Printr-un proiect de act normativ se modifică regulile de accesare a banilor europeni. Printre modificările aduse se numără faptul că micii fermieri care optează pentru Submăsura 6.5 „Schemă pentru micii fermieri după încasarea ultimei tranșe din bani”, beneficiarii vor fi monitorizați timp de cinci ani.
De asemenea, beneficiarii prezintă cererea pentru prima tranşă de plată şi documentele justificative în termen de cel mult 6 luni de la data semnării contractului de finanţare, în cazul proiectelor pentru investiţii în achiziţii simple, respectiv în termen de cel mult 12 luni în cazul proiectelor pentru investiţii ce presupun construcţii-montaj şi al proiectelor ce prevăd plantarea de specii perene agricole şi forestiere, de la data semnării contractului de finanţare. Aceste termene se pot prelungi cu cel mult 12 luni, cu plata penalităţilor prevăzute în contractul de finanţare. Selecţia proiectelor/cererilor de sprijin se efectuează fără obligativitatea prezentării documentului care atestă evaluarea impactului preconizat asupra mediului şi/sau de evaluare adecvată, respectiv a acordului de mediu/avizului Natura 2000, obligatoriu a fi prezentat înainte de semnarea contractului de finanţare/angajamentului cu AFIR sau, după caz, APIA. Termenul maxim de prezentare a documentului este precizat în notificarea emisă în conformitate cu procedurile aprobate prin ordin al ministrului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, termen care curge de la data comunicării notificării privind selecţia proiectului/cererii de sprijin.
Modificări
Durata de execuţie a investiţiei co-finanţate din FEADR este de maximum 3 ani de la data semnării contractului de finanţare. Prin excepţie, durata de execuţie este de maximum 2 ani pentru investiţiile în achiziţiile fără leasing financiar de utilaje, instalaţii, echipamente şi dotări noi, astfel cum sunt stabilite prin fişa măsurii/submăsurii. Pentru asigurarea finanţării cheltuielilor necesare derulării proiectului, beneficiarul finanţării din FEADR poate constitui garanţii în favoarea unei instituţii financiare, respectiv unei instituții de credit sau instituții financiar nebancare înregistrată în Registrul special al Băncii Naţionale a României, sub forma ipotecării investiţiei care face obiectul contractului de finanţare, cu notificarea AFIR în condiţiile legii şi cu respectarea prevederilor contractului/deciziei de finanţare în cauză. Beneficiarul este obligat să transmită AFIR o copie a contractului de credit şi ipotecă, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la semnarea acestuia.
Plata avansului aferent contractului de finanţare este condiţionată de constituirea unei garanţii eliberate de o instituţie financiară bancară sau nebancară înscrisă în Registrul special al Băncii Naţionale a României, în procent de 100% din suma avansului. În cazul beneficiarilor privaţi ai sprijinului pentru investiţii, precum şi al beneficiarilor Submăsurii 19.4, plata avansului poate fi subordonată şi unei poliţe de asigurare, care corespunde procentului de 100% din suma avansului, eliberate de o societate de asigurări autorizată conform legislaţiei în vigoare. Cuantumul avansului este prevăzut în contractul de finanţare încheiat între beneficiar şi AFIR. Utilizarea avansului se justifică de către beneficiar pe bază de documente până la expirarea duratei de execuţie prevăzute în contractul de finanţare.
Sprijinul sub formă de sumă forfetară se acordă potrivit prevederilor fişelor tehnice ale submăsurilor: 6.1 „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri”, 6.2 „Sprijin pentru înfiinţarea de activităţi neagricole în zone rurale”, 6.3 „Sprijin pentru dezvoltarea fermelor mici”, 6.5 „Schema pentru micii fermieri”, 9.1 „Înfiinţarea grupurilor de producători în sectorul agricol” şi 9.1a „Înfiinţarea grupurilor de producători în sectorul pomicol” din PNDR 2014-2020.
Durata de monitorizare aferentă proiectelor pentru submăsurile 16.4 – „Sprijin acordat pentru cooperare orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare în sectorul agricol” şi 16.4a – „Sprijin acordat pentru cooperare orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare” în sectorul pomicol, care au fost punctate pentru principiul de selecție P2, criteriul 2.1a) din ghidul solicitantului și care nu prevăd achiziția de mijloace fixe, respectiv pentru submăsurile 6.1, 6.2, 6.3 este de 3 ani, calculată de la data efectuării plăţii tranşei a doua de plată/ultimei plăţi, după caz. Durata de valabilitate a contractelor de finanțare pentru proiectele din cadrul submăsurilor 3.1 – „Sprijin pentru atragerea de noi participanți la sistemele de calitate”, 3.2 – „Sprijin pentru activitățile de informare și de promovare puse în aplicare de grupurile de producători în cadrul pieței interne”, 9.1 şi 9.1a, precum și a contractelor de finanțare pentru proiectele din cadrul submăsurilor 16.4 și 16.4a care nu prevăd achiziția de mijloace fixe, încetează odată cu efectuarea ultimei plăți/plăţii aferente ultimei tranşe de plată.
Citiți principiile noastre de moderare aici!