Consiliul Judeţean Bihor risca să se aleagă cu penalizări consistente din partea finanţatorului european dacă nu reuşea să impună în faţa acestuia un nou termen de realizare a investiţiei de la Padiş. Pe 31 iulie expira contractul de execuţie a drumului ce leagă Pietroasa de platoul Padiş. Preşedintele Consiliului Judeţean, Cornel Popa, spune că finanţatorul european, care suportă majoritatea cheltuielilor, putea să penalizeze beneficiarul lucrărilor, adică CJ Bihor, cu până la 25% din valoarea lucrărilor executate!
Aceasta deoarece nu s-a respectat termenul de predare al lucrării. Sigur, Judeţul ar fi putut acţiona ulterior constructorul în judecată, dar o asemenea acţiune nu ajuta pe nimeni. Cornel Popa era supărat pe felul în care executantul – firma MBS Group Cluj-Napoca – a lucrat până acum. Şansa autorităţilor bihorene este că acum, la conducerea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului se află un apropiat al PNL Bihor: ministrul Eduard Hellvig. De aceea, Popa a reuşit să convingă organismul care gestionează fondurile de la nivelul MDRT că se cere impunerea unui nou termen de realizare a investiţiei la Padiş, fără a se recurge la penalizări.
Lucrările ar trebui finalizate până pe 10 noiembrie 2012. Preşedintele Consiliului Judeţean spune că nu banii sunt problema, ci ritmul de lucru al firmei clujene. Ieri, Popa nu şi-a ascuns nemulţumirea faţă de felul în care a lucrat până acum MBS Group, dar speră să-i fi capacitat pe aceştia ca de-acum să-şi dea toată silinţa pentru ca lucrarea să fie gata peste trei luni.
Lucrările la drumul de Padiş au lâncezit în acest an din cauza pretenţiilor constructorului. MBS Group Cluj-Napoca a tot încercat să obţină o suplimentare a valorii contractului, invocând creşterea preţului la bitum – substanţă ce intră în compoziţia asfaltului. Din acest motiv, constructorul ar fi dorit ca CJ să-i achite suplimentar 2,5 milioane de lei noi, faţă de valoarea iniţială a contractului, de 50,6 milioane de lei, fără TVA.
Presiune pe constructor
Ghinionul firmei clujene a fost că la conducerea Consiliului Judeţean s-a schimbat şeful, iar noul preşedinte, Cornel Popa s-a opus acestei cereri. Au urmat săptămâni în care cele două părţi s-au pândit una pe alta. MBS ştia că CJ este pasibil de penalizări, dacă lucrarea nu este gata la timp – pe 31 iulie a.c. – în timp ce Popa îl ameninţa pe constructor că rupe contractul şi face o altă licitaţie, dacă executantul nu respectă contractul.
În cele din urmă, a contat decisiv faptul că Ministerul Dezvoltării – prin care se fac plăţile din bani europeni pentru acest drum – are aceeaşi culoare politică cu CJ Bihor. Preşedintele Cornel Popa a scăpat de presiunea penalizărilor care planau asupra Consiliului, obţinând un nou termen de finalizare a lucrărilor. Termenul este însă destul de scurt. Peste trei luni toată lucrarea ar trebui să fie finalizată, în condiţiile în care mai sunt de asfaltat 11 kilometri.
Ieri, Cornel Popa a invitat jurnaliştii la faţa locului, pentru a observa ritmul de lucru al constructorului. Preşedintele Popa a făcut acest gest după ce, spunea el, a stat pe capul constructorului timp de două săptămâni pentru a-şi mări ritmul de lucru. Acum, şeful CJ ar face orice pentru a-l capacita pe constructor. Joi, pe platou se asfalta, utilajele coborând spre zona de serpentine. Reprezentantul MBS Group, Horaţiu Marchiş, se arăta optimist că vor reuşi să finalizeze lucrarea la noul termen stabilit – 10 noiembrie a.c. Şi directorul tehnic al CJ Bihor, Filip Cheşeli, declara că dacă ritmul de lucru observat ieri se păstrează, constructorul va reuşi să se încadreze în termen. „Ce părea imposibil acum trei-patru săptămâni, începe azi să fie realitate”, a declarat Cornel Popa, mulţumit de ce a văzut la faţa locului. De luni, MBS Group ar trebui să aducă la Padiş încă un utilaj de aşternut asfaltul, pentru mai multă eficienţă. Aceasta deoarece o bună parte din traseu este deja pregătit pentru aşternerea asfaltului.
Marea îngrijorare a şefului de judeţ este vremea din Padiş. Cornel Popa insistă ca executantul să toarne cât mai repede primul strat de asfalt (binder) pe serpentine, înainte să înceapă sezonul ploios de la munte. Acolo, pe serpentine, e multă umbră şi o dată ce precipitaţiile s-ar înteţi, lucrarea ar fi din nou periclitată.
Execuţie cu probleme
Dincolo de ritmul de lucru slab de până acum, s-au descoperit şi erori în execuţie. Şanţul de beton a prezentat fisuri. „S-o spunem pe româneşte: se sfărâma!”, s-a exprimat preşedintele Popa. De asemenea, înălţimea şanţului nu permitea ca apa de pe asfalt să se scurgă de pe carosabil. Aceasta în condiţiile în care vorbim despre un drum de munte, supus frecvent intemperiilor. Aici, MBS a promis că va rezolva problema din banii săi. De asemenea, sunt probleme şi cu capetele de podeţe, care numai drepte nu sunt. Ieri, se lucra la repararea acestora. De altfel, nici nu era nevoie de boloboc. Se putea observa cu ochiul liber că unele erau strâmbe.
Investiţie „ruptă”-n două
Drumul de Padiş are în total 28,55 kilometri. La şes s-au modernizat deja 13,1 kilometri, din drumul naţional DN76 până în comuna Pietroasa. Sus, pe platou, s-au aşternut până acum 4 kilometri. Din păcate, aceste două tronsoane sunt „rupte” de o porţiune modernizată în bătaie de joc acum câţiva ani, de Primăria Pietroasa. E vorba despre 6,5 kilometri de drum comunal pe Valea Boghii, care arată oribil azi, la doar patru ani după finalizarea investiţiei pe fonduri SAPARD. E „opera” fostei primăriţe de Pietroasa, Saveta Oşvat. Cornel Popa spunea ieri că încearcă să găsească o soluţie şi pentru acel tronson de drum, care nu ar trebui atins de nimeni vreme de cinci ani, conform contractului de finanţare cu SAPARD! Chiar dacă azi îţi rupi maşina printre denivelări şi gropoaie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!