Jurnal bihorean, împreună cu Timiş Express, Jurnal arădean, cotidianul de limbă maghiară din Satu-Mare, Friss Ujsag şi Jurnal de Caraş-Severin, toate publicaţii editate de către trustul Inform Media, au realizat un studiucomparat între cele patru oraşe transilvane.
Deocamdată am analizat capitolul publicităţii stradale. Astfel, am putut observa încă din start diferenţe majore între acestea. Chit că toate cele patru oraşe sunt reşedinţe de judeţ. Datele primite de la primăriile municipiilor Oradea, Timişoara, Satu-Mare, Arad şi Reşiţa variază destul de mult. Timişoara e de departe municipiul cu cele mai mari încasări din publicitatea stradală. Putem spune că cifrele de la acest capitol dau un indiciu şi în privinţa diferenţelor de dezvoltare între oraşe.
Oradea e a doua plasată după Timişoara, în timp ce, surprinzător poate, Satu-Mare depăşeşte Aradul la acest capitol. Reşiţa a obţinut cele mai slabe venituri la acest capitol în 2009 şi prima parte a anului 2010.
Milioane la Timişoara
„Se plăteşte taxă către Primărie şi pentru reclama de pe o proprietate privată, dacă spaţiul e cu expunere. Pentru reclamă şi afişaj se întocmesc contracte de prestări servicii, cu plata lunară a taxei către Primărie. Dincolo de taxa ce se încasează de către Primărie, pentru reclamă sau afişaj pe domeniul public se încheie un contract de închiriere sau concesiune. Pe domeniul privat sigur că există o relaţie convenită cu proprietarul respectiv”, ne-a declarat directorul economic adjunct al Primăriei Oradea. Tănase Miculescu spune că, potrivit legii, persoanele care au asemenea activităţi au obligaţia să declare la Primărie. „Desigur, Primăria Oradea se îngrijeşte dacă se declară sau nu. Avem activităţi de depistare a publicităţii stradale şi/sau a afişajului nedeclarat, aşadar netaxat de către Primărie”, mai spune Miculescu.
Conform datelor furnizate de către PMO, până pe 10 iunie a.c. s-au încasat din aceste taxe la bugetul local 266.518 lei noi. În 2009 au fost vărsaţi 466.911 lei, iar în 2008 – 465.449 lei. Văzând datele, se estimează că anul acesta vor fi depăşite sumele colectate în anii anteriori.
Potrivit şefului Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara, Adrian Bodo, în anul 2009 Primăria Timişoara a încasat suma de 2.598.349 de lei din taxa de publicitate stradală. În anul 2010 se prognozează că încasările vor fi mai mari ţinând cont de suma colectată până la jumătatea acestui an. Astfel, până la data de 21 iunie 2010 municipalitatea timişoreană a încasat 1.511.585 lei, a arătat Bodo.
Datele Aradului…
Potrivit datelor de la Primăria Arad, din publicitate stradală (unde s-a inclus atât afişajul – bannere, mashuri etc. cât şi împărţirea de fluturaşi, ziare) dar şi taxa de ocupare a domeniului public, considerată de Primăria condusă de Gheorghe Falcă, activitate conexă celei de publicitate, s-au obţinut următoarele sume: pe 2009 – 3,6 milioane lei. Din 1 ianuarie 2010 până pe 18 iunie 2010 – 2,55 milioane lei.
Aceste date la comun oferite în primă fază de către Primăria Arad sar mult peste toate celelalte furnizate de către primării. Chiar şi peste Timişoara. Cu toate acestea, milioanele de lei prezentate iniţial de către edilii arădeni nu reflectă cu adevărat veniturile obţinute doar din publicitate stradală. Strict la acest capitol, Aradul stă destul de prost: pe 2009, din publicitatea stradală (taxa afişaj, taxa reclamă şi taxa 3% pe contracte) s-a colectat suma de 116.752,04 lei. În primul trimestru al acestui an s-au obţinut deja 48.081,95 lei.
„Sumele obţinute din taxele percepute de Primăria Arad pentru publicitate stradală sunt, în acest an, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut (1 ianuarie -18 iunie 2009) mai mari cu 53%”, susţine purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, Corina Drăghici. Aceasta a mai adăugat că banii obţinuţi din publicitatea stradală de pe teritoriul municipiului Arad intră ca venit la bugetul local, neavând, însă, o destinaţie specială. Cel mai probabil, banii câştigaţi aici sunt folosiţi la investiţii. Doar banii obţinuţi din taxe speciale au o destinaţie specială.
Satu-Mare şi Reşiţa
La Satu-Mare, la acest capitol edilii acestui municipiu au colectat anul trecut suma totală de 182.356 lei, iar în acest an, până în 20 iunie suma se ridica la 124.114 lei.
În cazul Reşiţei, pentru 2009 vorbim de 100.850 de lei, iar în anul 2010, inclusiv luna mai, suma se ridică la 22.388 de lei. Aşadar, o valoare totală: 123.238 de lei.
RECLAME ÎN 2010
Aveţi mai jos încasările PMO din taxa pe reclama postată pe domeniul public în 2010. Dăm publicităţii primii 15 contribuabili, dintr-un total de 33:
COMMUNICATIONS MEDIA SRL 18.407,67 lei
ACTIVE MEDIA SRL 6.495,55
VITRINA FELIX MEDIA SA 3.320,82
EUROMEDIA GROUP SA 3.030,00
HOLLYWOOD MULTIPLEX 2.475,80
AFFICHAGE ROMANIA SRL 2.268,93
ARTMEDIA PUBLICITATE SRL 1.766,55
PROMOTION MEDIA SRL 1.612,16
WIZARD MEDIA SRL 1.603,23
TARGET COMMUNICATIONS SRL 879,85
CARREFOUR ROMANIA 706,24
NEWS OUTDOOR ROMANIA SRL 691,00
OMEGAVILLE SRL 575,04
GOTIC MEDIA SRL 567,03
WEST DESIGN CENTER SRL 449,00
TAXA PE AFIŞAJ
Aveţi mai jos primele 15 firme care au cotizat pentru taxa de afişaj în 2009, conform datelor oferite de către municipalitate:
SELINA INVEST SRL 3.375,00 LEI
TRANSILVANIA GEN. IMP-EXP. SRL 1.565,09
TOP MOTOR SRL 1.521,21
CETATEA NOUA SRL 1.458,62
METRO CASH & CARRY ROMANIA SRL 1.431,00
GERMANOS TELECOM ROMANIA SA 1.014,97
NAVONA SRL 917,64
INFORM MEDIA SRL 709,03
ROMPETROL DOWNSTREAM SRL 702,53
D&C IMPEX SRL 699,40
MATROS 94 IMP.EXP. SA 678,99
TRANSERV SA 608,70
IBERICA AUTO SRL 560,00
PROGES SRL 518,65
OMNIASIG SA 447,84
Venituri din publicitate stradală
Oradea Timişoara Satu-Mare Arad Reşiţa
10 iunie 2010 21 iunie 10 20 iunie 10 trim. I 10 ian.-mai 10
266.518 1.511.585 124.114 48.081 22.388
2009
466.911 2.598.349 182.356 116.752 100.850
2008
465.449 lei - - - –
CĂLIN CORPAŞ
Citiți principiile noastre de moderare aici!