Marți, 22 februarie, de la ora 19.00, Filarmonica de Stat Oradea deschide sezonul recitalurilor cu cel al pianistului Mihai Diaconescu. În Sala Enescu-Bartók se vor putea audia lucrări compuse de Ludwig van Beethoven, Piotr Ilici Ceaikovski și Modest Mussorgsky.
[eadvert]
Recitalul va fi deschis cu Sonata op.109 în Mi major, compusă de Ludwig van Beethoven.
„Lucrarea este una dintre ultimele sonate compuse de Beethoven, iar punctul culminant este concentrat în partea a treia, unde tema principală este exprimată prin numeroase variațiuni. Sonata seduce ascultătorii prin caracterul său intim, renunțând la dramatismul puternic beethovenian și abordând un lirism special. În plus față de concentrarea atenției spre ultima parte, o altă caracteristică a sonatelor târzii ale compozitorului, este folosirea intervalului de terță în mod semnificativ”, se arată în prezentarea concertului. Sonata a fost compusă în 1820 şi a fost dedicată Maximilianei Brentano, fiica unui vechi prieten al compozitorului, Antonie Bretano.
Programul va continua cu Trei piese op. 9 de Piotr Ilici Ceaikovski. Sunt trei piese separate pentru pian, dar interpretate împreună. „La fel ca la Beethoven, acestea se îndepărtează de sala de concert și sunt compuse mai mult pentru a fi interpretate în saloanele intime. Prima piesă, Rêverie, crează impresia de improvizație liberă, cea de-a doua își exprimă destinația din titlu Polka de Salon, după denumire un dans slav adus în saloanele elegante ale vremii. În ultima piesă este evidentă influența lui Chopin, aici având de-a face din nou cu un dans slav pentru salon, de data aceasta Mazurka. Tema principală, alături de secțiunea centrală cu influențe populare, au dus la numeroase transcripții ale piesei, unele cu titlul de Valse Créole”, se punctează în prezentare.
Ultima parte a recitalului este dedicată lucrării Tablouri dintr-o expoziție de Modest Mussorgsky, o suită compusă din 10 piese dedicate pianului. Aceasta este cea mai cunoscută lucrare pianistică a lui Mussorgsky, care cunoaşte multiple adaptări pentru orchestră, cea mai des interpretată fiind cea a lui Maurice Ravel. Compozitorul a fost inspirat în compunerea celebrei lucrări de tablourile artistului și arhitectului Viktor Hartmann.
Mihai Diaconescu s-a născut la Craiova şi a început să studieze pianul la vârsta de 4 ani. A studiat la Cluj cursurile Academiei ,,Gh. Dima” dar și la Academia ,,Sibelius” din Helsinki. În tot acest timp va păstra o legătura artistică importantă cu Walter Krafft, sub îndrumarea căruia a avut privilegiul să fie de la o vârstă fragedă și fără de care ,,o carieră pianistică nu ar fi fost posibilă’’.
Pe scena internațională a debutat la vârsta de 12 ani, când, în cadrul unui curs de măiestrie a avut ocazia să cânte pe scena Kleinerkonzertsaal am Gasteig (Filarmonica din München). Va reveni aici peste doi ani (2006), cu un recital solo. În decursul carierei, tânărul pianist a participat la numeroase cursuri de perfecționare cu personalități marcante ale lumii muzicale şi a obținut numeroase premii în cadrul concursurilor naționale și internaționale.
La vârsta de 16 ani, Mihai Diaconescu debutează ca solist alături de orchestra Filarmonicii „Oltenia”, interpretând Concertul nr.1 în Do major de Ludwig van Beethoven. Este invitat să cânte frecvent în Germania, Italia, Austria. A avut ocazia să colaboreze cu artiști renumiți precum: Serghei Lomovsky, Ludmila Kruskhova, Pascal Gallois, Cristina Anghelescu, Filip Papa. Ca solist, Mihai Diaconescu a susținut concerte cu orchestre din România, Bulgaria și Finlanda. Predă pian la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj – Napoca.
Citiți principiile noastre de moderare aici!