Preşedintele CJ Bihor, Radu Tirle, ne declara vineri că de la Bruxelles a primit o adresă prin care Comisia Europeană ar cere lămuriri despre proiectul de investiţie în Aeroport. Înainte cu câteva zile, Consiliul Judeţean vota modificarea indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul de reabilitare şi modernizare a pistei şi a platformei de la Aeroport. Datorită creşterii performanţelor aparatelor de zbor, pistele pot fi concepute acum pe o distanţă mai mică. De aceea, CJ a votat modificarea proiectului, prin micşorarea pistei, de la 2,4 km lungime, la 2,1 km. Adică la lungimea minimă admisă. De asemenea, platforma pentru parcarea avioanelor va fi şi ea redusă, de la zece la şase locuri.
„Astfel, s-au tăiat şi din costurile pentru balizaj, făcându-se în total o economie de aproximativ 9 milioane de euro”, ne-a declarat Viorel Băican, şeful Biroului Achiziţii de la Aeroport. Adică, de la costuri de 31,5 milioane euro, fără TVA, acum se speră ca, prin licitaţie, să se scadă chiar până la circa 20 milioane euro, pentru ca proiectul european să aibă mai multe şanse de finanţare.
Radu Tirle, cu jalba la minister
Preşedintele Radu Tirle îşi pune acum toate speranţele în fonduri europene, chiar dacă acestea nu ar acoperi toate costurile pentru reabilitarea pistei. De aceea, se ia în calcul varianta redirecţionării banilor din viitorul credit de 15 milioane lei şi spre Aeroport. Astfel stând lucrurile, s-a renunţat la posibilitatea concesiunii, pe care Radu Tirle o promovase în ultima perioadă.
Multe depinde însă de Ministerul Transporturilor, care e organismul intermediar ce gestionează fondurile structurale pe transport (POS Transport). Şeful CJ spune că şi Primăria Oradea se va implica, o dată ce se va primi undă verde pentru finanţarea europeană. O întrebare, totuşi: cât e dispus preşedintele CJ să aştepte după banii europeni? Mai ales că, Radu Tirle însuşi o zice, până la toamnă nu se va mişca nimic la minister… Concesiunea? „Eu întotdeauna am spus că pentru Aeroport sunt trei soluţii: finanţarea europeană, credit-furnizor şi apoi concesiunea”, spune Ţîrle. Studiul de oportunitate realizat de Deloitte la comanda lui Radu Tirle recomandă, totuşi, concesiunea.
Între timp, la Aeroportul Oradea se lucrează în continuare la modernizarea terminalului. Finalizarea lucrărilor întârzie, însă. Se speră însă că vor fi gata în august.
C.C.
Citiți principiile noastre de moderare aici!