Proiectul pentru extinderea terminalului de pasageri de la Aeroportul Oradea a fost semnat, iar în prezent firma care va extinde terminalul lucrează la partea de proiectare. Gabriel Nistor, directorul general al SC SSAB AG SA, constructorul face lucrările de extindere, estimează că documentația pentru obținerea autorizației de construcție ar putea fi gata la sfârșitul lui mai, lucrările urmând să înceapă, dacă totul merge bine, în luna iunie.
[eadvert]
La fel ca în cazul altor proiecte de infrastructură derulate în județ și finanțate cu bani europeni, constructorul lucrează contra cronometru, pentru că termenul pentru finalizarea construcției este sfârșitul lui 2023. „O întreprindere temerară, ținând cont de termenul scurt de finalizare, Lucrăm cu motoarele turate la maxim pe zona de proiectare”, a declarat Gabriel Nistor, în cadrul unei conferințe de presă.
„Până la sfârșitul acestui an va trebui finalizăm toate proiectele. Dacă nu respectăm termenele, putem pierde sume importante”, a precizat Călin Gal, vicepreședintele Consiliului Județean Bihor.
Peste 40 de milioane de euro costă proiectul pentru extinderea terminalului, iar 85% sunt fonduri nerambursabile.
Contractul pentru extinderea terminalului de pasageri va fi executat de asocierea SC SSAB AG SA (în calitate de lider), SC BEMEL AG SRL, SC ACA ZOORK SRL. Liderul de asociere este o firmă cu 100% capital românesc, înființată în anul 1991, care lucrează în mare parte în mediul privat. Potrivit contractului, constructorul are la dispoziție mai puțin de 9 luni pentru proiectarea și execuția lucrărilor.
În urma lucrărilor, suprafața construită a terminalului de pasageri se va mări de la 2.925 mp, cât este în prezent, la aproximativ 12.500 mp.
Terminalul T1 se va extinde ținând cont de un trafic de 400 pasageri/flux și proiectul prevede patru fluxuri principale: plecări/sosiri Schengen și plecări/ sosiri non-Schengen. Se vor asigura și fluxuri secundare dedicate pentru plecări și sosiri VIP. Astfel, în noul terminal ar urma să poată fi procesați 800 de pasageri/oră, atât pe zboruri interne, cât și pe zboruri internaționale.
Pe lângă fluxurile aeroportuare se vor realiza spații comerciale, birouri pentru personalul administrativ, handling, de securitate și pentru reprezentanții instituțiilor cu atribuții de control: poliția de frontieră, SRI și vamă. Noul terminal va fi încălzit cu apă geotermală și parte din energia electrică va fi asigurată de panouri fotovoltaice.
Managerul Aeroportului Oradea, Răzvan Horga, a subliniat faptul că echipa pe care o conduce a reușit, „după un efort susținut”, să acceseze ultimele fonduri rezervate dezvoltării aeroportuare. „Construim pentru anii care vor veni”, a spus Horga.
El a ținut să precizeze că pe perioada desfășurării lucrărilor, aeroportul rămâne deschis. „Aeroportul va continua operarea în terminalul vechi, unde vor fi amenajate spații temporare”, a explicat managerul, care a spus că în această vară sunt programate multe chartere de pe aeroport.
Aeroportul Oradea derulează în prezent încă două proiecte pe bani europeni. Unul este cel pentru extinderea pistei, care potrivit managerului Răzvan Horga, se află în fază avansată, urmând să fie depuse actele pentru obținerea autorizației de construcție. „Luna această ar urma să dăm ordinul de începere a lucrărilor”, a explicat managerul aerogării.
Pista de aterizare a aeroportului din Oradea urmează să fie extinsă cu încă 400 de metri, spre comuna Nojorid. La finalul lucrărilor, pista va avea lungimea de 2500 metri și un sistem de iluminare și semnalizare ce va permite aterizarea, chiar și în condiții de ceață densă, dinspre Nojorid. Extinderea pistei de decolare / aterizare va facilita operarea, fără restricții, pentru toate aeronavele de categorie „C” de tip Boeing 737 seriile 300….900 și Airbus 320/321.
În același proiect mai este prevăzută extinderea platformei de debarcare / îmbarcare, care va facilita suplimentarea numărului de locuri pentru staționarea aeronavelor de tipul Boeing 737 și Airbus 320/de321, aeronave ce se regăsesc în flotele majorității companiilor aeriene. Reprezentanții aeroportului subliniază că asta înseamnă „că vor putea fi operate simultan mai multe aeronave, în special în intervalele orelor de vârf”.
Cu gard inteligent
Al treilea proiect în derulare prevede construirea unui gard perimetral în lungime de 9.200 metri şi cu înălțimea de 2,5 metri, concomitent cu implementarea sistemelor de supraveghere tip gard inteligent.
Totodată, va fi construit un post de control a accesului pentru controlul persoanelor, vehiculelor și mijloacelor aeroportuare care acced în ZSAR și ZOA, amenajarea drumului perimetral în incinta aeroportului care să asigure siguranța și securitatea traficului aerian, construirea unei remize PSI cu dispecerat de pază pentru gararea și întreținerea a două autospeciale de intervenție în caz de incendiu și a unei autosanitare, necesare pentru creșterea siguranței și securității operațiunilor aeriene și deservire la sol a aeronavelor și pasagerilor, precum și asigurarea spațiului necesar operării pentru dispeceratul de pază și control a zonei de securitate. Drumul perimetral e construit astfel încât să suporte traficul greu, mai exact mașinile de intervenție în caz de urgențe.
Managerul Horga a insistat că, odată implementat acest proiect, Aeroportul Internațional Oradea se va conforma la cele mai recente cerințe ale regulamentelor aeronautice.
Trimite articolul
XMaestre, lasă viitorul fantasmagoric… Deci, zboruri pe când? Mang e de vină, știm ! Dar, Barcelona pe când? Milano pe când? Oradea e praf în ochi, gargara e puterea noastră, vom avea aeroport doar pentru avioanele armatelor străine, hai spuneți-o odată!
Nici o firma care lucreaza in Oradea nu sunt in stare sa termine lucrarile la termen si de calitate, vezi pasajul cantemir-sucevei care putea fi gata de mult dar lucrarile stagneaza pe motivul ca Freirom executantul lucrarii au multe lucrari si nu sunt in stare sa le faca la termen si de calitate;