„Reperaj ” este titlul sub care expun , într-un spaţiu neconvenţional, în halele fostei Fabrici Oradinum, artiştii plastici: Vioara bara, Dorothea Fleiss, Dorel Găină Gherendi, Adrian Judea, Mira Marincaş, Constantin Stan Neacşu, Oana Ramona Pop, Luiza Szabo şi Vasile Tolan. De ce „Reperaj ”? Explică chiar unul dintre artiştii expozanţi: Dorel Găină Gherendi: „Reperaj este un cuvânt magic care se dovedeşte a fi o punte între lumea reală pe care o vede şi o simte artistul şi reinventarea de lume, care este o consecinţă a felului în care el şi-a extras din lumea reală bucurie şi tristeţe, sentimente şi emoţie, gânduri efemere şi colecţii de memorie ”. Demersul de a organiza acest eveniment expoziţional a fost unul spontan, şi este urmarea unei invitaţii lansate de Adi Judea colegilor de breaslă de a lucra în atelierul din Tăşad, mărturisea Viora Bara, cu prilejul vernisajului. În concepţia artiştilor, întâlnirea cuvântul „reperaj ” explică de ce întâlnirea cu lumea reală a satului Tăşad a avut ca urmare „facerea de lucrări ce mărturisesc reinventarea de lume prin metaforă şi poezie ”.
„Expoziţia în acest cadrul se doreşte a fi şi un semnal de alarma, de atenţionare asupra faptului că artiştii plastici din Oradea nu au unde să expună. Mulţumim domnului primar că a înţeles mesajul , că a fost prezent şi domnului director al teatrului, Daniel Vulcu care ne-a sprijinit şi financiar ”, a spus Vioara Bara. Prezentă la eveniment, Magda Cârneci, celebru critic de artă consideră că acum la Oradea se întâmplă acelaşi fenomen care era specific culturii române înainte de revoluţie.
„Atunci era rezistenţă prin cultură, ce se întâmplă acum la Oradea este rezistenţă prin pictură ”. Criticul a comparat evenimentul vernisat ieri la Oradinum cu rezonanţa şi importanţă pe care a avut-o în cultura română o mare însemnătate, expoziţie care a avut loc în 1987 la Baia Mare, moment de reper în evoluţia optzeciştilor . Magda Cârneci a evocat „ambianţa de fervoare artistică ” cu care se lucra la Atelier 35, creativitatea deosebită care caracteriza Grupul de la Oradea care a dat exponenţi de seamă generaţiei’80. „Am regăsit aceeaşi creativitate impulsivă, neîngrădită, în picturile Vioarei Bara. Cele realizate la Tăşad contină în forţă linia prin care artista s-a făcut cunoscută de peste 20 de ani şi pe care aş numi-o «totemism feminin/ist. Pe pânzele de mari dimensiuni se desfăşoară un dinamism pictural impresionant, crud şi puternic care pune împreună simbolurile feerice şi groteşti ale unui univers interior marcat de arhetipurile facerii, concepţiei, naşterii, distrugerii şi morţii, între care există o neîncetată circulaţie şi osmoză ”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!