OTL a comandat un studiu privind nivelul vibraţiilor şi zgomotului produs de tramvaie, înainte şi după reabilitarea căii de rulare în zona Podul Dacia – Giraţia «Turbo» din Centrul Civic. Iar concluzia echipei de specialişti ai Facultăţii de Inginerie Managerială şi Tehnologică Oradea este că „huruitul” a scăzut simţitor, chiar dacă nu spectaculos.
Potrivit cadrului universitar Florin Blaga, responsabil în cadrul proiectului, cel mai mult au scăzut vibraţiile, îndeosebi pe Podul Dacia. „Pe pod, pentru tramvaiele Tatra, vibraţiile au scăzut cu circa 63% iar pentru tramvaiele Siemens cu 78,7%. Iar la curbe şi în intersecţii, vibraţiile au scăzut cu 13% pentru tramvaiele Tatra articulate, cu 16% pentru cele cu remorcă şi cu 27% pentru Siemens. Cu procente asemănătoare au scăzut vibraţiile şi pentru liniile drepte”, a exemplificat Florin Blaga.
Primele explicaţii ale reducerii vibraţiilor sunt prinderile flexibile a şinelor şi turnarea unui beton special pentru calea de rulare de pe Pod.
Zgomot acceptabil acum
„Cât priveşte zgomotul produs de tramvaie, el a scăzut, în medie, de la 80 la 70 decibeli pentru Tatra şi chiar mai jos pentru Siemens. De menţionat însă că datele au fost măsurate cu sonometre chiar lângă calea de rulare, astfel că nivelul zgomotului propagat în zona trotuarului sigur este mai mic, şi cred că se încadrează acum în intervalul admisibil de 50 – 60 decibeli. Nu pot spune sigur, pentru că nu a fost obiectul studiului”, a mai spus universitarul.
Cât priveşte silenţiozitatea tramvaielor ULF faţă de cele mai vechi, Carmen Tocuţ, de la OTL, a completat: „Tramvaiele Tatra sunt vechi, unele au peste 30 de ani. Componentele lor nu sunt cele mai performante tehnologic, plus că apare şi uzura. Iar pe bandajele roţilor se acumulează depuneri. OTL intenţionează să achiziţioneze garnituri ceva mai noi şi mai confortabile, dar sigur nu ne vom permite să mai plătim 2,7 milioane de euro pentru un tramvai”.
Totodată, Tocuţ a mai informat că OTL a comandat studiul şi pentru a-şi putea argumenta viitoarele investiţii în reabilitare.
Ca măsuri suplimentare pentru reducerea poluării fonice, Florin Blaga a mai enumerat folosirea Hărţii de Zgomot a Oradiei pentru redirijarea traficului spre zone mai puţin aglomerate, amplasarea de panouri absorbante sau de covoare de gazon între şinele de tramvai precum şi îngrijirea căilor de rulare, fie covor asfaltic sau şine.
C.H.
Citiți principiile noastre de moderare aici!