Tabloul a fost prezentat de deputatul Florica Cherecheș, din poziția de vicepreședinte al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport. Parlamentarul a vorbit despre starea perpetuă de criză din Educație, generată de lipsa de manuale, personal și infrastructura școlară. „În ceea ce privește criza manualelor, față de anul trecut , aceasta s-a adâncit pentru că Guvernul a reînființat Editura Didactică și Pedagogică, este perspectiva parlamentarului. …Practic, toate manualele care au fost acum realizate de EDP sunt greșite! Soluția găsită e tipărirea unei erate! Care poate avea 7 m, peste 80 de pagini, în cazul unui manual de matematică, lucru demonstrat de noi în comisie. Pe lângă asta, EDP a renunțat la tipărirea unui manual pe semestru și a realizat un singur manual, astfel încât elevii vor fi nevoiți să-și dubleze greutatea ghiozdanului, care oricum le crea probleme”.
În opinia vicepreședintelui Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport criza manualelor e generat de Ministerul Educației care : nu a avut niciodată la timp programele școlare, elaborate și aprobate, nu a lansat niciodată la timp licitațiile de achiziții publice, nu s-a preocupat niciodată de o pregătire reală, temeinică a evaluatorilor, astfel încât să se evite evaluările pline de greșeli. „ Dezastrul calității manualelor, cauzat de preluarea și tipărirea manuscriselor de la autori/persoane fizice, fără verificarea de specialitate”, a concluzionat Florica Cherecheș.
Deficit de titulari
Parlamentarul a atăcat apoi tema infrastructurii și implicit a autorizării școlilor. „Școli nemodernizate care nu sunt racordate la apă curentă, au probleme cu încălzirea, cad acoperișuri pentru că nu se fac lucrări de întreținere la timp”, e perspectiva prezentată de parlamentar.
Invocând statisticilor Inspectoratului Şcolar Judeţean, parlamentarul a declarat că şcolile şi grădiniţele din Bihor au în proporție de 74% autorizaţie sanitară de funcţionare. „Există 878 de unități școlare în Bihor. Direcţia de Sănătate Publică Bihor refuză autorizarea în principal pentru neîndeplinirea a două condiţii elementare: lipsa unei reţele de apă curentă şi potabilă ori a toaletelor amenajate în interior. La începutul anului, vă spuneam că 76 de școli din Bihor sunt cu WC-ul în curte, acest lucru situând Bihorul pe locul 7 în țară în acest top al rușinii. Aș vrea să știu, și voi solicita săptămâna viitoare acest răspuns, în câte școli s-a rezolvat problema sau măcar s-a început rezolvarea ei. Stăm mai bine la autorizarea ISU, aici având un procent de 90 % unități școlare cu autorizație ISU. Din cele aproape 900 de clădiri ale unităţilor de învăţământ din Bihor, 108 nu deţin autorizaţie de securitate la incendiu”. Probabil cea mai gravă problemă din Educație e cea a personalului necalificat de la catedră. Deputatul PNL Bihor spune că în țară sunt 30.000 de profesori necalificați, cu pregătire slabă, mai ales pe discipline tehnice.
Cât despre Bihor, parlamentarul spune că există un deficit de profesori titulari (și suplinitori) la discipline cu predare în limba maghiară sau germană și la discipline tehnice.
„În continuare, lipsesc traseele alternative și oportunități reale de formare și de specializare pe tot parcursul vieții. România are un deficit de forță de muncă de 1 milion de muncitori, tehnicieni, specialiști în diferite domenii, dar MEN se încăpățânează să trimită tinerii, prin toate mijloacele, spre universități, să alimenteze sistemul, nefăcând nicio selecție. Astfel se face că din 100 de copii care încep clasa I, doar aproximativ 20 ajung să termine o facultate. Încăpățânarea de a urma o singură direcție, produce pierderi foarte mari și se pare că nimeni nu vede asta sau nu-i pasă.
Din păcate, MEN nu face mai nimic pentru a susține dezvoltarea învățământului profesional, deși a solicitat Inspectoratelor Scolare Județene respectarea proporției de 60% învățământ profesional și tehnic și 40% teoretic”, spune deputatul Florica Cherecheș.
Soluțiile PNL:
– consiliere pentru orientare profesională în gimnaziu
– promovarea intensivă a învățământului profesional
– internate gratuite pentru elevii din învățământul profesional
– pregătirea adecvată și specializarea continuă a profesorilor
– extinderea programului Masă la școală – care se pilotează pentru al treilea an consecutiv, tot pe 50 de unități școlare
– extinderea programului Școală după școală
Citiți principiile noastre de moderare aici!