Pe 25 martie, Jb solicita în scris atât Regionalei de Drumuri şi Poduri Cluj cât şi Ministerului Transporturilor o serie întreagă de informaţii ce vizau drumurile naţionale ce trec prin Bihor. Răspunsurile complete la aceste întrebări trebuiau să dea o imagine completă asupra situaţiei de la această oră. Din păcate însă, cu excepţia primei întrebări, Compania Naţională de Autrostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADN) a omis să facă publice valorile de atribuire a contractelor pentru reabilitarea drumurilor, încheiate deja. Aceasta deşi cotidianul nostru a solicitat explicit şi relevarea acestui aspect! Precizăm că răspunsurile formulate de către CNADN sunt semnate chiar de directorul general, Dorin Tiron.
Întrebări şi răspunsuri
În cele ce urmează, vom prezenta punctual, atât întrebarea formulată de către cotidianul nostru cât şi răspunsul celor responsabili:
„Jb: Dacă şi ce sancţiuni a primit constructorul Astaldi pentru defecţiuni de execuţie în reabilitarea DN 79 Oradea – Arad? Care e termenul de realizare a investiţiei şi valoarea contractuală?
CNADN: Valoarea contractului pentru DN 79 este de 266.308.233,37 lei fără TVA. Termenul de realizare a lucrării este 28.12.2010. Compania Astaldi va fi penalizată pentru nerecuperarea totală a avansului acordat pentru lucrări pe anul 2009 şi cu 0,1% pe zi pentru întârzieri”.
Concluzie: Aşadar, Astaldi va fi penalizată pentru nerecuperarea avansului, dar nu ni se spune cu cât…
„Jb: Am înţeles că Strabag a câştigat licitaţia şi pentru DN 19 Oradea – S.Mare. Când încep lucrările şi care e valoarea de atribuire? Până atunci, nimeni nu repară nimic?
CNADN: Lucrările de reabilitare la DN 19 vor fi realizate de compania Strabag şi au început în anul 2009 dinspre Valea lui Mihai către Oradea, respectiv Satu Mare”. Observaţie: despre valoarea contractului, nimic.
„Jb: Când încep lucrările de reabilitare a tronsonului Biharia – Chiribiş al DN 19?
CNADN: Tronsonul Biharia – Chiribiş, aflat pe DN 19, se află în programul de punere în ordine, urgenţa a II-a, cu termen de realizare 15 iunie 2010.
Jb: Când vor debuta lucrările de reparaţii la DN 1 şi la tronsonul DN 1H?
CNADN: Data la care au demarat lucrările de reparaţii la DN 1 şi DN 1H este 1 aprilie 2010, însă pentru porţiunea DN 1H cuprinsă între localităţile Zalău – Aleşd procedura de atribuire a contractului de execuţie pentru acest tronson va fi lansată în luna mai a acestui an şi se estimează a fi finalizată în septembrie 2010, putând astfel aprecia ca dată de începere a lucrărilor luna noiembrie a acestui an.
Jb: Ce se întâmplă cu DN 76 Oradea – Deva? Am înţeles că reabilitarea sa a fost împărţită în mai multe sectoare. De ani de zile miniştrii promit că debutează lucrările şi nu se întâmplă nimic. Drumul e o ruşine. E adevărat că sunt contestaţii? Vă rog să-mi comunicaţi situaţia juridică: cine a câştigat, pentru cât, cine contestă şi când se estimează că se va proceda la reparaţii pe acest drum?
CNADN: Lucrările de reabilitare a DN 76 din cadrul Proiectului de reabilitare drumuri V – IF BEI 21.489 au fost repartizate astfel:
Şoimuş – Baia de Criş (km 0 – 40) – contract de lucrări încheiat cu ofertantul declarat câştigător în data de 22.10.2009 cu clauza suspensivă*. Contractul a fost încheiat cu Asocierea SIRD Timişoara/STRACO GRUP/GENESIS/SCT Bucureşti.
Baia de Criş – Vârfurile (km 40 – 69,350) – contract de lucrări încheiat cu ofertantul declarat câştigător în data de 22.10.2009 cu clauza suspensivă*. Contractul a fost încheiat cu JV BAHIA SAN KRISTOBAL & ESCAVACIONES RUIZ Y MONEDERO.
Vârfurile – Ştei (km 69,350 – 102,660) – contract de lucrări încheiat cu ofertantul declarat câştigător în data de 28.08.2009. Contractul a fost încheiat cu clauza suspensivă*. Contractul a fost încheiat cu firma CONSTRUCT MOD.
*clauza suspensivă presupune începerea lucrărilor de către antreprenor după ce acesta a fost informat de către beneficiar (respectiv CNADNR SA) asupra disponibilităţii resurselor financiare necesare, aprobate prin documente legale şi incluse în bugetul de venituri şi cheltuieli al CNADNR SA.
Ştei – Beiuş (km 102,660 – 133,660) – au fost transmise comunicările asupra rezultatului procedurii de către ofertanţi; contractul de lucrări urmează a fi încheiat cu ofertantul declarat câştigător, după definitivarea tuturor procedurilor legale.
Beiuş – Oradea (km 133,660 – 184,390) – procedura de licitaţie pentru acest contract de lucrări a fost anulată deoarece ofertele depuse au fost neconforme şi inacceptabile. Procedura de licitaţie va fi relansată în funcţie de existenţa resurselor financiare pentru acest contract, la nivelul CNANDR SA”.
Ca la noi
Evidenţe: trei contracte au fost licitate, câştigate, contractate dar nimeni nu ştie când vor începe lucrările. La celelalte două tronsoane, de fapt tronsoanele care străbat Bihorul pe o distanţă de 82 km, Ştei – Beiuş şi Beiuş – Oradea, situaţia e şi mai jalnică. Aici nici măcar nu s-au finalizat licitaţiile. Mai mult, pentru Beiuş – Oradea procedura a fost anulată şi nu se ştie când va fi relansată! Poate doar atunci când nici cei mai pricepuţi şoferi nu vor mai fi în stare să facă „poligonul” între gropoaiele, gropile şi gropiţele ce brăzdează de ani de zile „obrazul” acestui drum. Deja nimic surprinzător, acolo nu ştiu constructorii ce vor lucra (nu ştie când, însă), CNADN a uitat să ne mai precizeze şi valoarea contractelor…
Tot legat de drumul Oradea – Deva, miercuri directorul Regionalei de la Cluj, Ion Pantelimon, ne-a declarat că vor începe lucrările de reparaţii, dinspre Vârfurile. Rămâne de văzut când vor ajunge şi la Oradea. Tot Pantelimon ne-a informat că şi pe DN 1 s-a pornit cu retuşurile dinspre Piatra Craiului spre Oradea.
Călin Corpaş
Citiți principiile noastre de moderare aici!