care ridică şi transportă o maşină pe raza Oradiei pentru 80 de lei, cu profit inclus. Practic, AIO face un profit anual frumuşel fără licitaţie, ceea ce încalcă legea. Municipalitatea ar trebui să asigure degajarea traficului rutier fără supra-taxarea cetăţenilor”, a apreciat Vuşcan.
Acesta a precizat că dacă nu va primi răspuns satisfăcător de la Consiliul Local, va ataca suprataxarea la Prefectura Bihor, care a mai anulat în instanţă, dealtfel, o serie de supra-taxe adoptate de CL Oradea. Vorbim de suprataxele pentru curăţenie, comerţ nocturn de alcool şi neîntreţinerea faţadelor.
Doar cu poliţişti rutieri
Totodată, Vuşcan jr. contestă şi articolul din HCL 268/2011 care prevede că ridicarea poate fi dispusă de „agenţi constatatori sau agenţi de poliţie locală sau ai AIO (…)”. Aceasta câtă vreme OUG 195 stipulează „că doar poliţiştii pot să dispună acest lucru”.
„Nu-i normal ca un angajat AIO cu sau fără 12 clase să dispună de un bun proprietate personală, de care poate ai nevoie pentru o deplasare de urgenţă. Un poliţist rutier are un statut şi o pregătire necesară pentru a stabili dacă o maşină parcată greşit încurcă efectiv traficul rutier”, a explicat Vuşcan.
Problemă şi-n Europa
Mai mult, Vuşcan crede că municipalităţile nu îşi pot întocmi regulamente proprii pentru ridicarea maşinilor câtă vreme OUG 195 prevede expres că Ministerul de Interne trebuie să elaboreze procedura de ridicare a maşinilor.
„Nu-i exclus ca Ministerul de Interne şi Guvernul să întârzie întocmirea acestei proceduri fiindcă e dificil să împaci dreptul proprietăţii cu necesitatea descongestionării traficului rutier. Apar probleme de constituţionalitate. Dealtfel, şi în Europa e o problemă delicată din punct de vedere juridic. Cu atât mai mult, e nefiresc şi ilegal ca administraţiile locale să-şi facă regulamente proprii de ridicare a maşinilor”, a declarat Vuşcan.
Un alt aspect ridicat de Vuşcan este faptul că la Oradea, Consiliul Local şi-a delegat o instituţie subordonată să ridice maşinile.
„OUG 195/2002 mai prevede că ridicarea maşinilor parcare neregulamentar se face de către consiliile locale sau de administratorul drumului, adică de Consiliul Local Oradea. AIO e instituţie separată, cu cod fiscal propriu, chiar dacă subordonată”, a afirmat Vuşcan, fără să-i convingă de această dată de ziarişti.
Întrebat ce crede despre taxele de ridicare auto din Bucureşti sau Timişoara, care ajung până la 800 de lei, Vuşcan a răspuns că „există interes pentru profit şi în alte părţi”
C.H.
Fara masina si cu copilul in frig
“Nu AIO decide asupra banilor din taxele de ridicare”
Avocati renumiti, contra ridicarii “rau-parcatelor”
Citiți principiile noastre de moderare aici!