Site-urile de cumpărături au luat o mare amploare în ultima vreme. De multe ori ceea ce vedem online şi comandăm nu corespunde cu ceea ce primim.
Potrivit datelor furnizate de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Bihor, în 2013 au fost înregistrate 78 de reclamaţii care se refereau la achiziţiile prin intermediu internetului. „Dintre cele 70 de reclamaţii, 48 au fost întemeiate”, a declarat Giani Bura, comisar şef adjunct la CJPC Bihor.
Recomandări şi drepturi
CJPC Bihor face o serie de recomandări de care consumatorii trebuie să ţină seama la comanda unui produs online. „Dacă un consumator nu este mulţumit cu ceea ce a cumpărat are dreptul să returneze produsul în zece zile lucrătoare, de la momentul intrării în posesia acestuia. Consumatorul nu este obligat să invoce nici un motiv. Singurele costuri care pot cădea în sarcina sa sunt cele de returnare a produsului”, a precizat Giani Bura. Operatorul economic are obligaţia de a restitui sumele achitate de consumator în termen de 30 de zile lucrătoare.
Aceste drepturi nu se aplică în cazul achiziţionării de ziare, înregistrări audio-video sau programe informatice, dacă acestea au fost desigilate. Nu se aplică nici în cazul produselor care se pot degrada (unele alimente9, dar nici în cazul produselor personalizate, pachetelor turistice, cumpărăturilor făcute pe o platformă online, serviciilor financiare pentru care se aplică reguli specifice, pariurilor.
Operatorul economic vânzător este obligat să ofere informaţii complete despre nume, adresă şi sediul social, preţul produselor, inclusiv toate taxele şi comisioanele, metodele de plată, precum şi costurile livării. De asemenea, trebuie anunţat dreptul consumatorului de a denunţa unilateral contractul, precum şi informaţii despre data şi modalitatea livării. Data livrării nu trebuie să depăşească 30 de zile. Pe site mai trebuie afişate caracteristicile produsului.
La livrare, produsul trebuie însoţit de documentul fiscal de achiziţie, cartea tehnică, instrucţiunile de utilizare, montare şi întreţinere redactate în limba română. Nu trebuie să lipsească certificatul de garanţie, precum şi informaţii despre dreptul de denunţare unilaterală a contractului. „Dacă acestea nu sunt oferite până lalivrarea produsului, termenul de zece zile lucrătoare în care se poate returna produsul se prelungeşte la 90 de zile”, a subliniat şeful CJPC Bihor.
În cazul cumpărăturilor online, consumatorul are aceleaşi drepturi ca atunci când cumpără dintr-un magazin obişnuit, când produsul se defecteazăîn perioada de garanţie. „Sfătuim consumatorii să nu cumpere de pe un site care nu oferă în mod clar datele de contact”, conchide Giani Bura.
Consumatorii care au orice nelămuriri privind produsele sau serviciile pe care doresc să le achiziţioneze se pot adresa CJPC Bihor, atât pentru consiliere cât şi pentru sesizări. Adresa CJPC Bihor este str. Sucevei, nr. 4/A, fax 0259.431.817, e-mail: bihor@opc.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!