Ei sunt performeri în zborul fără motor, iar aparatele pe care le pilotează sunt cele mai performante dintre cele cu care se zboară în acest moment în lume. Cum condiţiile de zbor au fost dintre cele mai bune, unul dintre piloţi a reuşit doborârea recordului naţional. „Este vorba despre Patrick Puskeiler, 24 de ani, care a câştigat Campionatul Naţional al Germaniei la Planorism, iar în noiembrie va reprezenta Germania, la Campionatul Mondial din Argentina. Noul record naţional este de 750 km străbătuţi cu planorul. Traseul a fost: Ineu- Sibiu-Deva-Caransebeş, Zalău, Vârful Bihorul-Ineu. Media a fost 130 km / oră”, spune Nagy Molnar David, administrator la Blu Fly Ineu.
Recordul a fost omologat. „Există un site al planoriştilor, acolo unde se pun zilnic zborurile, este site-ul FAI, este un site unde au loc concursuri între piloţi, cu postări zilnice. Pentru aceea zi, a fost, practic, cel mai lung zbor. Este, dacă vreţi, recordul mondial al acelei zile. Vechiul record naţional era de 720 km şi a fost deţinut de Cătălin Porumbu”, ne-a declarat Kiss Lajos, proprietarul aerorodromului de la Ineu. Piloţii germani pot fi văzuţi la Ineu până pe 27 august. Până atunci , ei plănuiesc să mai doboare o dată recordul naţional.
Trăiesc printre nori şi cunosc dimensiunea supremă a libertăţii. Sunt mereu în căutarea „termicei”, a curentului de aer cald care dă altitudinea zborului. Şi lungimea acestuia. Când te prinde microbul “termicei” vrei să fii în planor cât mai mult posibil. Dacă nu în planor, măcar în preajma lui…
Icari moderni la Ineu
Asemănarea cu celebrul personaj mitologic e doar una ce ţine de zborul fără motor. Ţinta piloţilor aflaţi în cantonament la Ineu este să zboare 1.000 km , după ce în urmă cu câteva zi au stabilit un nou record naţional şi la dus la 750 km .
Cele mai performante planoare , care zboară în acest moment în lume, şi cei mai buni performeri în domeniu pot fi întâlniţi în aceste zile pe aerodromul privat din cadrul Centrului de agrement Kings Land Ineu. O parte din lotul Armatei Germane, campioni ai Germaniei şi un fost campion mondial se antrenează în aceste zile la Ineu. Pentru a avea un tablou în ceea ce priveşte dotarea şi performanţele planoarelor care zboară în aceste zile pe cerul Bihorului putem spune că un astfel de aparat valorează aproximativ 350.000 de euro şi este echivalentul a ceea ce înseamnă un Bentley în automobilism.
„Sunt planoare cu anvergură mare la aripi, tehnologia este alta decât în anii ‘50, cu fibră de sticlă, de carbon. Sunt lăcuite cu un lac care permite alunecarea, sunt de o mare fineţe astfel încât pilotul să simtă orice mişcare a atmosferei . Pentru planorism, vremea ideea pentru zbor este vara, atunci când se văd norii pufoşi pe cer. Aceştia ne indică faptul că acolo este urcarea”, spune Nagy Molnar David, unul dintre puţinii planorişti ai României şi administrator al aerodromului Ineu.
Evenimentul de la Ineu este organizat de Kings Land Ineu, în colaborare cu aerodromul Băneşti, Prahova, cu sprijinul controlorilor de trafic de la ROMATSA şi a Fly Company. „Aerodromul Ineu este o atracţie pentru străini fiindcă sunt culoare libere de zbor, traficul este mic. Faptul că piloţii germani au ales să vină aici este important şi pentru România şi pentru Ineu. Anul viitor vor veni piloţi din: Franţa Slovacia, SUA, Mexic. Ţelul acestui eveniment este să se zboare 1000 km. Sunt foarte puţine locuri din lume prielnice pentru zboruri atât de lungi. Sperăm că prin astfel de evenimente să reuşim să promovăm Bihorul, România, dar şi aviaţia sportivă, ”, spune Nagy Molnar David, administratorul Blu Fly Ineu. „Piloţii germani sunt foarte încântaţi de locaţie, fiindcă în foarte puţine locuri, pe lângă zbor pot să-şi petreacă timpul şi altfel: la baie, la golf, la echitaţie”, spune proprietarul Kings Land Ineu, Kiss Lajos.
O forţă mondială
Germania are trecut şi are şi prezent în planorism. În Germania, aproximativ un milion de oameni practică acest sport. Germania este ţara care a dat-o pe Hanna Reitsch (1912-1979) – eroina văzduhului, în cel de al II-lea Razboi Mondial, singura femeie pilot din istoria aviaţiei cu cele mai spectaculoase recorduri de-a lungul întregii sale cariere, multe dintre acestea încă nedepăşite.
Conform carpati.org, zborul cu planorul în România a prins rădăcini în anii ‘30 mai ales în zonele montane deoarece curenţii influenţaţi de relieful montan ajutau la executarea unor zboruri cât mai lungi. Leagănul planorismului românesc este considerat aerodromul Sânpetru de lânga Braşov, înfiinţat în 1937. La Sânpetru s-au realizat primele performanţe şi numeroase recorduri de înălţime atinsă peste munţii din vecinatatea Braşovului.
La început metodele de lansare şi de zbor erau destul de limitate.Planoarele rudimentare erau lansate cu ajutorul sandoului, un elastic puternic care era tras la vale de către mai multi oameni pentru a fi întins iar planorul era lansat ca din praştie. Pentru a compara modul în care s-a dezvoltat planorismul în Germania, comparativ cu România putem spune că în Germania aproape fiecare comună are un mic aerodrom, în timp ce în România doar 2-3 aerodromuri private pe lângă cele 8-10 aerodromuri ale Aeroclubului român. Bihorenii care vor să vadă spectacolul oferit de Icarii de la Ineu pot să o facă zilnic între orele 11-12,30, atunci când aceştia se pregătesc de decolare, dar şi seara, între orele 19-20, atunci când aceştia oferă un spectacol deosebit, la aterizare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!