S-a întâmplat în cadrul proiectului derulat de Asociaţia Naţională de Turism Rural şi Ecologic Bihor „Rustic şi gustos-Gastronomie şi tradiţii în Bihor”. Sâmbătă, în prima zi a evenimentului meşterii populari au încercat să reînvie şi să-i familiarizeze pe participanţi cu îndeletniciri de mult uitate. Cioplitul în lemn, tehnica încondeierii ouălor, confecţionarea costumelor populare, a ştergarelor şi a feţelor de masă, împletituri în pănuşe, torsul cu furcă cu caier de lână şi fus, olăritul sunt meşteşuguri pe care iniţiatorii proiectului şi-au propus să le transforme în produse turistice cu care să-i atragă pe turişti.
Confecţionerul Viorica Ştiube, maestra încondeiatului de ouă din Bihor, Viorica Hamza şi meşterul popular specializat în tehnica mărgelitului, Mădălina Ştiube au fost cei care au predat adevărate lecţii de tradiţii la Remeţi. După o zi plină, în care participanţii au avut multe de învăţat, răsfăţul culinar pregătit de organizatori a fost cu adevărat meritat şi binevenit. În cadrul unul concurs gastronomic organizat în cadrul proiectului au fost pregătite: supă de găină, tocană tradiţională bihoreană, sarmale cu păsat la ceaun si mămăligă fiartă-n zăr. Chiar dacă misiunea mesenilor a fost foarte grea, până la urmă au decis că produsul care i-a surprins şi bucurat cel mai mult a fost sarmalele cu păsat fierte la ceaun.
Din programul primei zile nu putem să nu menţionăm prezentarea de produse ecologice, unde dulceţurile, siropurile şi zacusca au fost vedetele zile. Cum să nu îţi lase gura apă în faţa dulceţei de pepene galben, de mure, de afine, de prune, ori în faţa unui caş afumat, a zacuştii unde gogoşarii, vinetele, roşiile şi ceapa s-au contopit într-o formulă cu aromă unică? Şi toate acestea, stropite, după plăcerea fiecăruia, cu un păhărel de pălincă, ori cu sirop de muguri de brad, ori de flori de soc.
Duminică a fost rândul dansatorilor şi interpreţilor de muzică populară să-i răsfeţe pe participanţii la eveniment. Deosebit de apreciată a fost parada portului popular organizată cu acest prilej, dar şi expoziţia de măşti. «„Asociaţia Naţională de Turism Rural şi Ecologic Bihor prin „Rustic şi gustos- Tradiţii şi obiceiuri populare din zona Bihorului” şi-a propus să preia şi reînvie tradiţiile, datinile şi obiceiurile străvechi româneşti pentru a nu se pierde şi a fi păstrate de către locuitorii zonei rurale, cu scopul de a fi prezentate turiştilor, atât români, cât şi străini”, spune doamna Maria Tătar, preşedintele ANTREC Bihor.
Produsul turistic promovat în cadrul acestui proiect este unul specific, complex care se adresează în primul rând turiştilor români care doresc să redescopere savoarea vremurilor de altă dată, a specificului naţional din zonă. Evenimentul a fost finanţat din Programul Operaţional Regional 2007-2013.Organizatorii consideră că principalii beneficiari ai proiectului vor fi locuitării din zonele vizate de proiect prin creşterea numărului de turişti din zonă. „Deşi potenţialul de dezvoltare a turismului în zonă este foarte mare acesta nu este foarte bine exploatat, dezvoltarea turismului realizându-se fragmentat şi neomogen, în mare parte prin intermediul agenţiilor de turism. Proiectul nostru va avea o influenţă directă asupra imaginii turismului românesc în zona Bihorului, mai ales la nivelul turiştilor străini, în special din Ungaria. Estimăm că peste 5000 de persoane vor beneficia în mod direct de informaţii furnizate prin proiect.Un rezultat indirect al proiectului, pe termen lung, este reprezentat de dezvoltarea regională durabilă- turiştii mulţumiţi de serviciile oferite vor tinde să îşi mărească sejurul de şedere la fiecare concediu, vor promova la rândul lor localităţile vizate către alţi turişti”, a adăugat Maria Tătar.
Obiectivele Rustic şi gustos
-promovarea unui produs turistic durabil care să respecte şi să perpetueze tradiţiile şi obiceiurile populare româneşti
-realizarea a două evenimente tradiţionale care să surprindă specificul locului
-realizarea unor materiale publicitare de prezentare a produselor turistice
-crearea unui portal interactiv cu informaţii complete despre produsele turistice specifice
Rezultate aşteptate:
-participarea la 2 târguri naţionale cu stand propriu
-participarea la 3 târguri regionale de turism cu stand propriu
-realizare ghid turistic cu informaţii relevante dedicat special turistului interesat
-organizare 2 evenimente specifice: “Rustic şi gustos – Tradiţii şi obiceiuri populare din zona Bihorului” şi Gastronomie şi tradiţii în Bihor”
-elaborare materiale de marketing şi promovare a produsului turistic
-realizare portal web turism
Citiți principiile noastre de moderare aici!