După aproape un an și jumătate de discuții, evaluări, contestații și reevaluări, disputa între Termoficare SA și Uniqua Asigurări SA, legată de efectele avariei turbinei noi, de la finalul lui 2018, a ajuns la un punct final. Societatea va achita daunele cauzate de nefunționarea turbinei la nivelul indicat de Termoficare SA, superior față de primul raport de evaluare.
Asiguratorul nu achită, însă, daune legate de defecțiunea tehnică în sine, ci doar cele provocate de aceasta.
Consiliul local și-a mandatat, miercuri, reprezentanții din Adunarea Generală a Acționarilor să accepte „convenția de tranzacție dintre societatea Termoficare Oradea SA, societatea de Asigurare Uniqua Asigurări SA și Primăria Oradea”. Aceasta „stinge definitiv și irevocabil” disputa pe care părțile o au în legătură cu „încadrarea și întinderea daunei”, se arată în adresa trimisă de operatorul de termie municipalității orădene.
Două concluzii
După avaria de la finalul anului 2018 începutul lui 2019, experții evaluatori au formulat două concluzii, pe două teme distincte: pagubele înregistrate din punct de vedere tehnic – Noxa Consulting și cele de ordin financiar – expert contabil Petre Marius.
Noxa Consulting a considerat că „uzura nu este un risc asigurat”, pentru că nu este acoperit de polita de asigurare. A considerat că furtunul și garnitura s-au uzat ori din cauza montajului greșit, ori din cauza unei erori de proiectare. „Noi, în caietul de sarcini și ulterior în contractul de asigurare avem trecute ca riscuri asigurate și aceste situații, și am considerat mereu că primează prevederile contractului față de ceea ce se arată în poliță”, spune Dan Crețu, directorul comerical al Termoficare SA și purtător de cuvânt al operatorului.
Uniqua a preluat concluziile expertului evaluator care, pe partea de pierderi, a evaluat la 3,1 milioane de lei dauna creată de nefuncționarea turbinei, într-o perioadă de vârf din an.
„Am contestat și asta, iar pe baza calculelor expertului, am ajuns la peste 3,56 milioane de lei. Ne-am adresat cu această dispută și la Autoritatea de Supraveghere Financiară dar ei au declinat competența, cu argumentul că ar fi o chestiune de ordin contractual. Ne-au sfătuit să mergem în instanță. Noi ne-am pregătit dosarul pentru proces. Ori după proces, câștigătorul poate cere celui care pierde inclusiv cheltuieli de judecată, cu avocații și contravaloarea expertizelor. Acesta a fost momentul în care Uniqua ne-a comunicat că va acoperi întreaga pierdere pentru nefuncționarea turbinei”, relatează Crețu.
Ieri a avut loc ședința Adunării Generale a Acționarilor Termoficare SA. Plata poliței de asigurare se face în 10 zile de la momentul în care, atât operatorul, cât și municipalitatea, au semnat acordul.
Decembrie 2018 – ianuarie 2019
Turbina nouă a fost avariată în intervalul 13 decembrie 2018 – 8 ianuarie 2018. În mare secret, a fost demontată și dusă în Ungaria, pentru reparații. Defecțiunea a constat în uzarea rapidă a unui manșon și a unei conducte, din cauza cărora angrenajul pierdea ulei.
Trimite articolul
Xfirmele de asigurari sunt facute ca sa traiasca ei bine sa incaseze bani de la clienti iar cand sa despagubeasca nu prea o fac decat arareori, firmele de asigurari ar trebui desfintate si create fonduri de asigurrejudetene si nationale pe langa cj si primarii cu legi clare si despagubiri, este inadmisibil ca firmele de asigurari sa aiba profituri de milioane de euro in baza taxelor de asigurare iar pagubitii sa nu fie despagubiti.