La Teatrul Regina Maria din Oradea va fi pusă în scenă o adaptare după Richard al III-lea, unde, spune regizorul Andrei Măjeri, dramaturgul Alexandra Felseghi a colat chiar şi părţi din Henric al V-lea. „Am operat asupra unui text clasic hipermontat, o idee pe care noi o testăm, o relecturare a acelui text”, spunea de curând Andrei Măjeri, în „Interviurile As Live”.
Andrei Măjeri este unul dintre cei mai reprezentativi regizori de teatru din tânăra generaţie. A colaborat cu numeroase teatre din România: de la teatrele naționale din Cluj-Napoca, București și Craiova, la teatrele municipale din Baia-Mare, Turda sau Târgu-Jiu, precum și cu Teatrul Apollo111. În 2021 a devenit regizorul angajat al Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani, unde a montat spectacolele „Eroine” și „La Academie”. În 2022, a regizat primul său spectacol în afara granițelor (Slepa Mrlja/Pata oarbă), la Novi Sad (Serbia), în cadrul Capitalei Culturale Europene, la Teatrul Național Sârb.

Regizorul Andrei Măjeri Foto: Cornel Brad
Spectacolele sale au fost invitate la numeroase festivaluri (în țară și în străinătate), atestându-l astfel ca fiind unul dintre cei mai puternici regizori actuali. A câștigat peste zece premii naționale pentru Cel Mai Bun Regizor și s-a aflat în mai multe turnee extinse cu: „Medea’s Boys”, „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois” și „Eroine”.
Anul trecut a câștigat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea premiul pentru cea mai bună regie, pentru spectacolul „Cine l-a ucis pe tata”, de la Teatrul Metropolis din București. De asemenea, premiul special al juriului a fost acordat echipei de actori din spectacol. Acelaşi spectacol a primit premiul UNITER pentru cea mai bună regie.
Prima întâlnire cu Shakespeare
„Ne-a trecut glonțul pe la cap în politică și tare cred că în 2025 ne va lovi. Sper ca teatrul să nu copieze mediul politic. Urmează să fac Richard III-lea, despre ascensiunea unui scelerat; apoi Livada de vișini, despre pierderea definitivă a trecutului și a rădăcinilor. Două spectacole pe care le coc de câțiva ani. E timpul. Arta e o mâncărime. Teatrul e un bio-testament, oricât aș detesta eu ideea de posteritate. Deși dispare instant, lasă urme în mentalul colectiv și din acest punct de vedere, am asistat cu toții la un asalt din partea spectatorilor asupra sălilor de teatru. Sunt pline. Vom vedea dacă acest preaplin va diversifica/provoca oferta teatrală sau ne va face să ne lăsăm pe tânjeală. Să mă numiți Casandra, profetesa!”, scria Andrei Măjeri în ultima zi a anului trecut .
La Estival de teatru, Andrei Măjeri povestea că a dat trei castinguri la Oradea în anii trecuți, sub trei directori. „Era să fac «Nunta însângerată» de Federico Garcia Lorca , «Woyzeck» de G. Bucher, «Trei surori» de Cehov, dar de fiecare dată s-a schimbat directorul şi o luam de la zero. Şi am zis: nu mai vreau la voi în veci! Şi acum m-a convins Vichi (n.r. Victoria Balint), noua directoare, că poate totuşi ar trebui să montez ceva la Oradea”, a explicat regizorul.
Întrebată cum a reuşit să îl convingă până la urmă să monteze la Oradea, Victoria Balint ne-a mărturisit că îl cunoaşte pe Andrei Măjeri de mulţi ani şi i-a urmărit cariera. Din poziţia de manager, i-a garantat că poate veni cu încredere. „Din punctul meu de vedere, e regizorul momentului”.
Andrei Măjeri pregătise Richard al III-lea mai întâi la Teatrul Apollo 111 din Bucureşti, dar a venit pandemia. A încercat să îl reia în 2021, dar a mărturisit că nu mai simțea conceptul. La cinci ani distanţă, va monta Richard al III-lea la Oradea, într-un alt concept, total diferit, într-o interpretare contemporană. Este, de altfel, prima sa întâlnire cu Shakespeare.
Un spectacol de echipă
Traducerea textului îi aparţine lui Horea Garbea. Andrei Măjeri a conceput versiunea scenică împreună cu Alexandra Felseghi, cu care nu este la prima colaborare. Alexandra Felseghi este dramaturg şi lector universitar la Facultatea de Teatru și Film (secția Teatrologie) a Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca. Cu o experiență artistică de aproape cincisprezece ani în domeniu, Alexandra Felseghi este autoarea unui mare număr de texte de spectacol.
În 2021, a primit premiul pentru dramaturgie oferit de revista Scena.ro, în cadrul galei „Sofia Nădejde”. În 2024, Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu” Târgu Jiu i-a oferit Premiul pentru Performanță Deosebită în Dramaturgie, iar Revista Ateneu din Bacău i-a decernat Premiul pentru Dramaturgie pentru volumul de autor „Patru piese de teatru”, apărut la Editura Presa Universitară Clujeană.

Petre Ghimbăşan Foto: Remus Toderici
După un casting, Andrei Măjeri a definitivat recent distribuţia. Rolul principal îl va juca actorul Petre Ghimbăşan. Richard al III-la este un rol puternic, pe care mulţi actori şi-l doresc. L-am întrebat pe Petre Ghimbăşan cum îl primeşte pe Richard al III-lea, după aproape 30 de ani de carieră în teatru?
„Da, mi-ai adus aminte, aproape 30 de ani de când lucrez în teatre… În toți anii ăștia nu am avut vreo dorință sau vreun vis să joc un anumit rol… Însă am avut șansa să primesc câteva roluri importante din dramaturgia universală. La fel atunci, ca și acum, sunt surprins că se montează Richard al III-lea în teatrul nostru, că dintre toți actorii teatrului am fost ales eu, că (din câte subînțeleg, după a treia repetiţie) m-am apropiat ca structură interioară de viziunea regizorului Andrei Măjeri asupra personajului. Evident că mă bucur și încă mă mai întreb uneori: e adevărat? Chiar dacă personajul dă numele piesei, va fi un spectacol de echipă. Este și va fi o întâlnire frumoasă şi cred eu, un beneficiu pentru Teatrul din Oradea. Cred că va fi un spectacol reușit. Dar vedem la premieră”, ne-a mărturisit Petre Ghimbăşan.
Din distribuţie vor mai face parte actorii Răzvan Vicoveanu (Buckingham), Richard Balint (Eduard/Clarence/Henric/Richmond), Denisa Vlad (Lady Elisabeth), Alina Leonte (Lady Anne), Ioana Dragos Gajdó (Ducesa de York), Corina Cernea (Lady Margreth), Tudor Manea (Hastings, Prinţul, soldaţi), Robert Balint (Tânărul York).
Scenografia spectacolului va fi gândită de Adrian Balcău, de muzică se va ocupa Adrian Piciorea, de coregrafie Hunor Varga, iar de video design Cozlac Andrei. Premiera este programată pentru 5 și 6 aprilie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!