În urma studiilor de trafic realizate de proiectantul drumului expres Oradea – Arad (DX), autoritățile au constatat că joncțiunea dintre drumul de legătură Oradea – A3 (Autostrada Transilvania) și DX Oradea – Arad ar genera blocaje semnificative în trafic și ar duce la imposibilitatea desfășurării circulației în condiții corespunzătoare.
[eadvert]
Prin urmare, la mijlocul lui august, CJ Bihor și Primăria Oradea au trimis o cerere către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prin care au solicitat modificarea proiectului. „Astfel, renunțarea la sensul giratoriu de la km 2+925 pe «Legătură Centura Oradea (Girație Calea Sântandrei) – Autostrada A3 (Biharia)» și adoptarea soluției de modificare propuse de a construi un pasaj suprateran peste strada Bujac contribuie în mod neechivoc la descongestionarea traficului în zonă, având în vedere că în acest nod rutier se întâlnesc mai multe drumuri cu circulație intensă (legătura cu A3, Drumul Expres, Centura Sântandrei și strada Bujac din Municipiul Oradea)”, ne-a transmis CJ Bihor, prin Biroul de presă.
Totodată, autoritățile locale au solicitat și eliminarea girației de la km 6+350, care ar fi generat blocaje în trafic. „Unul dintre argumente este că la km 8 de pe drumul de legătură cu A3 este prevăzut un nod rutier complex, iar distanța dintre cele două noduri (de la km 8 și de la km 2+925) este de doar 5 km”, ne-a precizat sursa citată.
CNAIR a dat aviz favorabil solicitărilor făcute de CJ Bihor și Primăria Oradea.„Soluția oportună este renunțarea la sensul giratoriu (n.red. de la km 6+350 ) și reproiectarea zonei pentru realizarea unui nod rutier format dintr-un un pasaj cu bretele și 2 sensuri giratorii (n.red. în locul girației de la km 6+350), care va putea realiza conexiunea facilă între cele 2 proiecte (n.red. Drumul de legătură Oradea – A3 și Drumul expres Oradea – Arad)”, a declarat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR. El a adăugat că „autoritățile locale știu cel mai bine de ce au nevoie și dacă vin cu propuneri fezabile și calcule exacte” instituția încearcă să le pună în practică.
Șerbănescu a precizat că proiectarea pasajului rutier va fi realizată de CNAIR, în baza contractului existent și cel mai probabil suma necesară execuției proiectului va fi asigurată de CNAIR din bugetul propriu. Pentru execuția noului pasaj va fi organizată o nouă licitației. Șerbănescu spune că asta nu afectează cu nimic lucrările în desfășurare la drumul de legătură Oradea – A3.
Gata în 2023
Asociația Pro Infrastructură laudă ritmul lucrărilor la drumul de legătură de lângă Oradea. „Obiectivul este mai puțin cunoscut, dar este unul important pentru regiune: conexiunea dintre Autostrada A3 și Centura Oradea formată din 13 km de drum expres veritabil, parte din coridorul A/DEx11Arad-Oradea, plus 6 km de profil DN cu două benzi pe sens și parapet central”, au postat cei de la Pro Infrastructură. Reprezentanții ONG-ului estimează că pastrând ritmul actual de lucru, șoseaua ar putea fi gata înainte de termenul stabilit în contract. „Antreprenorul a pornit ca din pușcă și, dacă va menține mobilizarea, are șanse reale să inaugureze tronsonul la final de 2023, înainte de termenul contractual din primăvara anului 2024. Dar la noi niciodată nu e simplu. Autoritățile bihorene s-au trezit acum că vor pasaje în locul celor două girații. Din păcate ele nu pot fi adiționate la contractul actual și trebuie licitate separat. Sperăm că aceste solicitări tardive nu vor bloca deschiderea anticipată din 2023”, susține Pro Infrastructură.
Schimbările în proiect vin la mai puțin de trei luni de când președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat și el că proiectul ar putea fi finalizat mai repede decât termenul stabilit inițial. „Peste 300 de angajați și numeroase utilaje sunt mobilizate pe cei aproximativ 10 km la care se lucrează în prezent, din comuna Sântandrei și până în zona Episcopia Bihor”, a transmis la începutului lui iunie, Ilie Bolojan, printr-o postare pe Facebook.
Contract semnat în 2021
Contractul de proiectare și execuție pentru drumul de legătură Oradea – A3 a fost semnat între CNAIR și STRABAG SRL, în iulie 2021. Durata acestuia este de 30 luni, din care 6 luni perioada de proiectare și 24 luni perioada de execuție a lucrărilor. Proiectul prevede realizarea unui drum de legătură cu o lungime de 18,96 kilometri, 12 poduri noi și pasaje peste Crișul Repede și peste șoseaua Borșului, dar și 3 noduri rutiere. Acesta urmează să facă legătura dintre centură și autostradă, din zona sensului giratoriu cu Calea Sântandrei, spre Sântandrei – Borș – Biharia. Valoarea contractului este de peste 540 de milioane de lei.
Șoseaua cu un profil de 4 benzi pleacă cu un pasaj peste calea ferată din zona girației de pe Calea Sântandrei, trece cu un pod nou peste Crișul Repede, intersectează șoseaua Borșului în zona Sântion și se racordează la tronsonul de autostradă A3, la 2 km de graniță. Lucrările executate de firma Strabag au fost începute în luna aprilie. Proiectul este realizat în baza unui parteneriat dintre autoritățile locale și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și finanțat din bani europeni.
Trimite articolul
XSi nu e pacat ca un asemenea constructor serios este eliminat din licitatii datorita unor contestatii ce nu tin de capacitatea lor de executie si nici de posibilitatea de a executa lucrarile in termene si de o calitate foarte buna?