De joi, Primăria revine la vechile amenzi de 45 de lei, plătibile în 48 de ore, aplicate celor care parchează în oraş, uitând să şi plătească. Interesant, însă, este faptul că o eroare materială din Hotărârea de Consiliu Local adoptată în 31 iulie, ce restabileşte vechile valori ale amenzilor, poate genera procese între cetăţeni şi Primărie. Aceasta deoarece articolul 3 din hotărâre anulează articolul 2 din acelaşi act normativ (!), în care se arăta că personalul Serviciului Parcări este cel care are atribuţii de control, în calitate de împuterniciţi ai primarului. Cum acest articol a fost abrogat în aceeaşi hotărâre, printr-o eroare a iniţiatorilor – conducerea AIO – nimeni nu ar mai avea drept să-i amendeze pe şoferi din Primărie, cu excepţia primarului Ilie Bolojan.
Contactat telefonic de JB, directorul adjunct al Administraţiei Imobiliare Oradea (AIO), Cristian Norocel Popescu, ne-a transmis că Serviciul Parcări, din subordinea AIO, vor amenda de azi, 7 august, cu 45 de lei amendă minimă. Ce se întâmplă însă cu împuternicirea slujbaşilor de la Parcări, care nu mai au un act în baza căruia să opereze? „Este o chestiune juridică, pot răspunde juriştii Primăriei”, spune Popescu, cel care a redactat actul prin care municipalitatea s-a autofaultat. Primarul Ilie Bolojan a refuzat să ne furnizeze un răspuns la această chestiune.
Deşi este pasibilă de procese cu cei ce vor fi amendaţi, Primăria îi scoate pe teren pe cei de la Serviciul Parcări, pentru a emite amenzi conform unei Hotărâri de Consiliu Local emisă în 31 iulie, în care s-a strecurat o greşeală hilară. Practic, acea HCL anulează împuternicirea personalului de la Serviciul Parcări de către primar, pentru a putea scrie amenzi celor care uită să-şi plătească parcarea.
O Primărie reactivă
Este vorba despre o amendă minimă de 90 de lei, adică 45 de lei plătibili în 48 de ore, după ce în prealabil, între 1 şi 6 august, amenzile scrise au fost mai mari: 150 de lei, adică 75 de lei în 48 de ore, emise conform unei HCL ce a precedat hotărârea din 31 iulie. În aceeaşi hotărâre, municipalitatea însăşi s-a autofaultat, dar a şi adus la valori mai mici, adică cele vechi, amenzile substanţial mai mari, motivate ca fiind „pe Codul Rutier”, stabilite anterior de consilierii locali, printr-un alt HCL. Totul, ca o reacţie a administraţiei locale urmare a unei acţiuni în judecată a Prefecturii, ce invocase nelegalităţi în maniera prin care oamenii Primăriei amendau şoferii şi ridicau maşinile acestora în Oradea. Însă, cum comunicarea cu Prefectura pentru cea din urmă hotărâre aducătoare a vechilor valori ale amenzilor a presupus 5 zile, şi astfel, noua HCL era în stand-by, în loc să aştepte cuminte „la cutie”, Primăria a preferat să-şi scoată degrabă slujbaşii pe străzi, pentru a-i amenda cu minimum 75 de lei pe cei ce au parcat regulamentar, dar au omis să mai şi plătească.
Fără pauză la controale
Acum, chiar dacă, în mod aiuritor, un articol îl anulează pe precedentul, în hotărârea ce venea să aducă lucrurile în normalitate, lăsându-i pe angajaţii Primăriei fără prerogative legale pentru a mai amenda pe cineva, directorul adjunct al AIO, Cristian Norocel Popescu anunţă că, totuşi, oamenii de la Parcări vor ieşi în continuare pe străzi, vor controla şi, la nevoie, vor amenda! Cu minimum 90 de lei, adică 45 de lei plătibili în 48 de ore. „Noi urmărim ocuparea legală a locurilor de parcare. Orădenii şi nu numai ei trebuie să plătească taxă. Dacă nu, aplicăm sancţionarea. Noi funcţionăm deja cu aplicarea în perioada 1 – 6 august a Hotărârii de Consiliu Local ce stabilea amenda la 150 lei cu jumătate în 48 de ore. Urmare a HCL din 31 iulie care, potrivit legii, are un termen de 5 zile de comunicare către Prefectură şi se aplică de mâine, valoarea scade la 90 de lei, adică 45 de lei în 48 de ore. Însă scopul nu este să dăm amenzi, deoarece oamenii trebuie să ştie că trebuie să plătească. Amenda este o excepţie”, asigură adjunctul de la AIO. Întrebat ce se întâmplă cu anihilarea împuternicirii date de către primar către angajaţii de la Serviciul Parcări, lipsindu-i pe aceştia de baza juridică, Popescu a dat din colţ în colţ: „Este o chestiune juridică, pot să răspundă juriştii. Există o diferenţă între raportul de specialitate şi Hotărârea de Consiliu Local. Este o eroare materială. O scăpare. Trebuia să trecem acolo un aliniat şi articol diferit. S-a trecut eronat. Figurează eronat. În lege, primarul are atribuţii. El deleagă sarcinile astea aparatului de specialitate. De exemplu, primarul este ofiţerul de stare civilă. Dacă este ofiţer de stare civilă, are sarcina de a înregistra naşteri, căsătorii şi decese. Dar evident că nu poate face şi aceste lucruri, dar să şi elaboreze strategii pentru municipiu”, caută Popescu o înţelegere a situaţiei de către orădenii ce vor fi controlaţi de către Serviciul Parcări. „Eu spun că atunci când am propus spre adoptare, propunerea noastră de diminuare a amenzii a urmărit să fie favorabilă cetăţeanului. Ca atare, nu cred că putem fi condamnaţi că scade”, afirmă Popescu, admiţând că el a redactat Hotărârea cu pricina. De notat însă că, iniţial, AIO propusese ca valoarea amenzilor să fie de minimum 100 de lei, adică 50 de lei în 48 de ore. Însă Consiliul Local a votat varianta cu valorile iniţiale, dinaintea conflictului estival cu Prefectura. Adică 90 de lei, cu 45 de lei în 48 de ore. Aşadar, o revenire, de fapt, la situaţia din urmă cu o lună, ceea ce nu echivalează, totuşi, cu o scădere reală a amenzilor…
Primarul „no comment”
Deşi ca primar se implică activ în toate problemele oraşului, iar Direcţia Juridică a trecut-o în subordinea sa directă, Ilie Bolojan nu a dorit să comenteze situaţia. „Nu cunosc această problemă. Dacă sunt probleme, sunt pe chestiuni de subtilităţi juridice. Nu cunosc speţa”, s-a limitat să ne declare edilul-şef…
Citiți principiile noastre de moderare aici!