BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Raport AIAS în cazul planorului prăbușit la Ineu, în 2023: o reparație necorespunzătoare a dus la ruperea unei aripi

Raport AIAS în cazul planorului prăbușit la Ineu, în 2023: o reparație necorespunzătoare a dus la ruperea unei aripi

De Adrian Laboș
la 18 June 2024 14:53

Raport AIAS în cazul planorului prăbușit la Ineu, în 2023: o reparație necorespunzătoare a dus la ruperea unei aripi

18 June 2024 14:53
Specialiștii Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) au formulat concluzii în urma investigației care a vizat prăbușirea, în iunie 2023, a unui planor pe aerodromul din Ineu, accident în urma căruia pilotul, Marius Onița, de 40 de ani, a murit.
Scris de Adrian Laboș - Specialiștii Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) au formulat concluzii în urma investigației care a vizat prăbușirea, în iunie 2023, a unui planor pe aerodromul din Ineu, accident în urma căruia pilotul, Marius Onița, de 40 de ani, a murit.

Trimite articolul

X

Potrivit raportului AIAS, consultat de Jurnal bihorean și Bihon, aeronava a evoluat în limitele prevăzute de manualul de zbor. Însă, în momentul în care a încercat să aterizeze, aripa din dreapta s-a desprins de fuzelaj și planorul s-a izbit de pământ. Specialiștii în siguranța aviației civile au explicat că ruperea aripii a fost favorizată de o reparație anterioară necorespunzătoare și de reducerea rezistenței tălpilor lonjeronului (piesa care reprezintă grinda de rezistență a aripii – n.red.), cauzată de „îmbătrânirea firelor de carbon”.

Ultimul zbor

Planorul pilotat de Marius Onița, un orădean de 40 de ani, a decolat de pe terenul de zbor din Ineu pe 4 iunie 2023, puțin după ora 17:30, fiind tractat o altă aeronavă. După un zbor de mai bine de o oră, pe o vreme frumoasă, fără vânt sau nori, la ora 19:02 pilotul a anunțat că intră în procedura de aterizare.

„În timpul acestor evoluții, planul din dreapta al aripii s-a desprins de fuzelaj, iar planorul a intrat într-o evoluție necontrolată. După aproximativ 2 secunde, a luat contact cu solul, inițial cu planul stânga, apoi cu zona cabinei, care a fost distrusă complet, iar fuzelajul a fost aruncat spre înainte, cu rotire, aproximativ 20 de metri față de locul de impact”, se arată în raportul Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile.

În urma impactului, pilotul, care avea aproximativ 300 de ore de zbor și deținea un canal de YouTube unde posta imagini din timpul zborurilor, a murit pe loc.

AIAS: lipirea deficitară a favorizat desprinderea aripii

Specialiștii AIAS au stabilit că planorul de tip Discus b, era înmatriculat în Germania, avea peste 3600 de ore de zbor și mai bine de 1400 de aterizări. A fost construit în 1985 și a fost implicat de-a lungul timpului în alte două incidente: prima dată în 2003, când s-a prăbușit după ce s-a ciocnit cu un cablu de telecabină, și a doua oară în 2020, când a fost distrus într-un accident cercetat de autoritățile franceze.

[eadvert]

După o verificare din ianuarie 2023, nu au fost menționate probleme în jurnalul de întreținere al planorului, iar o lună mai târziu era emis certificatul de evaluare a navigabilității. AIAS menționa că, în perioada 15 aprilie – 4 iunie 2023, aeronava a efectuat 13 zboruri fără nicio problemă tehnică.

Raportul Autorității pentru Siguranța Aviației Civile dezvăluie că aripa dreaptă, cea care s-a desprins în timpul zborului fatal, a fost montată pe planor în decursul anului 2022. Însă „nici operațiunea de instalare și nici data efectuării acesteia nu apar menționate în documentele de evidență a activității de întreținere ale planorului”, se arată în documentul citat.

O expertiză AIAS a arătat că aripa din dreapta a suferit cel puțin o reparație în partea în care se îmbină cu fuzelajul.

„În această zonă, țesătura din fibră de sticlă a fost impregnată cu rășină epoxidică, care a fost depusă într-un strat neuniform, ceea ce a făcut ca lipirea să fie deficitară. Lipirea deficitară a fost cauzată fie de lipsa aplicării presiunii în timpul efectuării reparației, fie de aplicarea unei presiuni neuniforme, ceea ce a generat apariția a numeroase goluri și bule de aer în timpul procesului de întărire a adezivului. Cel mai probabil, această lipire deficitară a favorizat desprinderea extradosului planului dreapta (a aripii din dreapta – n.red.)”, se arată în raport.

În plus, analiza a evidențiat că îmbătrânirea firelor de carbon a afectat structura tălpilor lonjeronului aripii din dreapta.

Concluzii

Desprinderea aripii din dreapta a planorului a intervenit, explică specialiștii AIAS, în timpul manevrelor dinaintea aterizării: „După efectuarea manevrei de trecere de la zborul în coborâre la zborul în urcare (resursa pozitivă), într-un interval de timp de 2-3 secunde, planorul a atins înălțimea de 90-100 de metri, iar pilotul a oprit urcarea planorului prin împingerea manșei, creând astfel o resursă negativă, moment în care cel mai probabil planul dreapta s-a rupt, planorul intrând într-o evoluție necontrolată.”

În urma investigației, Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a concluzionat că ruperea aripii planorului a fost favorizată de „adeziunea deficitară la îmbinarea nervurii de capăt cu învelișul planului (reparație necorespunzătoare) și de micșorarea rezistenței tălpilor lonjeronului din cauza separării în timp a firelor de carbon (îmbătrânirea firelor de carbon)”.

Trimite articolul

X
Taguri:
aias ,
ineu ,
planorul prăbușit
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    powered by Surfing Waves

    BIHON Sport local

    Campioana mondială a pierdut „finala” din „optimi” la lovituri de departajare!
    Cu evoluții modeste la actuala ediție, campioana mondială en-titre a părăsit Campionatul Mondial după optimile de finală.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    FOTO-VIDEO
    Mai multe femei din Republica Moldova, exploatate sexual de o conațională într-un apartament din Oradea
    Procurorii DIICOT Oradea au reținut marți o femeie de 52 de ani, originară din Republica Moldova, acuzată de trafic de persoane și proxenetism.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Donare multiorgan în Bihor: tânăr de 22 de ani în moarte cerebrală dă viață altora
    La Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor a avut loc o prelevare multiorgan de la un pacient în vârstă de 22 de ani, aflat în moarte cerebrală.

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Mai mult de jumătate dintre autospecialele SAJ Bihor sunt învechite. Cinci dintre ele au parcurs peste 1.000.000 km
    Mai bine de jumătate dintre autospecialele utilizate pentru transportul pacienților orădeni la spital sunt mai vechi de șapte ani, cele mai vechi fiind fabricate în perioada 2008-2009. Potrivit crisana.ro, toate au parcurs peste 500.000 de kilometri, iar cinci dintre ele au depășit chiar un milion de kilometri.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Simulare de urgență la Oradea: cutremur și incident radiologic în același timp
    Marți, 27 mai, începând cu ora 18:00, pompierii militari din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Crișana” Bihor vor desfășura un exercițiu cu forțe și mijloace în teren.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Precizări ale DNA în cazul inculpării șefului Direcției Agricole Bihor. Este anchetată și o funcționară din instituție
    Direcția Națională Anticorupție a venit cu precizări în cazul punerii sub control judiciar a directorului executiv al Direcției pentru Agricultură Bihor, Nicolae Hodișan, inculpat marți de procurorii DNA Oradea sub acuzația de abuz în serviciu, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată. 1
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.