[eadvert]
Partidele politice au primit 227 de milioane de lei, din subvenții, în 2023, o sumă record, potrivit unei analize Expert Forum (EFOR). Mai mult, anul trecut cele șase partide care au beneficiat de subvenții au reușit să cheltuie o sumă mai mare decât cea primită de la buget, mai exact 252 de milioane de lei.
„Pentru prima dată în ultimii ani, valoarea totală a cheltuielilor o depășește – chiar vizibil – pe cea a veniturilor. Bugetul pe anul 2024 a adus alocări și mai mari, în valoare de 314 milioane de lei, pe care partidele le vor putea folosi pentru cheltuieli legate de funcționare și promovare, dar și pentru campaniile electorale”, se arată în documentul EFOR.
Reprezentanții ONG-ului susține că deși au protestat împotriva creșterii sumelor alocate partidelor de la bugetul de stat, acesta fost aprobat în formatul propus de partide.
„În contextul discuției despre comasarea alegerilor, infuzia de bani publici nu face decât să favorizeze partidele mari și mai mult. În cazul comasării alegerilor europarlamentare cu cele locale – și, deci, a unor campanii suprapuse – partidele mari care beneficiază de subvenții vor avea un avantaj major în defavoarea celor care vor desfășura campanii la nivel local sau regional”, subliniază EFOR.
Analiza atrage atenția asupra confuziei care se poate produce cu privire la modul în care partidele vor cheltuie banii și pe ce, în cazul comasării alegerilor.
Cheltuielile pentru presă, un nou record
Analiză făcută de EFOR arată că, în 2023, partidele au cheltuit cele mai mari sume pentru presă și propagandă. Astfel, 120 de milioane de lei au fost alocate în această direcție, adică 48% din totalul cheltuielilor.
„Cheltuielile pentru presă și propagandă au ajuns la un nou record, adică 120 de milioane de lei, după ce în 2022 partidele politice au cheltuit 100 de milioane de lei”, susține EFOR.
Problema ridicată de ONG este faptul că multe dintre contractele partidelor politice sunt încă ținute la secret, chiar dacă acestea folosesc bani publici pentru aceste contracte. O parte din contracte vor deveni publice în luna mai, când partidele publică rapoartele de venituri și cheltuieli detaliate pentru anul 2023.
„Dar, având în vedere ambiguitățile legale, numai o parte dintre partide le publică detaliate – adică să includă toate contractele – restul publicând o formă compactă. Chiar și cele care publică, precum PNL, includ doar contractele cu firmele de consultanță, prin care cheltuie o mare parte a banilor – nu vedem și beneficiarii finali, cei care promovează partidele. După cum am menționat anterior, USR rămâne singurul partid care publică lista de contracte finanțate din bani publici, pe https://transparentasg.usr.ro/”, se mai arată în documentul citat.
„Considerăm că această lipsă de transparență afectează serios încrederea în finanțarea partidelor politice și ridică semne serioase de întrebare privind modul în care cheltuie fondurile. Acest fapt este mai grav cu cât intrăm în an electoral, iar modul în care cheltuie bani principalele partide politice din România nu este nici pe departe transparent”, se mai arată în raportul EFOR.
Activitatea politicienilor pe Facebook
Politicienii au cheltuit, în ultimele 30 de zile, peste 26.000 de lei, să ajungă la votanții din Bihor, potrivit Ad Library Facebook. Pe primele locuri, la sumele cheltuite, se află Cătălin Drulă, USR și Marcel Ciolacu. Topul este completat de politicieni locali, cum ar fi senatorul liberal Adrian Hatos. Acesta a promovat mai multe postări, pe pagina de Facebook.
Printre postările plătite se numără și: „Situația materială precară se află de cele multe ori în spatele abandonului școlar! De aceea am sprijinit și votat Proiectul de lege L552/2023 prin care se continuă programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 450 de unități de învățământ preuniversitar de stat. Prin acest proiect de lege se dorește limitarea efectelor negative asupra procesului educativ și stimularea motivației pentru învățare! #Legibune”.
Vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, Mircea Mălan, a plătit postări în care se vorbește despre stadiul proiectelor din infrastructură, bugetul CJ sau introducerea rețelelor de gaz.
PSD Bihor a promovat investițiile unor primari din județ (din Gepiu, Tulca, Batăr), că a scăzut inflația, și despre scandalul de la Primăria Oradea, cu contractele de publicitate date apropiaților fostului purtător de cuvânt, Anca Deac, și viceprimarului Antonia Nica.
Adrian Madar, președintele PSD Oradea, a promovat postări despre prețul gigacaloriei, numirea lui în funcția de președinte interimar al PSD Oradea și câștigarea procesului prin care a contestat includerea în tariful pentru utilizatorii RER a cotei de profit de 10% aferentă cheltuielilor cu depunerea în rampă. Președintele USR Bihor, Silviu Dehelean, a făcut postări despre corupție și numirile de la DNA și Parchet, DNA-ul pădurilor și mafia gunoaielor, dar și despre desființarea pensiilor speciale.
Cheltuielile cu presa în 2023
- PSD – 57 milioane – 67%
- PNL – 46 milioane – 63%
- USR – 14 milioane – 31%
- AUR – 2 milioane – 5%
- PMP – 1 milioane – 22%
Statistici Expert Forum:
- Partidele au primit din anul 2008 un total 1,5 miliarde de lei. Între 2021 și 2023 au primit 718 milioane de lei și au cheltuit 548 milioane de lei. Din această sumă, veniturile PSD reprezintă 45%.
- Din această perioadă, cele mai mari venituri s-au înregistrat în 2022, adică 256 de milioane de lei, iar cele mai mari cheltuieli în 2023 – 252 de milioane de lei
- Anul în care PSD a cheltuit cel mai mult e 2022 – 93 de milioane, iar PNL a cheltuit cel mai mult în 2023 – 72 de milioane de lei. AUR nu a cheltuit aproape nimic până în 2023, când a cheltuit dintr-o dată 39 de milioane lei.
AEP a virat, în 2023, următoarele sume:
● Partidul Social Democrat – 88,3 milioane de lei
● Partidul Național Liberal – 74,9 milioane de lei
● Partidul Mișcarea Populară – 2,5 milioane de lei
● Uniunea Salvați România – 40,3 de milioane de lei
● Alianța pentru Unirea Românilor – 17,8 milioane de lei
● Pro România – 3,3 milioane de lei
Topul personalităților cu cele mai mari cheltuieli pe Facebook, în ultimele 30 de zile, cu target audiența din Bihor
- Cătălin Drulă, Uniunea Salvați România – 3.052 lei
- USR, Uniunea Salvați România – 2.517 lei
- Marcel Ciolacu, Partidul Social Democrat – 1.861 lei
- Adrian Hatos – 1.850 lei
- Mircea Mălan – 1.365 lei
- PSD Bihor – 1.005 lei
- Adrian Madar – 917 lei
- Silviu Dehelean – 888 lei
- RMDSZ (UDMR) – 661 lei
Florin Birta susține comasarea alegerilor: „Cu acești bani s-ar putea construi 40 de pasaje”
Publicitate plătită pe social media. Topul politicienilor bihoreni pe Facebook
Analiză EFOR: 256 de milioane de lei, subvențiile acordate partidelor politice în 2022
Raport Expert Forum: Bolojan și Birta, în topul donatorilor la partid
Trimite articolul
XEste inadmisibil că.partidelevsa primească bani de la buget pentru propaganda la televiziuni și presa, finanțarea partidelor ar trebui eliminată cu excepția in perioada alegerilor pentru campania electorală.
Mizerabil acest Hatos . Un impostor profesional, care face sondaje sociologice cu rezultate platite-fapt dovedit cu asupra de măsură de profesorul Drecin-care își muta abuziv odrasla la Gojdu, care nu are nimic in comun cu liberalismul . Hatos nu a făcut nimic. Doar sluj pe lângă Bolojan-Sarcofag. Ca membru în Comisia de învățământ a Senatului a contribuit masiv la doua legi ale educației proaste. Unde mai pui că vrea să ne pună în casa repartitoare. HATOS TREBUIE ELIMINAT DIN ViATA PUBLICA.