Timp de trei zile, Cetatea Oradea e sub asaltul poeziei. Organizatorii Citadel Delivery, eveniment care are loc în perioada 26-28 iulie, îi invită pe orădeni să se bucure de poezie prin ateliere artistice pentru adulți și copii, teatru, concerte, filme, activități sportive și câte și mai câte. La atelierul cu și despre tehnici de grafică ,,Eu, așa cum sunt’’, susținut de Dafina Bușu trecătorii sunt provoacați să ia o pauză de la agitația cotidiană, de la preconcepții și condiții impuse și să ia contact cu sinele.
Cine sunt eu? Oare cum cred că aș arăta dacă nu m-am văzut niciodată în oglindă? Întrebări care fac apel la introspecție, la căutare, la joacă. Astfel, într-un mediu liniștit și confortabil participanții pot să ia un loc, să exploreze cu materialele propuse și să se deseneze pe ei, din spatele măștii, în spatele a ce văd ceilalți.Participanții la atelier vor avea acces la două portofolii artistice, având posibilitatea să discute liber despre grafică și artă în general.
Experimentul Sophia Leopod
Atelierul ,,Să ne jucăm că facem artă , susținut de scriitorul Vianu Mureșan se desfășoară în cadrul unor întâlniri cu copii de diferite vârste preocupați de desen și pictură. De asemenea, va fi prezentat experimentul său artistic cu Sophia Leopold din Toronto, care a început să picteze la vărsta de 3 ani și care a realizat până în prezent peste 300 de tablouri și 700 de desene, a avut peste 10 expoziții de pictură la galerii din Canada și în cadrul unor evenimente organizate de diverse instituții.
“Sophia s-a jucat cu creioanele de desenat și colorat fără să știe că face artă, fără să aibă noțiunea de artă, iar în momentul în care i s-a lămurit că jocul ei poate duce la opere artistice, a continuat să se joace, însă mai disciplinat. Spiritul jocului – poate ar fi mai nimerit să spun instinctul jocului – i-a însoțit mereu lucrările, i-a dat entuziasm, a ajutat-o să învingă plictisul și rutina.
Din jocurile minții și ale sensibilității este croită personalitatea copilului, jocuri pe care, crescând mai apoi, începe să le simplifice, inevitabil, să le rărească și să le transforme în automatisme. Chiar și creația artiștilor maturi – bazată pe educație, înțelegere, rafinamente câștigate prin exercițiu, tehnică, știință – este în mare măsură consecința automatismelor, de care nu toți mai reușesc să se elibereze. Automatismul este, în cele din urmă, opusul, dușmanul de moarte al joculu”, explică Vianu Mureșan.
În ateliere, copiii sunt antrenați în jocuri creative spontane de desen și culoare pentru a observa pasiunea, înclinațiile, abilitatea de a reprezenta în mod expresiv lumea ludică specific vârstei și experienței fiecăruia. Ilustrațiile artistice ale participanților la atelier vor fi descrise, comentate și analizate.
Studenți de la Facultatea de Construcții, Cadastru și Arhitectură și de la Facultatea de Arte din Oradea au pregătit o serie de instalații pe care le veți vedea weekend-ul acesta la Citadel Delivery Oradea, în curtea interioară a Cetății. Demersul lor a fost ghidat de Greta Zsak și Vesa Marius pe tot parcursul etapelor de documentare, de concept, bugetare și execuție ale lucrărilor.
Spaţiu public ca “poezie”
A fost evenimentul organizat vineri în Cadrul Citadel Delivery de Ordinul Arhitecţilor din România filiala Bihor. Invitaţi au fost Ştefan Ghenciulescu arhitect, redactor şef revista Zeppelin, Arhitect, publicist şi cercetător în domeniul arhitecturii şi urbanismului, Ştefan Paskucz arhitect, preşedintele Comisiei Zonale a Monumentelor, Cristian Culiciu, istoric în cadrul Muzeului Ţării Crişurilor și sociologul Adrian Hatos, prof. doctor la Universitatea Oradea. Ștefan Ghenciulescu este membru în juriul Premiilor EU Mies van der Rohe 2019,lucrările premiate fiind prezentate aseară în cetate. Arhitectura în toate stările ei, și din multe, multe perspective e domeniul de introspecție a lui Ștefan Ghenciulescu.
Interesele sale actuale gravitează în jurul arhitecturii contemporane și a evoluției arhitecturii și dezvoltării urbane moderne și post-socialiste în sud-estul Europei. Este interesat și de regenerarea clădirilor și ansamblurilor urbane, precum și de proiectele alternative dedicate spațiului public. ” Stilul ca un set de caracteristici și norme fixe devine din ce în ce mai puțin relevant pentru discuția arhitecturală, și cu siguranță nu a jucat niciun rol în deciziile juriului.
Agende critice, priorități de top, politici urgente și așa mai departe, toate acestea nu au întâietate în fața scopului și poeticii fundamentale ale profesiei noastre: calitate spațială și inovații, logica și utilizarea bună, lumina, materialel, consecvența, expresia și simbolismul.Agende critice, priorități de top, politici urgente și așa mai departe, toate acestea nu au întâietate în fața scopului și poeticii fundamentale ale profesiei noastre: calitate spațială și inovații, logica și utilizarea bună, lumina, materialel, consecvența, expresia și simbolismul ” , consideră Ghenciulescu.
Acesta a pledat în Cetatea Oradea împotriva unei viziuni de dezvoltare a orașului gen “turistificare ” , adică o aranjare a orașului pentru turiști. “Să nu gândim doar pentru turiști “, fiindcă “turiștii pot să și strice foarte mult, chiar dacă turiști sunt buni fiindcă ei aduc bani “.
Citiți principiile noastre de moderare aici!