Iată considerentele operatorului de transport pentru refuzul cererii:
1. OTL-S.A. nu poate modifica programele de transport prin curse regulate cu tramvaie şi autobuze. Poate doar propune Primăriei Municipiului Oradea şi Asociţiei de Dezvoltare Intercomunitată Transregio Oradea, în urma unor analize, modificarea acestora.
2. Conform programului actual de transport, aprobat prin Hotărâre a Consiliului Local al municipiului Oradea, pe Linia 15 sunt planificate 11 curse în zilele lucrătoare cu şcoală, 9 curse în zilele lucrătoare cu vacanţă şi 6 curse în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale. Numărul de curse zilnic a fost stabilit avându-se în vedere în primul rând asigurarea nevoilor de deplasare pentru majoritatea locuitorilor din cartierul Podgoria şi de nr. de utilizatori ai liniei 15.
În anul 2018 pe linia 15 autobuzele au parcurs 53.003 km, rezultând o medie lunară de 4.416 km. Conform programelor actuale de transport, estimăm că şi în anul 2019 autobuzele vor parcuge aproximativ acelaşi nr. de km. La un cost mediu estimat de 6,50 lei/km, cheltuielile lunare de exploatare vor fi de 28.704 lei.
Din verificările noastre efectuate în anii anteriori şi în ultimele zile din acest an, am observat că nr. acestora este mult mai mic faţă de cel necesar pentru acoperirea costurilor.
Marţi, 12.02.2019, în zi lucrătoare cu şcoală, tip de zi cu nr. maxim de utilizatori, cu autobuzul Volvo Vest a cărui capacitate de transport este de 95 locuri din care 35 pe scaune, pe Linia 15 s-au deplasat de la Podgoria spre Piaţa Cetăţii 182 de călători, iar de la Piaţa Cetăţii spre Podgoria, 201 călători. Sunt diferenţe între nr. de călători transportaţi pe cele două sensuri pentru că 22 de călători au coborăt în staţile existente pe traseu până la Bazinul Olimpic (Sinagoga Ortodoxă, Centrul Civic/CEC, Parcul Brătianu şi Bazinul Olimpic).
Nr. maxim de călători transportaţi/semicursă a fost de 41 şi s-a înregistrat în semicursa cu plecare la ora 7:06 din staţia cap linie Podgoria nr. 19, din care 22 au urcat în această staţie.
Din cei 383 călători transportaţi, 94 nu şi-au achitat taxa de călătorie. 260 călători şi-au validat abonamentul de călătorie, iar bilet de călătorie au validat 29 de călători. Considerând două călătorii/zi la posesorii de abonamente, rezultă că pe linia 15 sunt 130 de abonaţi.
Împărţind nr. de călători transportaţi în 12.02.2019, nr. care cuprinde şi pe cei care nu şi-au validat tichetul de călătorie, la nr. curse efectuate/zi (11), rezultă o medie de 34,8 călători/cursă şi de 17,4 călători/semicursă.
Estimând că lunar pe linia 15 s-ar încasa din vânzarea de bilete 2.704 lei, rezultă că pentru acoperirea costurilor de exploatare ale liniei 15 sunt necesare şi 325 de abonamente vândute lunar, toate considerate la tariful de 80,00 lei/buc, chiar dacă mulţi utilizatori ai liniei 15 sunt posesori de abonament eliberate pensionarilor. Rezulta că pentru acoperirea costurilor sunt necesare suplimentar 195 de abonamente/lună.
În luna ianuarie 2019, pe Linia 15 au fost efectuate 343 de curse, s-au înregistrat 5.536 de validări, rezultând o medie de 16,14 călători plătitori/cursă şi de 8,07 călători plătitori/semicursă.
Avându-se în vedere cele prezentate, va lăsăm pe d-voastră să apreciaţi dacă zona este „tratată cu neseriozitate” din punct de vedere al transportului public.
În concluzie, răspunsul OTL este:
La cererea de „adăugare neapărat a unei curse şi la ora 7:25 dinspre Podgoria spre centru (pentru copii şi tineri contează şi o jumătate de oră de somn în plus)”.
Avându-se în vedere că:
– la programele actuale de circulaţie sunt costuri mari de exploatare neacoperite din încasări;
– diferenţa de plecare între cursa actuală (7:06) şi cursa solicitată (7:25) este de doar 19 minute;
– nr. maxim al călătorilor transportaţi în semicursa de la ora 7:06 poate fi 45 şi a celor care urcă din staţia Podgoria nr. 19 de cel mult 25, (în 12.02.2019 au fost 22 de călători), OTL-S.A. nu va propune şi nu va susţine introducerea cursei solicitate în programul de circulaţie al Liniei 15 din zilele lucrătoare cu şcoală; ar fi necesar să fie planificat în circulaţie încă un autobuz şi un conducător auto pentru a efectua doar această cursă.
2. “Adăugarea unor curse dinspre Centru spre Podgoria, inclusiv la orele 17:30, 21:30, 22:30, 23:30 (sunt oameni care lucrează în schimburi, sunt oameni activi şi mulţi tineri care circulă în oraş la meditaţii, sport, cercuri de specialitate etc) şi invers, dinspre Podgoria spre centru, la fel.”
Avându-se în vedere că:
– la programele actuale de circulaţie, costurile lunare sunt mult mai mari decât veniturile înregistrate;
– în penultima cursă din programul actual, cu plecare la 18:28 din staţia Piaţa Cetăţii, spre Podgoria au fost înregistraţi doar 15 călători, iar la ora 19:00 la întoarcere din Podgoria spre Piaţa Cetăţii, numai 11 călători;
– în ultima cursă din programul actual, cu plecare la 20:28 din staţia Piaţa Cetăţii, spre Podgoria au fost înregistraţi doar 4 călători, iar la ora 21:00 la întoarcere, din Podgoria spre Piaţa Cetăţii, numai 2 călători;
OTL-SA nu va propune şi nu va susţine introducerea în programele de circulaţie ale Liniei 15 a unor noi curse, transmite conducerea OTL, directorul general Mircea Viorel Pop, directorul tehnic Adrian Revnic, directorul economic Romeo Nica şi şeful Compartimentului Exploatare, Augustin Ciure.
[related-post post_id=”2194419″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!