Proiectul meu artistic și-a arătat fața lumii pe 1 aprilie din întâmplare sau poate nu, poate ca un mesaj spre a nu ne lăsa păcăliți de Ceilalți, dar nici de noi înșine. Înainte de toate, doresc să le mulțumesc celor care au venit la vernisajul expoziției mele și, anticipat, celor care vor mai veni. Lucrările din cadrul acestei expoziții constituie prima parte a unui proiect mai amplu. Acesta de acum este compus din secțiunea „Radiografia Răului”, secțiunea „Copilăria dictatorilor”, secțiunea „Afișe” și secțiunea „Instalații”.
[eadvert]
În prima încăpere a galeriei Reperaj veți da peste lucrări realizate într-o tehnică mixtă. Radiografii suprapuse peste chipurile unor dictatori sunt încadrate în cele patru bucăți de lemn vopsite în negru ca între scândurile unui scriu: și cel mai mare Rău e supus pieirii.
În următoarea încăpere apar portrete mari ale unor dictatori care pot fi identificați prin niște detalii minime și ușor recognoscibile. În preajma lor sunt portrete ale unor anonimi care au contribuit la devenirea Răului, a Dictatorului: mama autoritară, tatăl violent, stăpânul asupritor, cetățeanul indiferent etc.
Față în față cu această încăpere este o alta în oglindă. Într-o altă încăpere se află portretul în lacrimi a lui Mao care privește spre un alt portret, cel al lui Franco. Ultimul este realizat din degete așezate în diferite poziții care indică diferite nume în limbajul mimico-gestual al surzilor. Acest tablou este intenționat neterminat, lângă el fiind așezat un tub de vopsea albă gol ca un simbol al foamei instaurate de orice dictatură, inclusiv a foamei de libertate, dar și al celei de creație. Tabloul acesta e liantul între această primă parte a proiectului meu amplu și a celui care va urma.
Expoziția continuă cu secțiunea „Afișe”, lucrări care ascund chipurile unor lideri politici români. O reproducere a zidurilor vremii, ale trecutului, ziduri acoperite după Revoluția din 1989 cu afișe peste afișe peste afișe de idoli, de iluzii, de promisiuni, de uitare. În cadrul proiectului meu mai apar două ready-made-uri: „Mănâncă-mă!” (o banană de plastic mușcată, o umbră a experienței personale din copilăria mea comunistă) și „Crimă împotriva timpului” (un ceas cu ace din cuțit, Răul care seceră Timpul Celuilalt, Viața).
Dar ceea ce aș dori este să priviți expoziția și dincolo de cuvintele mele, să o priviți în sine și prin prisma propriilor experiențe. Expoziția poate fi văzută la Galeria Reperaj din Cetate până în data de 20 aprilie 2023, de marți până duminică, între 11 și 17. Luni este închisă galeria.
Autor: Remus Ilisie, artist plastic
Citiți principiile noastre de moderare aici!