O expoziţie de excepţie a unuia dintre cei mai cunoscuţi artişti plastici români de acum a fost vernisată la Galerii de Artă-Reperaj. Cetate Oradea în organizarea Uniunea Artiștilor Plastici din România, Filiala Oradea . Expoziţiei personale de pictură a artisului plastic Ioan Augustin Pop este intitulată „Remedii” şi a fost curatoriată de Mădălina Ionescu, critic și istoric de artă din București.
„Este o expoziţie personală superbă. Ioan Augustin Pop este unul dintre cei mai importanţi artişti din generaţia optzecistă cu o activitate foarte bogată şi cu multe premii”, a amintit în deschiderea expoziţiei Vioara Bara, preşedintele filialei UAPR Filiala Bihor.
Curatorul Mălina Ionescu spune despre Ioan Augustin Pop că este unul dintre cei mai importanţi artişti plastii din România în momentul acesta, subliniind că este unul dintre cele mai coerente demersuri artistice, cu peste 40 de ani de activitate şi una dintre cele mai ample opere – peste 2000 de lucrări – fiind „un fenomen unic”.
[eadvert]
„Ceea ce face unică opera lui Ioan Augustin Pop este de fapt că fiecare dintre lucrări şi fiecare dintre etape – pentru că este o operă structurată pe foarte multe etape, perioade şi direcţii care cresc unele din altele şi îşi răspund unele altora – este că ea răspunde mereu realităţii pe care o trăim. Este o oglindă aproape fidelă – trecută prin filtrul propriei experienţe, a propriei reacţii şi a propriei curiozităţi artistice – a ceea ce trăim. Şi din păcate lucrurile nu sunt mereu comode, şi putem vedea diverse momente pe care le identificăm şi le cunoaştem. Este momentul de dinainte de ’89, cu toată încărcătura lui, cu direcţiile şi căutările de atunci, Întrebările pe care şi le pune artistul şi de fapt ni le punem noi toţi. Una din aceste întrebări, în afara discursului şi de după ’89, cu postcomunismul, ce se întâmplă, care sunt influenţele, care sunt tensiunile, unde se duce societatea, unde se duce industria şi toate aceste situaţii mai recente, principala întrebare şi de fapt ceea ce motivează expoziţia de acum este o întrebare referitoare la pictură în sine: care e rolul ei, care e relevanţa şi care sunt mijloacele ei? Ce poate face şi pictura, dar ce poate face şi artistul?”, subliniază curtorul.
Ioan Augustin Pop spune că expoziţia este o sinteză care începe o dată cu 1995, 1996 şi durează până în 2016, la care se adaug ultimul ciclu din 2023. „În anii ’90 eram preocupat de o întrebare: până unde poţi să împingi experimentul ca rezultatul să se mai poată numi pictură? A fost o întrebare care venise pe fondul unor discuţii aprinse, din păcate neînregistrate sub formă de text scris: moartea picturii”, precizează Ioan Augustin Pop.
Ca răspuns există o ciclicitate, spune artistul, o ascensiune care la un moment dat se opreşte, după care apare alt ciclu. „Lucrurile sunt înregistrate încă din Vechiul Testament, începând cu vechii patriarhi, Astea sunt nişte răspunsuri care se află la originea civilizaţiei umane. După care, pe măsură ce modernismul se dezvoltă, se precipită, capătă foarte multe sensuri. În mijlocul anului ’90 m-am izbit de această realitate în care am spus că genul picturii îşi are finalul odată cu apariţia noilor medii. Eu mi-am pus această întrebare şi am căutat să experimentez. Dar până unde imaginea aceea se poate numi pictură? Ăsta este fundamentul de la care am pornit, după care am dezvoltat cicluri peste cicluri”, punctează Ioan Augustin Pop.
Artistul prezintă în expoziţie o sinteză cu lucrări care nu au mai fost expuse până acum. Ele existau fizic dar au cerut o consacrare în spaţiul real constituind „Remedii”, expoziţia reafirmând importanţa şi relevanţa demersului artistic mai ales în această lume în care trăim, după cum atenţionează şi curatorul, dezvăluind rolul reparator pe care îl poate avea pictura.
Citiți principiile noastre de moderare aici!