„Trebuie sa intelegem ca pentru a accesa finanțări europene și pentru a duce aceste piste de biciclete și in județ, ele trebuie sa aibă o conectivitate cu pistele care pornesc din Oradea”, a spus primarul Florin Birta la începutul prezentării proiectului.
Primăria Oradea împreună cu Consiliul Județean Bihor și Zona Metropolitană Oradea lucrează la un masterplan de legătură a pistelor de biciclete din Oradea cu cele care vor merge în județul Bihor.
Trei direcții sigure. Una în studiu
„Avem în acest moment cel puțin trei direcții sigure și una în studiu în acest moment”, a spus primarul Florin Birta.
Direcția Nord: De la baza drumului expres – Biharia – noua centură a comunei Biharia, (care va fi dotată cu pistă de biciclete), de la care se va face o joncțiune cu comuna Paleu, cu o pistă nouă – Cetariu și coborâre până în Calea Bihorului. Pista va avea 10 km conform primarului, va avea legătură cu pistele din Oradea și va fi eligibită pentru finanțare.
[eadvert]
Dreicția Vest: înspre Nojorid – va face legătura cu pasajul peste centură (marcat și dotat cu piste biciclete), pe noul drum de legătură dintre Oradea-Nojorid să fie și pistă de biciclete, cu acces în pădurea dintre Nojorid și Oradea.
„Nu cred că în actualul Studiu de Fezabilitate al drumul dintre Oradea și Nojorid este cuprinsă această pistă de biciclete. După modificarea legistației, în acest moment avem posibilitatea să facem expoprieri și pentru aceste piste de biciclete, nu doar pentru drumuri. Vom prinde această legătură Oradea-Nojorid printr-un proiect pe care îl vom avea în comun”, a mai spus primarul Birta.
Direcția Sânmartin-Băile Felix- Holod: Vom merge în colaborare cu Consiliul Județean Bihor și Primăria Sânmartin pe pista de biciclete care va fi pe traseul noului drum de legătură între Oradea-Băile Felix. De acolo înspre Holod, studiem în acest moment o legătură de piste de biciclete și cu comuna Oșorhei.
„Studiem în acest moment o legătură de pistă de biciclete și cu comuna Oșorhei. Căutăm niște soluții în amoment de Crișul Repede și atunci orașul Oradea ar fi legat și ar crea eligibilitate pentru celălalte primării, pentru Zona Metropolitană Oradea sau pentru Consiliul Județean pentru a accesa fonduri europene pentru construcția acestor piste de biciclete”, a mai spus primarul Birta.
Pistă de 40 km pe rambleul fostei căi ferate Felix-Holod
„Am avut discuții cu primăriile din comune, avem un acord al primarilor pentru a intra în aceste proiecte. Cea mai lungă va fi cea spre sud. Ar avea avantajul unei infrastructuri gata create, linia ferată Felix-Holod, abandonată dinainte de anii 2.000, închisă în 1.999. Avem și un acord de principiu din partea CFR pentru transferul acestui amplasament în domeniul public al județului Bihor. Având în vedere intenția noastră de a amenaja pe rambleul fostei căi ferate, actualmente dezafectate o pistă de biciclete care ar avea o lungime de aproximativ 40 km”, a spus președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan.
Potrivit lui Bolojan, până în Băile Felix, la propunerea Primăriei Oradea și având în vedere strategia de mobilitate în zona periurbană, linia de cale ferată va fi păstrată, pe ea urmând să opereze un Tram-Train cu curse regulate între Băile Felix și Gara CFR Oradea și să extindem această abordare pe mai multe direcții. Actualul rambleu între Băile Felix și Holod ar urma să fie preluat în perioada următoare.
„Facem diligențe pe lângă CFR infrastructură pentru a-și exprima în mod oficial acordul pentru un astfel de transfer. Urmează casarea liniei de acolo dacă acest acord ar fi favorabil și preluarea amplasamentului de către Consiliul Județean Bihor. În momentul în care vom avea aceste documentații demarate vom trece la întocmirea studiului de fezabilitate pentru această pistă de biciclete. Ea ar urma să plece din Oradea, din zona pârâului Peța, pe traseul delimitat de centura Sânmartin și Peța, ajunge în 1 Mai, ajunge în Băile Felix și acolo se va racorda la rambleul fostei căi ferate”, a mai spus șeful CJ Bihor.
Fără exproprieri
Avantajul este legat de un amplasament care se află în domeniul public, astfel nu mai ai nevoie de exproprieri. Are o structură gata făcută, pantele sunt destul de mici, fiind o zonă relativ pitorească pe unde se duce și ar asigura atât pentru cei care vin în Băile Felix dar și pentru orădeni un debușeu important înspre zona de sud a județului Bihor.
„Sper că în două luni de zile vom avea cel mai târziu un punct de vedere pe această chestiune și vom ști căile de urmat pentru dezvoltarea acestei rețele de piste de biciclete. Având în vedere și oportunitatea de a accesa finanțări prin Programul Operațional Regional pentru acest tip de proiecte”, a conchis Bolojan.
Trimite articolul
XOradea Smart City – de Don Bolo si Don Birta.
Abureli marca primaria Oradea … suna bine la prostime …. Piste de biciclete … da’ pe astea din Oras , care chiar ar avea utilitate, cand le rezolvati?? Cand se va putea merge pe opista Normala de la gara de exemplu pana in Cetate? Ca de bucatele de 50m de pista ne-am cam saturat!!!Se aude la Primarie??
Da cu pista de biciclete ce ajunge de la Polul Nord la Marea Mediterana, se intersecteaza? Intreb si eu…
piste de biciclete in judet? cam cum, in Oradea exista pista de bicicleta normala, gandita cu cap, conectata una cu celalt deja sau cum? pana in municipiu au vopsit aiurea pe trotuar niste linii si e numit pista de bicicleta, pana atunci n-am pretentii ce fel de biciclete se pot face intre localitate… mergeti in Ungaria, in sate mici langa granita deja sunt piste normale, sau la noi Cluj sau Timisoara sta destul de bine cu piste… noi clar NU!
Daca avem in oras 5km de pista de bicicleta de dimensiune normala cu trotuar separata fara a intersecta cele 2 deja cred ca am exagerat cu 5km… peste tot ori nu exista trotuar separata (malul Petei) ori e vopsit pe trotuar si gata… si Bolojan a fost mandru ca au economisit bani si se mai poate vopsi cateva kilometrii de piste 😀