Început de Primărie brusc, pe promisiuni verbale neonorate de şefimea CFR, drumul exprex a ajuns în faza unei soluţii pentru porţiunea de 660 de metri nefinalizată, aflată în incinta remizei din Oradea. Doar că rezolvarea marchează o premieră al cărei cost îl vor achita orădenii, din banii plătiţi la buget – peste 14.000 de lei fără TVA, pe lună, în contul unui contract de cinci ani.
„CFR este o societate pe acţiuni care funcţionează sub conducerea Consiliului de administraţie. Ei pot doar închiria terenurile din patrimoniu, iar acestea sunt preţul şi condiţile pe care le-am obţinut după negocieri lungi”, spune Eugenia Borbei, şefa Direcţiei Economice din Primărie.
Alternativa ar fi un demers guvernamental, iniţiat de Ministerul Transporturilor, prin care terenul în suprafaţă de 13.588 mp să fie scos din patrimoniul CFR şi cedat oraşului. Această variantă nu ar implica niciun fel de plăţi sau obligaţii ulterioare. „Au tratat oraşul ca pe orice agent economic privat, nu a contat că destinaţia terenului respectiv este o investiţie într-un bun de utilitate publică”, apreciază Borbei.
În CL
Proiectul de hotărâre se va afla pe ordinea de zi a şedinţei extraordinare a Consiliului Local, „după discuţii îndelungate şi o bogată corespondenţă purtată între părţi pe tema cadrului juridic pentru predarea-primirea în folosinţa Municipiului Oradea din partea CNCF CFR SA a terenului în suprafaţă de 13.588 mp, necesar pentru finalizarea proiectului „Descongestionarea traficului rutier şi îmbunătăţirea mobilităţii populaţiei pe coridorul transfrontalier Oradea – Biharkeresztes”, după cum se precizează în raportul de specialitate.
Provizorii?
Astfel, contractul de închiriere semnat între CFR şi Primărie are o durată de cinci ani, de la data semnării procesului-verbal de predare – primire a bunului, adică 31.07.2017, şi până în iulie 2022.
Acesta prevede că „amenajările/construcţiile provizorii se vor executa de către Locatar (Primărie – n.r.) numai cu acordul Locatorului (CFR – n.r.)”, cu „respectarea, protejarea şi menţinerea în funcţiune a tuturor instalaţiilor de siguranţă a circulaţiei exsistente pe amplasament”.
De asemenea, contractul prevede că „în 15 zile de la data predării – primirii bunului închiriat, agentul comericial (Primăria Oradea, adică – n.r) trebuie să depună la sediul SRCF Cluj proiectul de execuţie al amenajărilor/construcţiilor provizorii”.
Chiria agreată de părţi este de 1,04 lei/mp/lună plus TVA, adică 14.131,52 lei/lună plus TVA. Penalităţile de întârziere a plăţii sunt de 0,10%/zi, şi, când întârzierea depăşeşte 30 de zile, „contractul poate fi reziliat de către Locator”.
Chiria se indexează anual cu indicele inflaţiei.
Un calcul simplu arată, astfel, că orădenii vor vira către conturile CFR peste 42.000 de euro doar în primul an de contract, pentru un teren pe care, acum, cresc bălării.
Laude şi felicitări
De la începerea drumului expres, cu încheierea proiectului internaţional în coadă de peşte şi zbaterile ulterioare de soluţionare, subiectul a pus în lumină mai multe nuanţe ale impotenţei administrative şi politice în faţa armatei de şefi a CFR. Guvernul tehnocrat Cioloş a mişcat uşor cadrul legal, l-a făcut mai prietenos cu ambiţiile primarului Ilie Bolojan de a-şi finaliza lucrarea. Nu a finalizat însă intenţia şi dilema a fost moştenită de guvernele PSD. Aflat recent la Oradea, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunţat deblocarea, în felicitările colegilor de partid. L-a felicitat pe Ioan Mang, liderul judeţean al PSD, pentru diligenţele insistente pe care le-a făcut la Guvern pentru deblocarea proiectului. Ulterior, primarul Ilie Bolojan a refuzat să se pronunţe în vreun fel pe acestă evoluţie. Niciunul nu a spus, însă, vreo vorbă despre nota de plată.
[related-post post_id=”1869826″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!